Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 43
 İndirme 22
Şah Veliyyullah'ın Toplum Felsefesi (kısa Bir Değerlendirme)
1988
Dergi:  
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

İnsanın, fıtraten, bir arada yaşamaya ve birbirlerine bağlı olmaya temayülü vardır; gerçekten de insanın biyolojik ve psikolojik yapısı, gelişmek, benliğini korumak ve hayatta kalmak için, cemiyete ve başkaları İle bir arada olmaya ihtiyaç duyar. İnsanın topluluk halinde yaşayan bir canlı olduğu haklı olarak ifade edilmiştir. Nasıl ki ahlâkî ve törel davarmış sadece cemiyet içerisinde mümkün ise, türlerin hayatta kalmaları da yalnız birlikte olmalarıyla kabildir ve bu yüzden, türlerin hayatta kalmalarının ferdin problemleri, ruhsal tabiatı, cemiyet içerisindeki ahlâkî davranışı ve cemiyetin idaresi ile yakinen münasebeti vardır. O halde, felsefî veya ilmî hiçbir istemin, topluma, onun teşkiline, gelişmesine ve idaresine gerekli dikkati göstermeksizin, mükemmel olması mümkün değildir. Şah Veliyyullah'ın sistemi esasen hedefi toplum olan bir sistemdir. Şah Veliyyullah'ın düşüncesinin sosyolojik yanı, metafiziğiyle mukayese edilince, çağının ruhuna daha uygundur. Sosyolojisi, ortaçağ üslubu içinde sunulmuş olmasına rağmen, metodlu, tutarlı ve sistemlidir. Psikolojisi ve ahlâkında olduğu gibi, burada da esas prensipler evrim ve izafilik prensipleridir. Şah Veliyyullah'ın düşüncesinin evrimle ilgili yönü, onun insanî niteliklerin canlılar alemindeki kaynağını araştırma konusunda takındığı tutuma götürür. Sosyolojik görüşlerini takdime, canlıların hayatına (ebnâyi cins'e) atıfta bulunarak başlar. Yakınlık duygusu, (insan söz konusu olduğunda sorumluluk veya tepki kabiliyeti denen şeyin kaynağı olabilecek) hassasiyet, birlikte savunma ve nerdeyse diğerkâmlığa varan işbirliği, Şah VeHyyullah'a göre, daha çok canlılar âleminde söz konusudur. İnsan, kendisine özgü üç temel unsurun belirgin niteliklerine, ya da aklîlik ve akıl niteliğine, yani amacın evrenselliği, gelişme ve olgunlaşmaya yöneltecek estetik niteliğe ilâveten, bütün bunları temel üç unsurunda doğuştan bulunan öteki içgüdülerle birlikte elde eder. Bu, insanın, şüphesiz belirgin kavrama, aklîleştirme ve geliştirme güç ve melekesi yardımıyla üzerine yeni değerler kurduğu temeldir; buna bağlı olarak yeni tavırlar ve yeni gayeler ortaya çıkar.

Anahtar Kelimeler:

The Social Philosophy Of Shah Veliyyullah (a Short Assessment)
1988
Yazar:  
Özet:

The human being has a thesis to live together and to be connected to each other; indeed, the biological and psychological structure of the human being needs to be together with the community and others, to develop, to preserve and to survive. It is justified that man is a living living in a community. As the moral and ceremonial presence is possible only within the community, the survival of species is also acceptable by being alone together, and therefore, the survival of species has a confident relationship with the ferdin problems, the spiritual nature, the moral behavior within the community and the administration of the community. Therefore, no philosophical or scientific desire can be perfect without the necessary consideration of society, its structure, development and management. The system of Shah Veliyyullah is basically a system that is the target of society. The sociological side of the thought of Shah Veliyyullah, when compared to its metaphysics, is more suitable for the spirit of the age. Although sociology was presented in the medieval style, it is methodical, consistent and systematic. As in psychology and ethics, the basic principles here are the principles of evolution and exaphility. The aspect of the thought of Shah Veliyyullah about evolution leads to the attitude in which his human qualities are intended to explore the source in the world of living beings. He begins with the social life of the people, and he begins with the life of the people, and the life of the people. The feeling of proximity, (when man is concerned, it may be the source of what is called responsibility or responsibility) sensitivity, joint defense and collaboration almost to the other, according to Shah and Hyyullah, is more concerned in the universe of beings. Man obtains all of them together with the other instincts that are born in the three basic elements, which add to the distinct qualities of the three basic elements, or the intellectual and intellectual qualities, that is, the aesthetic qualities that will lead to the universality, development and maturity of the purpose. This is the foundation that man, without a doubt, establishes new values on the help of his power and angel of clear understanding, rationalization and development; therefore new attitudes and new goals arise.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Alan :   Eğitim Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 679
Atıf : 4.660
2023 Impact/Etki : 0.517
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi