Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 41
 İndirme 6
İslâm Ceza Hukukunda Nitelikli Cinsel Saldırı Suçu Üzerine Bazı Mülahazalar
2023
Dergi:  
Hitit İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Nitelikli cinsel saldırı suçunda tarihsel süreç boyunca meydana gelen değişim, suçun tanımı ve ilgili ceza kuralı ile korunması amaçlanan hukukî yarar üzerinden takip edilebilir. Geldiğimiz aşamada yaşanan değişimi görmek bakımından Eski ve mevcut Türk Ceza Kanunları’na bir göz atmak dahi kâfidir. Nitelikli cinsel saldırı suçuna ilişkin İslâm ceza hukukunun yaklaşımı, günümüz ceza düşüncesiyle mukayese edildiğinde ise değişimin ne kadar çarpıcı boyutlarda olduğu açığa çıkmaktadır. Çalışma, İslâm ceza hukukunda nitelikli cinsel saldırı suçunun nasıl tanımlandığını ve onunla hangi hukukî yararın gözetildiğini mukayeseli olarak göstermeyi amaçlamaktadır. Bu, aynı zamanda, ceza düşüncesinde değişim olgusunun nasıl gerçekleştiğine dair bir örnekleme olacaktır. İslâm ceza hukukunda nitelikli cinsel saldırı suçunu (ırza geçme/tecavüz) ifade etmek için en çok el-ikrâh ale’z-zinâ, el-istikrâh ale’z-zinâ, ez-zinâ kerhen ya da el-iğtisâb tabirleri kullanılmaktadır. Nitelikli cinsel saldırı suçuna ilişkin terminoloji, suçun, zina suçu ve bazı hukukçularca da hırâbe (eşkıyalık) suçu kapsamında ele alınmış olmasından etkilenmiş görünmektedir. Bu durum, nitelikli cinsel saldırı suçunu İslâm ceza hukukunda doğrudan ifade etmek üzere müstakil bir terimin geliştirilmesine engel olmuştur. İslâm’da kadın ve erkek arasındaki cinsel ilişki nikâh ya da mülkiyet bağından biri bulunmadıkça meşru görülmez. Ancak nikâh ya da mülkiyet şüphesinin varlığı, cinsel ilişki suç teşkil etse bile, hadd cezasını düşürür. İslâm’da eşcinsel ilişkiler ise hiçbir istisnası olmaksızın tamamen yasaklanmıştır. Günümüz ceza hukuku düşüncesindeki cinsel özgürlük algısı, İslâm hukukunun, ‘cinsel ilişkilerde asıl olan ibâha değil, hazrdır’ ilkesi ile bağdaşmamaktadır. İslâm ceza hukukunda nitelikli cinsel saldırı suçu yalnızca erkek tarafından işlenebilen bir suçtur. Erkeğin rızası dışında kadın tarafından gerçekleştirilen cinsel ilişki fiili, İslâm ceza hukukunda erkeğe yapılmış bir cinsel saldırı olarak değil, zina suçu kapsamında ele alınmakta; fiilin kadın bakımından bir zina suçu teşkil edip etmediği ve kadına zina haddinin uygulanıp uygulanmayacağı tartışılmaktadır. Buna karşılık günümüzde ceza düşüncesinin geldiği aşamada, mesela TCK’ya göre nitelikli cinsel saldırı suçu kadın ya da erkek tarafından işlenebilen bir suçtur. Kadının cinsel saldırının nitelikli hâli bakımından fâil olabileceği düşüncesinin, uzun bir tarihsel süreç sonunda, yeni ulaşılmış bir aşama olduğunda kuşku yoktur. İslâm ceza hukukunda yalnızca erkek tarafından işlenebilen nitelikli cinsel saldırı suçunun mağduru hem kadın hem de erkek olabilir. Cinsel câzibesi (muştehât) olmayan küçüklerle girilen cinsel ilişki, elbette suç olmakla birlikte, çoğunluk tarafından tanımı gereği zina suçu sayılmamaktadır. Dolayısıyla fâile de hadd uygulanmayacağı görüşü benimsenmiştir. Ölülerle ve hayvanlarla cinsel ilişki suçunun niteliği de klasik İslâm ceza hukuku doktrininde tartışmalıdır. Cinsel saldırı suçunun maddi unsurunu, mağdurun rızası dışında gerçekleşen cinsel içerikli fiil oluşturmaktadır. Suç; cebir, tehdit ya da mağduru cinsel saldırı niteliğindeki fiile karşı irade ortaya koyamayacak ve direnemeyecek hâlde bırakan herhangi bir başka yolla gerçekleşebilir. İslâm ceza hukukunda nitelikli cinsel saldırı suçunu zina suçundan ayırt etmek amacıyla, suçun işlenme biçimine göre cebir, tehdit ya da zaruret hâlini belirtmek üzere ya zinâ kelimesi ile birlikte ikrâh/istikrâh/kerhen terimleri ya da doğrudan zorla elde etme anlamı barındıran iğtisâb terimi kullanılmıştır. İslâm ceza hukukunun klasik doktrininde nitelikli cinsel saldırı fiili, müstakil bir suç olarak tanımlanmamış, ya zinâ suçu ya da hırâbe suçu kapsamında tasnif edilmiştir. Klasik doktrinde nitelikli cinsel saldırı suçunun müstakil bir suç olarak tanımlanamaması, suça bağlanan yaptırımlarda ve suçun nasıl ispatlanmış sayılacağı meselesinde farklı yaklaşımlara yol açmıştır. Osmanlı ceza hukukunda ise nitelikli cinsel saldırı suçu daha çok örfî yasama tasarrufuyla düzenlenmiştir.

