Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 8
 Görüntüleme 113
 İndirme 45
Keykubadiye Sarayı Kazısı 2015 Yılı Seramik Buluntuları
2019
Dergi:  
Akdeniz Sanat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Keykubadiye Sarayı’nda 2015 yılında gerçekleştirilen kazı çalışmalarında çeşitli tür ve özelliklerde çok sayıda buluntu ele geçmiştir. Buluntular arasında çiniler ilk sırada yer alırken, seramikler de azımsanamayacak kadar çok sayıda örnek teşkil etmektedir. Seramiklerin büyük çoğunluğu sırsızdır. Kiremit kırmızısı veya krem renkte hamurdan imal edilen sırsız seramiklerin geneli kırık olup, iki örnek sağlam, bir tanesi de kısmen sağlamdır. Sağlam olan örneklerden ikisi testidir. Bunlar yumurta biçiminde gövde ve tek kulplu görünümleriyle form olarak benzerlik gösterirken, boyun ve ağız yapılarıyla farklılık arz etmektedir. Kısmen bütüncül olarak ele geçirilen seramik ise kandildir. Arka kısmında küçük kırık bulunan kandil, açık formludur. Bu örnekler dışında çoğunluğu teşkil eden kırık parçalar ise form vermemektedir. Sırsız seramiklerde süsleme yok denecek kadar azdır. Süslemeli olan az sayıdaki örnekte kazıma ve baskı tekniği ile yapılmış çeşitli motifler görülmektedir. Sırlı seramikler hayli fazla olan buluntulardandır. Kısmen sağlam olan iki örnek dışında, çoğunluğu form vermeyen kırık parçalar şeklindedir. Farklı tekniklerle üretilmiş olan sırlı seramiklerin hamur yapıları da çeşitlidir. Bir grubunda beyaz hamur tercih edilirken, diğerlerinde sırsız seramiklerde olduğu gibi krem veya kiremit kırmızı hamurlar tercih edilmiştir. Beyaz veya krem hamurlu seramikler sıraltı, tek renk sırlı ve lüster teknikleriyle hazırlanmıştır. Sıraltı tekniğinde yapılmış iki örnek oldukça dikkat çekicidir. İkisi de, birer tabağın düz dip kısmı olan bu örneklerin bir tanesinde rumi ve bitkisel motiflerle desteklenen altı kollu yıldız (Mühr-ü Süleyman), diğerinde ise kuş figürlü bezeme yapılmıştır. Bir diğer örnek ise, kırık parçaların birleştirilmesiyle oluşturulan, büyük bölümü eksik sürahi-testi formlu kaptır. Lüster tekniğinde hazırlanmış kabın üzeri üç sırada taklit yazılarla süslenmiştir. Kiremit kırmızısı hamurlu seramiklerin büyük bölümü yeşil veya kahverenginin çeşitli tonlarında tek renk sırlıdır. Bunların çoğunluğu form vermeyen kırık parçalardır. Sırlı seramikler içerisinde yeşil, kahverengi veya sarı tonlarının kullanıldığı sgraffito-champlevé ve slip teknikleriyle yapılmış örnekler de bulunmaktadır. Bu teknikteki seramiklerin yine çoğunluğu kırık parçalar halindedir. Slip tekniğinde hazırlanmış yüksek kaideli bir kâse sağlam örnekler arasındadır. Sgraffito tekniği ile yapılmış seramiklerde çeşitli süslemeler yer almaktadır. Bunlar içerisinde kuş figürlü bir örnek oldukça dikkat çekicidir. Alçak kaideli yayvan gövdeli olduğu anlaşılan bir kabın iç kısmında yer alan kuş figürünün baş kısmının bir bölümü kırılmış olmakla birlikte diğer kısımları sağlam durumdadır. Bu bildiride yukarıda belirtilen buluntular ayrıntılı biçimde değerlendirilecektir

Anahtar Kelimeler:

Keykubadiye Sarayi Kazisi 2015 Yili Seramik Buluntulari
2019
Yazar:  
Özet:

