Kökeni İslamiyet öncesi Türk dünya görüşü ve inanış sistemine kadar uzanan ziyaret fenomeni, çeşitli adlarla anılan ve kendilerinde manevi bir güç olduğuna inanılan kişilerin yattıkları kabul edilen yatır, türbe, kümbet, tekke, mezar gibi yerlerle doğaüstü ilâhî bir kudrete sahip olduğu düşünülen ağaç, su, dağ, taş vb. gibi varlık ve yerlerin birtakım arzu ve isteklerle ziyaretini ve bu çerçevede oluşan inanış ve uygulamaları ifade etmektedir. Çeşitli nedenlerle gidilen bu mekânların halk tarafından ziyaret edilmesinin en önemli nedenlerinden biri de sağaltmadır. Bu mekânlar, çeşitli rahatsızlıkların tedavisi için bir şifa merkezi fonksiyonu üstlenmiştir. Çok sayıda ziyaret mekânına ev sahipliği yapan Kayseri’de bu bağlamda ziyaret edilen 66 kutsal mekân bulunmaktadır. Bu ziyaret mekânlarının 31’i tekke, türbe, mezar ve yatır, 13’ü taş ve kaya, 6’sı ağaç ve çalı, 10’u su, 6’sı da mağara, ev ve mevkidir. Çeşitli nedenlerle kutsallık kazanmış bu mekânlar, çocuk sahibi olmak, doğan çocuğun yaşamasını sağlamak, sıtma, felç/yüz felci, çeşitli vücut ağrı ve sızılarıyla baş ve bel ağrısı, psikolojik rahatsızlıklar, körlük, cılız ve çok ağlayan çocuklar, çaresiz rahatsızlıklar, yatalaklar, öksürük ve boğmaca rahatsızlıkları, yürüyemeyen ve konuşamayanlar, gelincik hastalığı, bacaklarda oluşup iyileşmeyen yaralar, cilt rahatsızlıkları, göz ağrısı, sütü olmayan ve sütü kesilen kadınlar için bir tedavi merkezidir. Ziyaret mekânlarının bu rahatsızlıklar içerisinde ise en çok çocuk sahibi olmak için ziyaret edildiği görülmektedir. Ziyaret mekânlarında rahatsızlıklardan kurtulmak amacıyla birtakım ritüel niteliği de taşıyan pratikler gerçekleştirilmektedir. Bu uygulamalarda İslamî pratiklerle beraber İslamiyet öncesine ait inanış izlerine rastlanmakta, tedavi uygulamalarında temas ve taklit büyüleriyle göçürme karşımıza çıkmaktadır. Tedavi için ziyaret edilen bu mekânlar, belli kurallar etrafında ziyaret edilmekte ve ziyaret için genelde belli bir zaman kısıtlaması olmamakla beraber olanlarda Perşembe ve Cuma günleri öne çıkmaktadır. İnsanoğlunun hastalıklar karşısındaki çaresizliği, acizliği devam ettikçe bu ziyaret mekânları da tedavi işlevlerini sürdürmeye devam edecektir.
The phenomenon of the visit that extends to the Turkish worldview and the system of beliefs before Islamism, which is mentioned in various names and believed to be a spiritual power in them, is believed to have a supernatural divine power with places such as the yards, turbs, cums, tequets, tombs, trees, waters, mountains, stones, etc. It represents the visits of such assets and places with a number of desires and desires and the beliefs and practices formed in this framework. One of the most important reasons for visiting these places for various reasons is the provision. These spaces have taken over the function of a healing center for the treatment of various disorders. In Kayseri, which hosts numerous places of visit, there are 66 holy places visited in this context. 31 of these visiting places are cave, turbine, tombs and cave, 13 are stones and rocks, 6 are trees and trees, 10 are water, and 6 are cave, houses and places. These places have gained holiness for various reasons, having children, ensuring the living of the born child, strawberries, stroke/floor, headaches and back pain with various body pain and shakes, psychological disorders, blindness, cravings and much crying children, desperate disorders, beds, cough and throat disorders, who can and cannot speak, condominal disease, wounds in the legs and unhealing, skin disorders, eye pain, non-milk and milk cuts are a treatment center for women. In these places of discomfort, the most visited is to have a child. There are practices that carry out some ritual character in order to get rid of discomfort in the visiting places. In these practices, together with Islamic practices, we find the traces of the pre-Islamic belief, and in therapeutic practices, we face migration with the magic of contact and imitation. These places to be visited for treatment are visited around certain rules and are usually on Thursday and Friday when there is no certain time limit for the visit. As human disappointment in the face of diseases, weakness continues, these places of visit will continue to continue their treatment functions.
Alan : Eğitim Bilimleri; Güzel Sanatlar; Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|