Anahtar Kelimeler:

The Islamic Criminal Law Of Qualified Sexual Attack Crime
2023
Yazar:  
Özet:

The change that occurs throughout the historical process in a qualified sexual assault crime can be followed through the definition of the crime and the legal benefit intended to be protected by the relevant criminal rule. It is enough to look at the old and current Turkish Criminal Laws in terms of the change that we are going to see. The approach of Islamic criminal law to the crime of qualified sexual assault, when compared to today’s criminal thought, reveals how dramatic the change is. The study aims to compare how the criminal offence of sexual assault is defined in Islamic criminal law and what legal benefit is monitored with it. This will also be an example of how the fact of change in criminal thinking occurs. In the Islamic Criminal Law, the most commonly used to express a qualified sexual assault crime is the el-ikrâh ale'z-zinâ, el-istikrâh ale'z-zinâ, ez-zinâ kerhen or el-iğtisâb. The terminology of a qualified crime of sexual assault appears to be affected by the fact that the crime, sexual assault, and some lawyers have also been treated within the framework of the crime of robbery. This situation has prevented the development of a specific term to express the criminal offence of qualified sexual assault directly in Islamic criminal law. In Islam, the sexual relationship between a woman and a man is not legitimate unless there is one of the marriage or property bonds. But the presence of marriage or property suspicion, even if sexual intercourse constitutes a crime, reduces the punishment. In Islam, homosexual relationships are completely prohibited without any exception. The perception of sexual freedom in the thought of today’s criminal law is not consistent with the principle of Islamic law, ‘not the ibah which is the essence in sexual relationships, but the grace’. In Islamic criminal law, a criminal offence of sexual assault is a crime that can only be committed by men. The fact of sexual intercourse carried out by a woman except by the consent of a man is not a sexual assault against a man in Islamic criminal law, but is treated within the scope of a zina crime; it is discussed whether the fact constitutes a zina crime in terms of a woman and whether the zina hadd is applied to a woman or not. On the other hand, in the phase in which the criminal thought comes today, for example, according to the TCK, a crime of qualified sexual assault is a crime that can be committed by a woman or a man. There is no doubt that the idea that a woman’s sexual assault may be qualitative, at the end of a long historical process, when it is a newly achieved stage. In Islamic criminal law, the victim of a qualified crime of sexual assault that can only be committed by a man can be both a woman and a man. The sexual intercourse with the little ones who do not have sex is, of course, a crime, but not a crime according to the definition by the majority. And he has not seen that he will not be able to do so. The nature of the crime of sexual intercourse with the dead and animals should also be discussed in the classical Islamic criminal law doctrine. The material element of the crime of sexual assault is the sexual content fact that occurs outside the victim's consent. Crime may not be committed by any other means that the victim or victim may not be able to demonstrate its will against the actual nature of sexual assault, or threat or sexual assault, and may not be resisted. In order to distinguish the criminal offence of sexual assault from the criminal offence of sexual assault, the Islamic criminal law has used the term “iğtisâb” which contains the meaning of obtaining it directly by force, or the term “iğtisâb” which contains the meaning of obtaining it directly by force, or the term “iğtisâb” which contains the meaning of obtaining it directly by force, or the term “iğtisâb” which contains the meaning of obtaining it directly by force. In the classical doctrine of Islamic criminal law, qualified sexual assault is not defined as an individual crime, or is defined as a crime of wrath or a crime of wrath. In the classical doctrine, the impossibility of qualified sexual assault crime to be defined as an individual crime has led to different approaches in the criminal-related sanctions and in the question of how the crime is considered proof. In the Ottoman Criminal Law, the criminal offence of qualified sexual assault is more regulated by the legal savings.

