Anadolu coğrafyasında Turist Rehberliği, multidisipliner bir yetkinliği gerektirmekle birlikte arkeoloji ve sanat tarihi disiplinleri, ilgili disiplinler arasında başat role sahiptirler. Bu iki alanın beslendiği mitoloji bilgisi ise rehberin yetkinliğini perçinleyen bir başka disiplindir. Klasik Yunan ve Roma mitolojisinin yanı sıra Türk mitolojisi de sanat ve mimari eserlerde kendini gösterir. Türk sanat eserlerinin anlaşılmasında, mitolojik arka plan önemli bir görev üstlenir. Rehberlerin, gruplarının hazırbulunuşluk düzeylerine göre bu arka planı gündeme getirmesi icra edilen turun kalitesine olumlu katkıda bulunur. Pek çok farklı sanat formları ile karşılaşabileceğimiz Türk sanatında hayvan figürleri, Türk mitolojisinin en doğrudan yansıdığı zengin bir çeşitlilik arz etmektedir. Ejder, siren, arslan, boğa, kartal, kurt, geyik, balık vb. hayvan figürlerinin, kaynağı mitolojide bulunan bir sembolizm içerisinde değişik sanat ve mimari yapı(t)lara yansıdığı görülmektedir. Bu çalışmada rehberlerin sıklıkla karşılaştıkları hayvan figürlerinin mitolojik temelli bir yorumu sunularak her birinin sahip olabileceği muhtemel sembolik anlamları değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Gezi ve gözlem neticesinde Anadolu'da karşılaşılan bu figürlerin mevcut literatür içerisinde eleştirel ve karşılaştırmalı incelemesi çalışmamızın yöntemini teşkil etmektedir. Sonuç olarak Türk sanat eserlerinde bulunan farklı hayvan figürlerinin rehberler tarafından mitolojik arka planı göz önünde bulundurularak sembolik bir anlam düzeyinde yorumlanabilmesi önemlidir ve yalnızca klasik mitoloji değil aynı zamanda Türk mitolojisinin de aynı değerde anlatıma zenginlik kazandıracağı açıktır. Bu nedenle rehberlik eğitiminde de Türk mitolojisinin müfredat içinde ele alınması gerekliliği ayrıca dikkate sunularak önerilmektedir.
The Tourist Guide in the Anatolian Geography requires a multidisciplinary qualification while the archaeology and art history disciplines play a leading role among the relevant disciplines. The mythological knowledge that these two fields are feeding is another discipline that discerns the competence of the guide. In addition to the classical Greek and Roman mythology, the Turkish mythology also manifests itself in art and architectural works. In the understanding of Turkish art works, the mythological background takes an important task. The guidelines, according to the preparation levels of their groups, bring this background to the agenda is a positive contribution to the quality of the round implemented. Animal figures in Turkish art, which we can encounter with many different forms of art, offer a rich diversity that is most directly reflected by Turkish mythology. The dragon, siren, arshlan, bear, bear, wolf, bear, fish, etc. The animal figures are reflected in a symbolism in the source mythology in different art and architectural structures(s). In this study, guides will be subject to assessing the potential symbolic meanings that each person may possess by providing a mythological-based explanation of the animal figures they often encounter. As a result of the tour and observation, the critical and comparative study of these figures in the present literature constitutes the method of our work. As a result, it is important that the different animal figures found in Turkish art works can be interpreted at a symbolic level by the guides, taking into account the mythological background, and it is clear that not only the classical mythology, but also the Turkish mythology will be rich in the same value. Therefore, the need to address Turkish mythology in the curriculum in the guidance training is also recommended by taking into account.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|