Değeri; aklı aşan varlığın akılla ifadesi olarak tanımlayan Ülken, bir anlamda aklı öne çıkararak duygularla sezilen değer algısını, anlama ve kavrama şartına bağlar. Yani aklın ölçüsünden geçmeyen hiç bir şey değer olarak kabul edilmez. Dilthey’in, “anlama metodu”nu kullanarak manevi bilimleri ve tabiat bilimlerini farklı bir yöntemle tartıştığı “değer paradigması”, ilerleyen yıllarda bilhassa Scheler ve Hartman’ın açık bir şekilde değerin felsefesini oluşturmalarıyla kuramsal bir şekle dönüşmeye başlar. Böylece “değer” derin/geniş bir işlevsellik kazanırken aynı zamanda hakikat, güzellik ve iyilik ekseninde düşünülen varlık meselesi hâline gelir. Temel olarak edebi metinler dikkate alındığında sanatçının kelimeleri söze dönüştürmesi de aynı yolu takip eden var olma sürecinin bir sonucudur. İlhan Berk, şiirleriyle zaman zaman anlamsızlık modunda algılanan bir şair olmakla birlikte, irtibatlı görünmeyen sözcüklerin veya sadece istediği cümlenin anlaşılması emeline dayanan dizelerin arasına sıkıştırdığı anlam kümecikleriyle şiirini inşa eden bir şair olarak bilinir. Bu tavrıyla Berk, aslında varolan şiir paradigmasına protest bir tavır geliştirir; uzak çağrışımlı tamlamalar ve yapıbozucu cümle yapısıyla da ‘şiir’de anlamın üzerini çize çize ilerler’. Çalışmada felsefi olarak “değer inşaası” kavramının uzak çağrışımlı tamlamaların neresinde durduğu ve yapıbozucu cümle yapısının okur algısına etkileri tartışılacaktır. Şairin seçtiğimiz şiirleri; “alışılmamış sözdizimi”, “alışılmamış sözcük seçimi” (alışılmamış bağdaştırmalar), “sözcükle ilgili sapmalar” ve “yazımla ilgili sapmalar” başlıkları altında incelenecektir.
the country that defines the value of the existence exceedingly as a expression of the existence, attaches to the perception of value that is seized with feelings and the requirement of grip, which is not considered to be a value of nothing from the measure of mind, is the result of the creation of the phrases that have been discussed in a different way of understanding the meaning of “excellent paradigma” in the past years, and the meaning of scheler and hartman will begin to turn into a convincing sentence in the words that are not known as a deep change in the change of the scripture of the scriptures, but also in the literacy of the change of the change of the change of the expression of the change of the change of a literary work of the word, and the change in a literary expression, and the change of the change of the expression, which is determined expression, which is determined by the change in the change of the change of the change of the word “facy,” and the change of the expression,” and the expressions of the expressions,” in the change in the change in the expression, which is determined by the change in the expression of the word
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|