Klasik şiirde tasavvuf ve onun alt dalları, bu edebî geleneği besleyen en geniş kaynaklardan birisidir. Başlangıcından itibaren klasik dönem ve sonrasında tasavvufi unsurlar mesneviler başta olmak üzere şiirin/sözün her şekli, türü ve aşamasında işlenegelmiştir. Klasik şiir içerisinde şairin meşrebi veya mezhebinden bağımsız olarak tasavvufi altyapıdan hareketle sözün kaynağına ilişkin genel bir kabul vardır. Sözün ilahi bir noktadan temayüz etmesi ve beslenmesi, şiirlerde bu üslup özelliğinin sıklıkla dillendirilmesine zemin hazırlamıştır. Bu çalışmada klasik edebiyat içerisinde tasavvufi altyapıdan hemen bütün şairlerin yararlandığı ve gelenek içerisinde ortak bir hafızanın var olmasından dolayı benzer üslup özelliklerinin kullanıldığı tespit edilmeye çalışılmıştır. “Şiirden/sözden vazgeçmek, sözü/kelamı bırakmak, divanı yakmak” gibi tabirlerle ifade edilen bu durum, mutasavvıf kimliği ile bilinen ve tasavvufi unsurları şiirinin ana malzemesi yapan şairler yanında klasik üslupta şiirleri olan ve tasavvuf neşvesini diğerleri kadar kullanmayan şairler tarafından da işlenmiştir. Bu ortaklık, özellikle şiirin/sözün kaynağı ve tasavvufun klasik edebiyattaki genel algısını yine söz ve/veya şiir üzerinden gösteren en önemli unsurlardan birisidir.
In the classical poetry, Tasavvuf and its subtrains are one of the broadest sources that feed this literary tradition. From the beginning of the classical period and subsequent tasavvufi elements were processed in every form, type and phase of the poem/word, including the mesnevians. In the classical poem there is a general acceptance of the source of the word by moving from the tasavvufi infrastructure, regardless of the poet’s legal or religious nature. The discourse and nutrition of the word from a divine point has prepared the ground for the frequent interpretation of this characteristic in the poems. In this study, the classical literature has been attempted to identify that almost all the poets have been benefited of the tasavvufi infrastructure and that, because there is a common memory in the tradition, the same characteristics have been used. This situation, expressed by the characteristics such as "to give up the poem, to give up the word, to burn the divan", is also processed by the poets known by the mutasavvıf identity and who make the tasavvufi elements the main material of the poem along with the poets who have poems in the classical style and who do not use the tasavvuf joy as others. This partnership is one of the most important elements, in particular the source of poetry/word and the general perception of tasavuf in classical literature, again through word and/or poetry.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|