Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 8
 İndirme 4
Toplumsal Hafızada Mardin Direnişi ve Onur Günü’ne Dönüşüm Süreci
2023
Dergi:  
VAKANÜVİS- Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi
Yazar:  
Özet:

Mardin direnişi, Millî Mücadele yıllarında İngiliz ve Fransız işgal kuvvetlerinin şehri ele geçirmek istemesi üzerine Mardin yerel eşrafı ile askerî kadronun, bölgeyi teslim etmemek için vermiş olduğu üstün gayreti ifade etmektedir. Bu direniş, Millî Mücadele içerisinde ve tarih yazımında özel bir yere sahiptir. Antep, Maraş ve Urfa şehirlerinde yaşanan işgal girişimleri ile Mardin direnişinde, işgallerin engellenmesine yönelik verilen çabalar, birbirinden farklı kategorilerde değerlendirilmesi gereken konulardır. 1919-1920 tarihleri arasında gerçekleşen Mardin direnişi, 1949 yılından itibaren törensel olarak kutlanmaya başlanmıştır. 1950’lerin ilk yıllarından itibaren, yerelde resmî bir nitelik elde eden 21 Kasım Kutlamaları, o dönemin yazın dünyasında, “Kurtuluş Günü”, “Kurtuluş Bayramı”, “Kurtuluş Düğünü”, “Mardin’in Kurtuluş Günü”, “Mardin’in Kurtuluş Yıldönümü”, “Mardin’in İşgal Teşebbüsünden Kurtuluş Yıldönümü”, “Mardin’in Şeref ve Kurtuluş Günü”, “Şeref Günü” gibi farklı şekillerde tanımlanmıştır. Bu tanımlamalar içerisinde “kurtuluş” kavramı yaygın bir şekilde kullanılmasına rağmen Antep, Maraş ve Urfa’nın “kurtuluş” günleri ile Mardin’de yaşananların benzerliğinden yola çıkarak tercih edildiği düşünülmemelidir. Çünkü “kurtuluş” kavramının başlık olarak tercih edildiği yazıların içeriği incelendiğinde, Mardin’deki direnişin, çevre illerde meydana gelen işgallerin sonuçlarından dersler çıkarılarak, işgallerin önlenme biçiminden övgüyle söz edildiği görülmektedir. 1950’ler kuşağının, içerik konusunda tarihsel bilgi ve bulgulara uygun olarak göstermiş olduğu bu özenli tavrın, uzun süre devam etmediği anlaşılmaktadır. Zamanla bu kutlamaların içeriği değişmiş ve “işgal teşebbüsünden kurtuluş” yerine sadece “kurtuluş yıldönümü” manasına gelen bir anlama dönüşmüştür. Bu çalışmada, Genelkurmay Askerî Tarih ve Stratejik Etüt (ATASE) Başkanlığı’ndaki arşiv belgelerinden, dönemin yerel/ulusal gazeteleri ile tetkik eserlerden faydalanılarak, Mardin direnişinin kendine özgü niteliği ve bu direnişin törensel tarafını ifade eden 21 Kasım Kutlamaları’nın, toplumsal hatırlanma biçimindeki içerik değişimleri ele alınıp incelenmiştir.

Anahtar Kelimeler:

The process of transforming the Mardin Resistance and Honor Day in Social Memory
2023
Yazar:  
Özet:

The Mardin resistance represents the superior effort that the Mardin local coalition and military personnel have made to prevent the region from being surrendered by the British and French occupational forces in the years of the National Struggle. This resistance has a special place in the National Struggle and in the writing of history. The attempts of occupation in Antep, Maraş and Urfa cities and in the Mardin resistance, the efforts made to prevent occupations are subjects to be assessed in different categories. The Mardin resistance, which took place between 1919 and 1920, began to be celebrated as a ceremony since 1949. Starting from the early 1950s, the 21st November celebrations, which gained a local official status, have been defined in the summer world of that period in different ways, such as "Rescue Day", "Rescue Day", "Rescue Wedding", "Mardin's Rescue Day", "Mardin's Rescue Anniversary", "Mardin's Rescue Anniversary", "Mardin's Honor and Rescue Day", "Honor Day". In these definitions, although the concept of "salvation" is widely used, it should not be considered that Antep, Maraş and Urfa's "salvation" days are preferred from the similarity of what is happening in Mardin. For when the contents of the writings in which the concept of "salvation" is preferred as the title are studied, it appears that the resistance in Mardin, taking lessons from the consequences of the occupations occurring in the surrounding regions, is spoken with praise about the way of preventing the occupations. It is clear that this careful attitude that the 1950s generations have shown in accordance with historical information and findings on content has not lasted for a long time. With time, the content of these celebrations has changed and it has become a meaning that only means “salvation anniversary” instead of “release from the attempt to occupy.” In this study, the archive documents in the General Forces Military History and Strategic Study (ATASE) Presidency, the local/national newspapers of the time and the inspection works, the characteristic character of the Mardin resistance and the ceremonial side of this resistance, the 21th November Celebrations, discussed and studied the content changes in the form of social memory.

Anahtar Kelimeler:

Mardin Resistance In Social Memory and Honor Day Transformation Process
2023
Yazar:  
Özet:

Mardin resistance refers the superior effort of Mardin local notables and military staff for not to concede the region after British and French occupation forces wanted to invade the city in the national struggle years. This resistance has a special place in the national struggle and history writing. The invasion attempts seen in Antep, Maraş and Urfa cities and the endeavors for preventing invasions in the Mardin resistance are the topics which should be assessed under different categories. Mardin resistance, that took place between 1919 and 1920, was started to be celebrated since 1940. Starting from the first years of 1950s, December 21 Celebrations, which gained a formal nature locally, is defined in the local literature in different was such as the “Day of Independence”, “Independence Bairam”, “Independence Wedding”, Independence Day of Mardin”, “Independency Anniversary of Mardin”, “Anniversary of Liberation of Mardin from Invasion Attempt”, “Mardin Honor and Independency Day”, and “Honor Day”. Even though “Independency” term is used widely in these definitions, it should not be thought that it is preferred starting from the similarities for what were lived in Mardin and the “Independency” days of Antep, Maraş and Urfa cities because assessing the content of the writings in which the definition of “independency” was selected as the title, it is seen that the way for preventing invasions, by learning from the results of the invasions occurred in the neighboring provinces, is mentioned in glowing terms. It is understood that this elaborate attitude of the 1950s generation for the contents according to the historical knowledge and findings, continued for a long time. The content of the celebrations has changed in time and it transformed in to a content meaning only “anniversary of independence”, instead of the “liberation from invasion attempt” meaning. In this study, the specific nature of Mardin resistance and content changes in the way of social remembering of December 21 Celebrations, referring the ceremonial side of this resistance, discussed and evaluated by using the archive documents in the Military History and Strategical Survey (ATASE) Department of General Staff, local/national papers of the period and survey works.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler










VAKANÜVİS- Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 475
Atıf : 571
VAKANÜVİS- Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi