Nevruz bayramı, baharın geldiğini müjdeleyen, mevsimsel geçişlerin toplumsal bir yansımasıdır. Kış boyunca uyuyan doğanın uyanışını, yeniden canlanışını sembolize eder. Eski çağlardan buyana birçok kültürde dini ya da mistik yorumlamalarla kutlanan bahar bayramı, Türk halk kültüründe de köklü bir gelenektir. Orta Asya’da Yeni Gün, Ergenekon olarak da adlandırılan Nevruz, Türk halk kültürünün önemli yapı taşlarından biridir. Bu çalışma, 1982 yılında Antakya’nın Ovakent Mahallesine yerleştirilen Özbeklerle 2011 Haziran-Temmuz aylarındaki ön görüşmelerden sonra Eylül 2011-Temmuz 2012 ile Mart-Nisan 2015 dönemlerinde gerçekleştirilen saha araştırmalarından elde edilen bulgulara dayanmaktadır. Ayrıca bu çalışma yukarıda belirtilen zaman dilimi içerisinde görüşmeye katılan Özbeklerle sınırlıdır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi ve bu yöntemi destekleyen katılımcı gözlem ve derinlemesine görüşme tekniklerinden faydalanılmıştır. Bu çalışmada, Antakya’da yaşayan Özbeklerin Nevruz bayramını nasıl kutlandığı, süreç içerisinde hangi motiflerle yeniden yapılandırdığı ve bu bayramın mihenk taşlarını oluşturan Dervişhane, Özbek pilavı, Sümelek tatlısı pratiklerinin anlam örüntüleri anlaşılmaya çalışılmıştır. Ayrıca bu bayramın Türk boy ve topluluklarında, Afganistan’da ve Türkiye’deki uygulamaları da irdelenmiştir.
The Nevruz holiday is a social reflection of the seasonal transitions that preach the coming of spring. Sleeping throughout the winter symbolizes the awakening of nature, resuscitation. The spring holiday, celebrated with religious or mystical interpretations in many cultures from ancient times to ancient times, is also a rooted tradition in the Turkish people's culture. New Day in Central Asia, also known as Ergenekon, Nevruz is one of the important structures of the Turkish people's culture. This study is based on the findings obtained from field research conducted in the periods of September 2011-July 2012 and March-April 2015 after preliminary talks with the Uzbeks located in the Ovakent district of Antakya in 1982. Also, this study is limited to those who participate in the meeting within the aforementioned time limit. The research has taken advantage of the qualitative research method and the participant observation and deep conversation techniques that support this method. In this study, we have tried to understand how the Uzbek people living in Antakya celebrated the Nevruz holiday, with what motives they restructed in the process and the meaning of the Dervişhane, Uzbek rice, Sümelek sweet practice that formed the stones of this holiday. The practice of this holiday has also been promoted in the Turkish size and communities, in Afghanistan and in Turkey.
Alan : Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|