Anahtar Kelimeler:

Some Considerations On The Crime Of Aggravated Sexual Assault In Islamic Criminal Law
2023
Yazar:  
Özet:

It is possible to follow the change that has occurred in the historical process in the crime of aggravated sexual assault through the definition of the crime and the legal interest that is aimed to be protected by the relevant penal rule. At the stage we have reached, the change experienced can be observed in the old and current Turkish Penal Codes. Comparing the approach of Islamic criminal law regarding the crime of aggravated sexual assault with today's criminal thought shows how striking the change is. The study aims to prove comparatively how the crime of aggravated sexual assault is defined in Islamic criminal law and what legal interest is pursued with this regulation. It is hoped that the study will also be an example of how the phenomenon of change in criminal thinking takes place. The most commonly used terms to express the crime of aggravated sexual assault in Islamic criminal law are al-ikrāh ‘alā al-zinā, al-istikrāh ‘alā al-zinā, al-zinā karhan and al-ightisāb. The terminology used to specify the crime of aggravated sexual assault seems to be influenced by the fact that the crime is considered as the crime of adultery and also by some jurists as the crime of hirābah. This perception led to the inability to develop a direct and independent term to express the crime of aggravated sexual assault in the classical doctrine of Islamic criminal law. In Islam, sexual intercourse between man and woman is not considered legitimate unless there is a marriage or ownership relation. However, the existence of suspicion of marriage or ownership removes the penalty, even if sexual intercourse constitutes a crime. In Islamic law, same-sex intercourses are completely prohibited with no exceptions. The perception of sexual freedom in today's criminal law does not comply with the principle of Islamic law, 'what is the main in sexual intercourses is not permission, but prohibition'. In Islamic criminal law, the aggravated sexual assault is a crime that can only be committed by man. The act of sexual intercourse performed by a woman without the consent of the man is not considered as a sexual assault against a man in Islamic criminal law, but within the scope of the crime of adultery. Woman's that act is discussed whether it constitutes a crime of adultery in terms of women and whether the adultery sanction (hadd) will be applied to woman. On the other hand, at the stage where the idea of criminal law has reached today, for example, according to the Turkish Penal Code, the crime of aggravated sexual assault is a crime that can be committed by either a woman or a man. There is no doubt that the idea 'a woman could be the perpetrator of rape' could only be reached at the end of a long historical process. The objective element of the crime of sexual assault is the act related to the sexual content being perpetrated without the consent of the victim. The crime may be committed by physical violence, threat, or any other means that leaves the victim unable to demonstrate willpower and resist the act of sexual assault. In Islamic criminal law, in order to distinguish the crime of aggravated sexual assault from the crime of adultery, either the term ikrāh/istikrāh/karhan together with the word zinā or the term ightisāb which means direct forced acquisition, is used. In the classical doctrine of Islamic criminal law, the act of aggravated sexual assault is not defined as a separate crime, but is classified in the scope of zinā or hirābah. The inability to define the crime of aggravated sexual assault as a separate crime led to different approaches in the issues of which the sanctions will be imposed on the crime and how the crime can be proven. As for in the Ottoman criminal law, the crime of aggravated sexual assault was mostly regulated by state legislative procedure.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler








Hitit İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 621
Atıf : 1.692
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini