Yirminci yüzyılın başında doğa bilimleri, hem geleneksel anlayışların beraberinde getirdiği bunalımlardan hem de bilimsel bilgiye yeni yaklaşımlar sunamadığından çıkmaza girdi. 19.y.y’da itibar görmüş olan evrimci düşünce yerini yapısalcılığa bıraktı. Yapısalcılığın kesin bir tanımını yapmak gerçekten de çok zor. Yapısalcılık kimi zaman akımın savunuculuğunu yapan bazı yazarların değişken ve birbirini tutmayan görüşleri, kimi zaman da okurun konuyu derinlemesine bilmemesinden kaynaklanan yanlış anlamalar nedeniyle genel-geçer bir tanıma sahip olamamıştır. Yine de en genel anlamda Scholes’un dediği gibi gerçeği nesnelerde değil de nesneler arası ilişkilerde arama yöntemidir, denilebilir Bugün budunbilim, psikanaliz, felsefe, matematik, fizik, kimya, ruhbilim, edebiyat, sinema ve hatta teoloji gibi geniş bir yelpazede uygulanabilirlik kazanmış olan yapısalcılığın tanımı ve yöntemi konusunda fikirbirliğine varamayan uygulamacılar hiç olmazsa akımın kaynakları konusunda birleşirler. Bu kaynaklar Saussure, Rus Biçimciliği ve Prag Okulu’dur. 1960’lı yıllara gelindiğinde Fransa’da, yapısalcılığın edebiyat alanında hızlı bir gelişim kaydettiği gözlenir. Yapısalcılar anlatıların oluşumlarıyla, tarihçeleriyle, yorumlarıyla ilgilenmezler. Onlar için önemli olan yapıtın yapısal düzeni, etkin öğelerin hangi anlatımsal dizim kurallarına uyduğu, nasıl bir bileşim çizelgesi gösterdiğidir. Ortaya çıktığı dönemde geniş yankılar uyandıran akım, aynı zamanda yoğun eleştirilere de maruz kalmıştır. Kimi eleştirmenler akımı, yapısalcılığın ortaya çıktığı dönemdeki siyasî ve ideolojik ortamları temel alarak, tam olarak görünmeyen arka planı açısından değerlendirmiştir. Kimileri de tarihe bakış açısı, dilbilimsel yöntemleri kullanış tarzı, eserlere yaklaşımı, insana verdiği değer konularında eleştirmişlerdir.
At the beginning of the twentieth century, natural sciences came out of the disorders brought by both traditional concepts and the fact that they were unable to offer new approaches to scientific knowledge. In the 19th century, the evolutionary thought, which was recognized, left its place to structuralism. It is really difficult to make a clear definition of structurality. Structuralism has sometimes not had a general-transitional recognition of the opinions of some writers who defended the stream and who do not hold each other, sometimes because of the misunderstandings that the reader did not know the topic in depth. However, in the most general sense, as Scholes said, the truth is the method of searching in the relations between objects, but not in objects, can be said Today the practicers who are unable to reach an opinion on the definition and method of structuralism, which has gained applicability in a wide range such as theology, psychoanalysis, philosophy, mathematics, physics, chemistry, psychology, literature, cinema, and even theology, are unlikely to come together on the sources of the stream. These sources are Saussure, Russian Formalism and Prague School. By the 1960s in France, it is observed that structuralism has seen a rapid development in the literary field. The structurers are not interested in the formations of the stories, their historians, their comments. What’s important for them is the structural layout of the work, which elements are in compliance with the narrative layout rules, and how a composition diagram is shown. The stream that raised widespread rashes during the time it appeared, was also exposed to intense criticisms. Some critics have evaluated the flow, based on the political and ideological environments of the period when structuralism emerged, from the point of view of an unseen background. Some have also criticized the perspective of history, the language methods, the style of use, the approach to works, the values given to man.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|