In 2015 in the Keykubadiye Palace, in the mining work, a large number of findings in various species and features have been captured. The findings include the Chinese in the first place, while the ceramics are too many examples that can not be reduced. The vast majority of ceramics are secret. The whole of unclean ceramics made of crude red or cream-colored powder is broken, and two examples are solid, and one is partially solid. Two of the examples are valid. These are similar in the form of eggs with the appearance of the body and the single cluster, while differentiating in the structure of the neck and mouth. The partly entirely captured ceramics is candle. The lightning, which is small broken on the back, is open formed. Except for the most of the shadows, the shadows are not formed. It is little enough for the secret ceramics to be decorated. In a small number of samples that must be decorated, a variety of motifs are seen made using the mining and printing technique. The secret ceramics are many of the findings. Except for two examples that are partially solid, the majority are in the form of broken pieces that don’t form. The powder structures of secret ceramics that are manufactured using different techniques are also diverse. In one group, white powder is preferred, while in others, cream or purple red powder is preferred, as in pure ceramics. White or cream powder ceramics are prepared with sequence, single-colour secret and luxury techniques. The two examples made in the subtype technique are quite remarkable. Both of these examples, one of which is the flat-drop part of the plate, have six-handed stars (Mühr-ü Suleyman) supported by rumi and plant motifs in one, and the other has bird-shaped crossing. Another example is, the large part of it, created by the combination of broken pieces, is the missing shell-test form cover. The container prepared in the Lüster technique is decorated with simulation texts in three rows. A large portion of ceramics with crumbled red are single-colored in a variety of colors of green or brown. Most of these are broken pieces that don’t form. The secret ceramics include samples made with sgraffito-champlevé and slip techniques where green, brown or yellow tones are used. The majority of the ceramics in this technique are in broken pieces. A high-quality piece prepared in the Slip technique is among solid examples. There are various decorations in ceramics made with Sgraffito technology. An example of the bird figure is quite remarkable. A part of the head of the bird figure located in the interior of a container that appears to be a low-cayed shell body is broken, while the other parts are in a stable state. The results mentioned above will be detailed in this report.

Excavations At Keykubadiye Palace Ceramic Findings In 2015
2019
Yazar:  
Özet:

The excavations at Keykubadiye Palace in 2015 yielded numerous finds in various types and characteristics. Ceramics are among the numerous finds while tile is in the first place. The vast majority of ceramics are unglazed. Unglazed ceramics made of tile or cream-colored paste are generally broken, with two samples intact and one partially solid. Two of the unbroken samples is a vessel. These are egg-shaped, bodied and single-handled wares, showing similarity in form, but varying in neck and mouth characteristics. The pot partially uncovered as intact is an oil lamp. It has an open form with a broken back. The fragments that form the majority of the samples do not give a shape. There are almost no decorations on unglazed ceramics. In a few decorated examples, various motifs were made by scraping and pressing techniques. There are many glazed pottery samples among the findings. Except for two samples that are intact, majority of the samples are fractured parts that do not give a shape. The glazed pottery samples producted with different techniques have various types of paste. While the paste is preferred in white or gray colors in tile ceramics, tile and cream colors are seen in unglazed ceramics. Tile ceramics are prepared with underglazing, single color glazing and lustre techniques. Two examples made under the glazing technique are quite striking. In one of these examples, which are both flat bottoms of the plate, there is six-armed star (Mühr-ü Süleyman) supported by rumi pattern and floral motifs, and the other has a bird figure on it. Another tile ceramic is the jug shaped vessel found in small pieces of which a large part is lost. This lustre vessel is ornamented with three line of write-like motif. Most of the tile ceramics and cream colored ceramics are single color glazed in various shades of green or brown. The majority of them are broken pieces that do not give a form. Glazed ceramics include samples made with sgraffito-champlevé and slipping techniques with the use of shades of green, brown or yellow. The majority of ceramics made in both techniques are uncovered in fragments. A bowl with a high base prepared in the slip technique is among the best examples. There are various ornaments on ceramics made with sgraffito technique. Among them, a bird figured vessel is quite remarkable. Located inside the body of a vessel giving a flat form, one part of the head of the bird seems to have been broken while other parts are intact. In this study, the above-mentioned findings will be evaluated in detail.

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler






Akdeniz Sanat Dergisi

Alan :   Güzel Sanatlar

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 345
Atıf : 917
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini