Başta Kudame b. Cafer (ö 948) olmak üzere Arap edebiyatı kuramcıları, Arap şiir konularını tasnif ederken, “vasf”ı şiirin en temeli konusu olarak görmüşlerdir. Bundan dolayı Tasvir, Arap şiirinin en köklü/temel temalarından birini teşkil eder. Öyle ki İbn Kuteybe, eş-şi’r ve’ş-şuarâ isimli ünlü eserinde vasf/vasıf konusunu ele almayan kasideleri kusurlu ve eksik görmüştür. Arap şiirinin önemli temalarından biri olan tasvirin/tasvir/vasf, Cahiliye döneminden itibaren kasidelerde yer almıştır. Cahiliye döneminden Abbasiler dönemine kadar şiirler incelendiğinde tasvirin, bağımsız şiirler halinde değil, çesitli konuları içeren kasidelerin içerisinde dolaylı olarak yapıldığı görülür. Başka bir ifadeyle sanat değeri çok yüksek olmasına rağmen tasvir, Cahiliyeden Abbasilere kadar uzanan edebî çizgide, müstakil bir nazım şekli olmayıp kasidenin bir veya birden fazla bölümleri içinde yer alan bir tür/konudur. Abbasiler döneminde ise, tasvir, bir taraftan Cahiliye dönemindeki özelliğini korurken, diğer yandan “vasf” yani tasvir başlığı altında bağımsız şiirlerin yazıldığı da görülmektedir. Prof. Dr. Nevzat H. Yanık Arap Şiirinde Tasvir (Cahiliye-Abbasiler) başlıklı kitabını, bir giriş ve üç ana bölüm altında ele almış ve incelemiştir.
The Arab literary theorists, first Kudame B. Cafer (e. 948), described the Arab poetry subjects, while "vasf" was seen as the most basic subject of the poetry. It is one of the most important and fundamental subjects of Arabic poetry. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: One of the important topics of Arabic poetry is the painting/tasvir/vasf, which has been included in the castles since the Cahiliye period. From the period of ignorance to the period of the Abbasis, when poems are studied, it appears that the painting is made indirectly, not in the form of independent poems, but within the castings containing discreet subjects. In other words, although the art value is very high, the image is a type/theme in the literary line from ignorance to the Abbasians, which is not a particular form of nazism and is located within one or more parts of the box. In the Abbasian period, it is also seen that the painting, on the one hand, retains its characteristic in the ignorance period, while on the other hand, the "vasf" or the painting title contains independent poems. Prof. Dr. Nevzat H. has discussed and studied his book entitled Tasvir (Cahiliye-Abbasiler) in the Burning Arabic Poetry, under one entry and three main sections.
Alan : Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|