Geleneksel Türk tiyatrosunun türlerinden biri olan orta oyunu, dört bir yanı izleyicilerle çevrili, belirli bir metne bağlı kalmadan oynanan bir oyundur. Dekorun olmayışı ya da çok az oluşu oyuna oynanma mekanı açısından özgürlük tanır. Karagöz oyunlarıyla benzerlik gösteren orta oyununda da muhavere, fasıl ve bitiş bölümleri bulunur. Konuları değişse de oyunun baş komikleri her zaman Kavuklu ile Pişekâr’dır. On dokuzuncu yüzyılda bugünkü bildiğimiz dramatik biçimi alan orta oyunu, Tanzimat dönemi ile birlikte gelen batılılaşma hareketi karşısında popülerliğini yitirmeye başlar. Bir anda işsiz kalan oyuncular bu yeni tiyatro anlayışına ayak uydurabilmek adına oyunlarını belirli bir mekanda ve belli bir metin çerçevesinde oynamaya başlarlar. Tuluat tiyatrosunun doğmasına neden olan bu durum Cumhuriyet dönemiyle birlikte artık tamamen kaybolur. Halkın biz zamanlar Karagöz, meddah, orta oyunu gibi geleneksel halk tiyatrosunu seyrettiği mekanlar veya alanlar yerini sinema salonlarına bırakmaya başlar. Belirli bir izleme alışkanlığı oluşturan bu seyirlik oyunlar toplumun kolektif bilinçaltında bazı kodlar oluştururlar. Türk sinemasının ilk dönemlerinde orta oyunu ve tuluat geleneğinden gelen oyuncuların olduğu, sinemanın argümanlarından daha çok o dönem tiyatro anlayışının filmlerin atmosferinde etkili olduğu göz önüne alındığında orta oyunun kimi öğelerinin güldürü filmlerinde kullanıldığı görülür. Oyun yapısından ziyade güldürme yöntemleri açısından Türk sinemasında orta oyunun dolaylı, esinlenme türünden uzantıları olduğu söylenebilir. Ertem Eğilmez’in Şabanoğlu Şaban filminin jeneriğinde belirttiği “Bu film her şeyin taklit ve şakaya dayandığı geleneksel Türk temaşa sanatının sinemaya ilk uyarlanışıdır.” ifadesinden yola çıkarak kronolojik bir sıra ile Türk sinemasındaki güldürü filmleri orta oyunu açısından incelenmiştir.
The middle game, one of the types of traditional Turkish theatre, is a game that is played without being attached to a particular text, surrounded by four-sided spectators. The absence of decoration or too little formation recognizes freedom in terms of the place to play. In the middle of the game, which is similar to the game, there are also muhavere, fasul and end parts. Even though the topics change, the main comics of the game are always the Cowboy and Cooker. In the nineteenth century, the medium game, which has the dramatic form we know today, begins to lose its popularity against the western movement that comes along with the Tanzimat period. At the same time, the unemployed players begin to play their games in a specific place and in a specific text framework in order to be able to follow this new theatre concept. This situation that caused the birth of the Tuluat theatre is now completely disappearing with the Republic period. The places or areas where the people are watching the traditional public theater, such as Karagöz, meddah, midgame, and we begin to leave their place to the cinema halls. These audience games, which create a particular trace habit, create some codes in the collective subconsciousness of society. In the early periods of the Turkish cinema there were actors from the middle game and the tuluat tradition, considering that the theatre understanding of that period was more influential in the atmosphere of the films, it appears that some of the elements of the middle game were used in laughing films. In terms of the methods of laughing rather than the game structure, it can be said that in the Turkish cinema, the middle game has indirect, inspirational extensions. Ertem Eğilmez said in the film Genesis of Shabanoğlu Shaban: "This film is the first adaptation to the cinema of traditional Turkish theme art, where everything is based on imitation and jokes." From the expression, a chronological sequence and the laughing films in the Turkish cinema have been studied in the middle of the game.
Alan : Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|