Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 46
 İndirme 12
İhsân Mahvî ve Manzûmeleri
2019
Dergi:  
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Yazar:  
Özet:

Mevlevîlik, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî’nin vefatından sonra oğlu Sultan Veled ile en kıdemli talebesi Hüsameddin Çelebi’nin bir araya gelerek oluşturduğu bir manevi yoldur. Bu manevi yol tesis edilirken Mevlânâ’nın fikir ve filleri göz önünde bulundurulmuştur. Mevlevîlik’te amaç insan-ı kâmil yetiştirmektir. Bu minvalde Mevlevîlik yoluna giren dervişler mevlevîhâne adı verilen mekanlarda eğitime tabi tutulmuşlardır. Konya, Afyonkarahisar, Manisa, Halep, Gelibolu, Kastamonu, Eskişehir, Kütahya, Bursa, Yenikapı, Galata, Kasımpaşa ve Bahariye başta olmak üzere mevlevîhâneler tarih içerisinde neyzen, semâzen, hattat gibi önemli sanatkarları kültür ve sanat dünyamıza kazandırmış; birçok şâir yetiştirerek edebiyatımızın gelişimine katkıda bulunmuştur. İsmail Rüsûhî, Şâhidî, Cevrî, Fâsih Dede, Âdem Dede, Birrî Dede, Neşâti Dede, Sâkıb Dede, Nesîb Dede, Şeyh Gâlib, Esrâr Dede, Leyla Hanım, Şeref Hanım, Keçeci-zâde İzzet Molla, Vâsıf, Ahmet Remzi Akyürek, Tahirü’l-Mevlevî, Muhammed Celâleddîn Dede gibi isimler Mevlevî adabınca yetişmiş önemli şairlerdir. Bu şairler Mevlana ile Mevleviliğe ait unsurları konu edinmiş ve divan edebiyatı geleneğine uygun şiirler kaleme almışlardır.İhsân Mahvî, Yenikapı Mevlevîhânesinden yetişmiş bir şâir ve mesnevîhândır. 22 Ağustos 1891’de dünyaya gelmiş ve 30 Kanun-ı Evvel 1936’da vefat etmiştir. Babasının adı ise Hayâlî Rıza Efendi olup bedesten hâcegîlerindendir. Küçük yaşta Mevlevî tarikatine girmiş, Hoca Halis Efendi’den Arapça ve döneminin önemli simalarından olan Tahirü’l-Mevlevî’den Farsça eğitimi almıştır. Yenikapı Mevlevihanesi Şeyhi Celâleddîn Dede ve Kasımpaşa Mevlevîhanesi mesnevîhânlarından Esad Dede’nin Mesnevî takrirlerini zabtetmiş ve mesnevîhânlık icâzeti almaya hak kazanmıştır. Askerlik, öğretmelik gibi görevlerde bulunmuş, dönemin önemli şair ve yazarlarıyla arkadaşlık kurmuş, Beyânü’l-Hak, Mahfil, Muhibbân, Mektebli mecmualarında şiirleri ve yazıları yayımlanmıştır. Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu 1 Kasım 1927 tarihinde Türk Halk Bilgisi Derneği’ni kurmuş, İhsan Mahvî de Diyabakır Milletvekili İshak Refet Işıtman ile bu derneğe destek vermiştir. İstiklal Mahmekemlerinde yargılanan İhsan Mahvî zor günler geçirmiş, ceza gerektirecek bir suçu bulunamadığı için beraat etmiştir. Bu makalede İhsan Mahvî’nin hayatı hakkında bilgiler verilecek, dönemin gazetelerinde kaleme aldığı yazılar tanıtılacak, taradığımız periyodiklerde ulaşabildiğimiz şiirlerinin metnine yer verilecektir.

