Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 92
 İndirme 41
Geleneğin İcadı Bağlamında Nasreddin Hoca Karikatürleri
2019
Dergi:  
Turkish Studies Language and Literature
Yazar:  
Özet:

Gelenek, bir milletin tarih sahnesine çıktığı ilk andan başlayarak tarihî, içtimaî birikimler ve kültürel unsurlar çerçevesinde oluşturduğu, birtakım tekrar, sembol ve uygulamalara dayanan toplumsal kabullerdir. Bu yönüyle toplumu kuşatır ve topluluğun bütün unsurları üzerinde etki sahibidir. Toplumsal kabuller, geleneğin bağlayıcılığı neticesinde belirlenir. Gelenek, toplumun mazisiyle bugününü, tarihî birikimi kullanmak suretiyle harmanlar ve nesilden nesile aktarım yoluyla geleceğe uzanır. Bu sebeple kültürün aktarıcısı gelenektir. Teknik ve teknolojik gelişmeler, zamanla, geleneği de etkilemektedir. Gelenek, ihtiyaçlar ve çağın şartları çerçevesinde değişir, dönüşür ve güncele uyarlanır. Değişim, geleneğin yeni unsurlarla bütünleşmesi yoluyla meydana gelmekteyken; dönüşüm ve uyarlanma, maziye ait unsurlardan esinlenmek yoluyla yeni kabul, uygulama ve ürünlerin ortaya çıkarılması şeklinde gerçekleşir. Bu süreçler dışında, gelenek yeniden icat edilerek de çağa ayak uydurur. “İcat edilmiş gelenek” veya “geleneğin icadı”, geçmişin bağlarına dayanan yeni bir geleneksel yorum ve yer yer tamamen yeni bir gelenek meydana getirir. Bu bakımdan icat edilmiş gelenek, küreselleşen dünyada kültürel unsurların yaşatılması ve geleceğe aktarılmasında önemli bir rol üstlenir. Nasreddin Hoca; hazır cevaplığı, zekâsı, olaylar karşısındaki tutumu ve dünya görüşüyle Türk kültürünün en önemli yapıtaşlarından birisidir. Geçmişten günümüze, ismi çevresinde anlatılagelen fıkralar, Türk toplumunun mizah ve eğlenme ihtiyaçlarına cevap vermekle beraber, didaktik birer anlatı olma özelliği de taşımaktadır. Bu sebeple “Nasreddin Hoca” ismi, kolektif bellekte yaşayan fıkraları da aşarak bütün sanat eserlerinde kendine yer bulmayı başarmıştır. Gelenekte kendi başına yaşayabilme başarısı gösteren Nasreddin Hoca tipi; tiyatro, sinema, öykü ve roman gibi edebi ürünlerde sıklıkla kullanılmasının yanı sıra karikatür sanatında da kendine yer bulmuş ve birçok karikatüre konu edilmiştir. Mizahî yönü ve toplumu kuşatıcılığının da yardımıyla karikatürlerde önemli bir tip haline gelmiştir. Anakronik öğeler ve dönüştürümlerin kullanımıyla modern dünyaya taşınması, fıkralarının günümüz mizah anlayışıyla yeniden değerlendirilmesi, Nasreddin Hoca çerçevesinde yeni bir gelenek “icat” etmiştir. İcat edilmiş bu gelenek sonucunda Hoca’nın ismi etrafında anlatılan yeni fıkralar meydana gelmiştir. Çünkü karikatürlerde Nasreddin Hoca fıkralarına yapılan her bir gönderme, ekleme çıkarma, dönüştürüm, yeni, daha önce anlatılmamış bir fıkra yaratmaktadır. Bu çalışmada, farklı mizah dergilerinde yayınlanan Nasreddin Hoca karikatürleri, geleneğin icadı bağlamında incelenecektir. Nasreddin Hoca’ya atfedilen hangi fıkraların ne şekilde kullanıldığı, ne gibi anakronik ve edebi dönüştürümler yapıldığı, fıkralardan hareketle yeniden yaratımın ne şekilde gerçekleştirildiği ve kurgunun bozularak yeni formlara ne şekilde büründürüldüğü incelenecektir. Elde edilen bulgulardan hareketle, Nasreddin Hoca etrafında icat edilen yeni geleneğin vasıfları tartışılacaktır.

Anahtar Kelimeler:

Traditional Characteristics Of Characteristics
2019
Yazar:  
Özet:

Tradition is the social acceptance that a nation has formed in the framework of historical, inner and cultural accumulations, from the first moment of its appearance to the historical stage, based on symbols and practices. This is the way it surrounds the community and influences all the elements of the community. Social acceptance is determined as a result of the binding tradition. Tradition extends to the future through the transition from generation to generation, using today, the historical accumulation, and through the transition from generation to generation. That is why the translator of culture is tradition. Technical and technological developments, with time, influence the tradition. Tradition, needs and conditions of age change, transform and adapt to the current. The change occurs through the integration of the tradition with the new elements; the transformation and adaptation occurs through the inspiration of the elements belonging to the virtue in the form of new acceptance, application and the discovery of products. In addition to these processes, the tradition is re-invented to the age. "Invented tradition" or "invention of tradition", a new traditional commentary based on the context of the past and the place creates a completely new tradition. In this regard, the tradition invented plays an important role in the preservation and transfer of cultural elements to the future in the globalized world. Nasreddin Hoca is one of the most important creators of the Turkish culture with its prepared response, intelligence, attitude to the events and world view. From the past to the present, the jokes that are told around the name, while responding to the needs of the Turkish society of humor and fun, also carries the character of being a didactic narrative. That’s why the name “Nasreddin Hoca” has succeeded in finding its place in all the works of art by exceeding the jokes that live in collective memory. The Nasreddin Hoca type, which shows its success in tradition to live alone, has often been used in literary products such as theatre, cinema, story and novel, as well as in cartoon art, and has been subject to many cartoons. It has become an important type in cartoons with the help of the Mizahî direction and society enclosure. The transition to the modern world with the use of anacronic elements and transformations, the re-evaluation of the jokes with today's sense of humor, has "catched" a new tradition within the framework of Nasreddin Hoca. As a result of this invented tradition, new jokes occurred around the name of Hoca. For in the cartoons, every post, adding, transforming to the Nasreddin Hoca jokes creates a new, unprecedented jokes. In this study, the Nasreddin Hoca cartoons published in different humor magazines will be studied in the context of the invention of the tradition. It will be studied how the jokes attributed to Nasreddin Hoca were used, what anacronic and literary transformations were made, how the creation was re-realised by the jokes and how the fiction was disrupted to new forms. Based on the findings obtained, the qualities of the new tradition invented around Nasreddin Hoca will be discussed.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Turkish Studies Language and Literature

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 748
Atıf : 270
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini