Klasik Türk edebiyatı sanatçıları, matematikle dil estetiğini birleştirerek bir olayın veya durumun zamanını göstermek için tarih düşürme sanatına başvurmuşlardır. Tarih düşürme sanatı ebced hesabına dayanır. Klasik Türk şairi doğum, ölüm, evlenme, sünnet, mansıb ve tayin durumları, zaferler, fetihler, mimarî yapıların tamiri veya inşası başta olmak üzere akla gelebilecek hemen hemen her konuda bu sanata başvurmuştur. 18. yüzyılın sonu ile 19. yüzyılın başında yaşayan, kaynaklarda kendisine dair herhangi bir bilgiye rastlanmayan Bursalı İbrahim Râzî, Divan’ında 51 tarih manzumesine yer vererek bu türdeki maharetini bizlere göstermiştir. 1202-1249 (1787/1788-1833/1834) tarihleri arasında 46-47 yıllık bir zaman diliminin şahitliğini yansıtan bu tarih manzumeleri, taşıdığı estetik ve edebî değerinin yanı sıra dönemin sosyal, siyasî, tarihî ve mimarî görünümünü yansıtması açısından da önemlidir. Bu çalışmada Bursalı İbrahim Râzî Divanı’ndaki tarih manzumeleri biçim, muhteva, ve yöntem gibi farklı açılardan ele alınıp değerlendirilmeye çalışılacak, ortaya konulan görüşler tablolar ve sayısal veriler yardımıyla somut bir şekilde gözler önüne serilmeye çalışılacaktır.
The classical Turkish literature artists have applied to the art of historizing to show the time of an event or situation by combining mathematics and language aesthetics. The history of the art is based on the ebced account. The classical Turkish poet has applied to this art about almost everything that can come to mind, including birth, death, marriage, synthesis, temptation and appointment, victories, conquests, repair or construction of architectural structures. Bursali Ibrahim Râzî, who lived at the end of the 18th century and the beginning of the 19th century, who did not find any information about him in the sources, has shown to us this kind of harassment by placing 51 historical manuscripts in the Divan. These historical scripts, which reflect the testimony of a 46-47 year period between 1202-1249 (1787/1788-1833/1834) dates, are also important in terms of their aesthetic and literary value as well as the social, political, historical and architectural appearance of the period. In this study, the historical manuscripts in the Bursali Ibrahim Râzî Divan will be tried to be addressed and evaluated from different points of view, such as the form, the method, and the opinions revealed will be tried to be concrete with the help of tables and numerical data.
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|