Türk Sineması’nda başlangıcından itibaren gerek film yapımcılarının gerekse seyircinin tercih ettiği türlerin başında güldürü filmleri gelmektedir. Yerli güldürü sineması tarihine bakıldığında, film yapımcılarının her dönemde lümpen bireylerin anlatısını sunmayı tercih ettiği görülmektedir. Marx’ın sınıf bilincinden yoksun, sınıfsız, apolitik bireyleri tanımlamak için ortaya koyduğu lümpenlik de yerli güldürü filmlerinde, Türkiye’nin içinde bulunduğu dönemin toplumsal koşulları doğrultusunda şekillenmektedir. Araştırmanın amacı, filmlerin anlatısında lümpen olarak kurgulanan kahramanlar aracılığıyla, yerli güldürü sinemasında lümpenliğin toplumsal koşullar sonucunda değişen temsilini ortaya koymaktır. Araştırmada amaçlı örneklem yöntemi doğrultusunda, anlatısında en az bir lümpen kahramanın bulunduğu filmler, gösterime girdiği dönemlerin toplumsal koşulları doğrultusunda dörde (öncül lümpenler, 80 sonrası, Yeni Türk Sineması ve son dönem yerli güldürüler) ayrılmış, filmlerdeki lümpen tiplerin çözümlenmesinde anlatı analizi tercih edilmiştir. Bulgular, yerli güldürü sinemasında lümpenliğin, kavramın özü korunarak içinde bulunduğu toplumsal koşullar neticesinde zaman içerisinde değişime uğradığını göstermektedir. Ancak gelinen noktada kavram üzerinden lümpenliğe toplumsal bir eleştiri getirilmediği gibi onun yeniden üretildiğini ortaya koymaktadır.
From the beginning of the Turkish cinema, the filmmakers need to see the genre of laughing films that the audience prefer. Looking at the history of the indigenous smiley cinema, it seems that filmmakers prefer to present the story of lumping individuals in every period. Marx’s lumpiness to identify classless, non-class, apolitical individuals is also shaped in the indigenous laughing films, in accordance with the social conditions of the period in which Turkey was within. The purpose of the research is to reveal the changing representation of lymphanism as a result of social conditions in the indigenous laughing cinema, through the heroes established as lymphanism in the story of the films. According to the method of sample for the purpose of the study, the films with at least one lump hero in the story, according to the social conditions of the periods in which they entered the show, were divided into four (first lump, 80 after, New Turkish Cinema and last period indigenous smiles), the story analysis in the resolution of the lump types in the films was preferred. The findings show that in the indigenous smiling cinema, lymphanism has changed over time as a result of the social conditions in which the concept is preserved. But at the point of view, it shows that the concept does not bring a social criticism to lymphanism as it is re-produced.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|