Anahtar Kelimeler:

İhsân Mahvî ve Manzûmeleri
2019
Yazar:  
Özet:

It is a spiritual path that has been formed by his son, Sultan Veled, after the death of Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî and his highest demand by Hüsameddin Çelebi. When this spiritual path is established, the idea and philosophy of Mevlânâ are taken into account. The purpose is to educate the man. Those who are on the way of the Devil, are called the Devil, and they are called the Devil. It is a great opportunity for us to find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). These poems have taken the subject of the elements of Mevlana and Mevleviliya and have received poems in accordance with the tradition of divan literature.Ihsân Mahvî is a poet who has grown up from Yenikapı Mevlevîhîhîhîhîhî. He was born on 22 August 1891 and died in 30 Laws in 1936. The name of his father is God, and his father is God. At a young age he entered the Mevlevî tarikhata, he received the Arabic education from Hoca Halis Efendi and from Tahirü'l-Mevlevî, which is one of the important symbols of his time. He was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one who was the one. He has been involved in military, teaching, and friendship with the important poets and writers of the time, and his poems and writings have been published in the Beyânü’l-Hak, Mahfil, Muhibbân, Mektebli mecmues. Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu founded the Turkish People's Information Association on November 1, 1927, and Ihsan Mahvî also supported this association with Diyabakır deputy Ishak Refet Işıtman. He was sentenced to trial for a hard day, and he was not sentenced to a criminal offence. In this article, information about the life of Ihsan Mahvî will be given, the writings he received in the newspaper of the period will be presented, the text of the poems we can reach in the periods we scan.

İhsân Mahvi and His Poems
2019
Yazar:  
Özet:

Mevlevi order is a spiritual path constructed by Mevlana’s son Sultan Veled and senior student Hüsameddin Çelebi after his death. This spiritual path has been built by taking consideration of Mevlana’s ideas and actions. İn Mevlevi order the aim is to raise the complete person. Therefore dervishes are trained in schools named Mevlevihane. Mevlevihane has brought neyzen, semazen, penman and same similar artists to our world of art and culture in history especially Konya, Afyonkarahisar, Manisa, Halep, Gelibolu, Kastamonu, Eskişehir, Kütahya, Bursa, Yenikapı, Galata, Kasımpaşa and Bahariye Mevlevihane. Mevlevihane also raised many poets who have contributed to the development of our literature subh as İsmail Rüsuhi, Şahidi, Cevri, Fasih Dede, Adem Dede, Birri Dede, Neşati Dede, Sakıb Dede, Nesib Dede, Şeyh Galib, Esrar Dede, Leyla Hanım, Şeref Hanım, Keçecizade İzzet Molla, Vasıf, Ahmet Remzi Akyürek, Tahirü’l-Mevlevi, Muhammed Celâleddin Dede were important poets who had been trained by Mevlevi principles. These poets explained Mevlânâ, Mevlevi teaching and practices and elements of the Mevlevi order and wrote poem according to the tradition of divan poetry. İhsân Mahvi is a poet and mesnevihan who was educated at the Yenikapı Mevlevihane. He was born on 22nd August 1891 and died on 30th December 1936. His fathers name was Hayali Rıza Efendi and his was a merchant. He became Mevlevi at an early age and learned Arabic from Hoca Halis Efendi and Persian from Tahirü’l-Mevlevi. He learned Mesnevi from Celaleddin Dede and Esad Dede and recieved mesnevihan diploma. He was also a soldier and teacher, amongst his friends there were prominent poets and writers. His poems and articles were published in Beyanül-hak, Mahfil, Muhibban and Mektebli journals. On 1st of November 1927 Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu founded Turkish Folklore Associationand. İhsân Mahvi supported this association together with Diyarbakır Parliamentarian İshak Refet Işıtman . Mahvi had very bad times because of being judged in the Independence Tribunal, After that he was acquitted. In this article information about the life of İhsân Mahvi will be given, the columns which he has written in newspaper and the text of his poems that we have reached via periodicals will be introduced

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler








Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 1.308
Atıf : 12.547
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi