Muhammed b. Şebib el-Basri’nin hayatı ve kelami görüşleri hakkında sistematik bir bilgi olmamakla beraber erken dönem Mutezile ekolu içerisinde yetişmiş bir kelamcıdır. Daha çok yaşadığı dönemden yazılan eserlerden faydalanmak suretiyle İbn Şebib’in kelami görüşleri tespit edilmeye çalışılmıştır. İbn Şebib, tevhit konusundaki derin bilgisi ile maddenin ve dolayısıyla tabiatın ezeli olduğunu savunan Dehriyye, Seneviyye ve Merkayûniye gibi felsefi akımları eleştirmiş, felsefi bir düzeyde onların görüşlerini çürütmeye çalışmıştır. Ayrıca hiçbir şekilde bilginin değerini kabul etmeyen Sofistlerle de tartışmaya girerek onların görüşlerini eleştirmiştir. Kendisinden sonra gelen kelamcılar, onun felsefi akımlarla yaptığı tartışma ve eleştirilerinden gerek metot olarak, gerek içerik olarak faydalanmışlardır. Âlem ve içindeki nesnelerin, varlıklarını kendi doğal yapılarından değil, sonradan bir başkası tarafından yaratıldığından hareketle Allah’ın varlığını ve birliğini, rasyonel olarak ispat etmeye çalışır. Bu metot, ilk dönem Mutezile kelamcılarının kullandığı bir metottur. Tevhid ve adalet konularda mensubu olduğu Mutezile ekolu ile paralel görüşlere sahip iken, büyük günah ile va’d ve va’îd konularında ise Mürcie gibi düşünür. Makale, inanç ile ilgili özgün görüşlere sahip olan İbn Şebib’in, kelami görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Muhammad B. Sheib al-Basri has no systematic knowledge about his life and his vocal opinions, but is a vocalist who has grown up in the early period of Mutezile ecology. It is a great deal of time that I have been able to find out what I’ve been doing when I’ve been able to find out what I’ve been doing. Ibn Şebib, with his profound knowledge of the subject of tevith, criticized the philosophical currents such as Dehriyye, Seneviye and Merkayûniye, who defended that the matter and therefore nature were misleading, tried to disrupt their views at a philosophical level. He also criticized their opinions by entering into discussion with the Sofists who in no way accepted the value of knowledge. Those who came after him, the discourse and criticism of his philosophical flows, as a method, as a content, took advantage of it. The universe and the objects in it attempt to rationally prove the existence of God, by movement that is created not from their own natural structures, but by someone else later. This method is a method used by the first period Mutezile speakers. While Mutezile has parallel opinions with his member in Tevhid and Justice matters, he thinks like Mürcie in the matters of great sin and va'd and va'd. The article aims to reveal the words of Ibn Shebib, who has original opinions about faith.
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|