Öz: Anadolu coğrafyasında müzik denilince akla ilk olarak gelen yerlerden birisi de şüphesiz Urfa’dır. Açık konservatuvar olarak tabir edilen Urfa’da halkın büyük bir çoğunluğu şarkı, türkü, ilahi, kaside, uzun hava, gazel ve hoyratlarla alakadar olmaktadır. Özellikle düğünlerde, kına gecelerinde, asbap gecelerinde, mevlitlerde, dağ yatılarında, sıra gecelerinde vb. halkın bir sebeple bir araya geldikleri mekan ve zamanlarda bu tür müzikler icra edilmektedir. Şanlıurfa’da yüzyıllardır usta-çırak ilişkisiyle devam eden mûsikî meşk silsilesi, son dönemlerde kurulan Türk halk müziği korosu, güzel sanatlar fakültesi, konservatuvar, eğitim fakültelerine bağlı müzik eğitimi anabilim dalları ve müzik eğitimi veren diğer kurumlar aracılığıyla bilimsel bir hüviyete bürünmeye başlamıştır. Bu makale nitel araştırma yöntemlerinden doküman taraması, veriler ise içerik analizi yoluyla ele alınmıştır. Bu çalışmanın evrenini Şanlıurfa geleneksel müziği ve icracıları oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise Şanlıurfa’da çokça okunan hoyrat formu ve Şanlıurfalı hoyratçılar oluşturmaktadır. Yukarıdaki bilgilere ilaveten Şanlıurfa’nın yetiştirmiş olduğu usta hoyratçılardan Yaşar Özden’in İstanbul İş Sanat Merkezi’inde Oxfordlular Sıra Gecesi Grubu tarafından icra edilen konserde okumuş olduğu Divan hoyratı ele alınıp notasıyla beraber analiz edilecektir. Kısaca bu makalede Şanlıurfa müziğinin genel yapısı, hoyrat formunun tanımı, yapısı, çeşitleri, Yaşar Özden’in hayatı, müzik geçmişi ele alınacaktır.
In the Anatolian geography, when music is called, one of the first places that comes to mind is undoubtedly Urfa. The majority of the people in Urfa are associated with singing, turquoise, divine, caside, long air, gazel and hoyrat. Especially at weddings, nighttime, nighttime, nighttime, mountain boats, nighttime, etc. There is a place and time where people are gathered and such music is performed. In Sanlıurfa for centuries continued with the master-charack relationship, the musical mixture has begun to be a scientific benefit through the Turkish folk music coro, the Faculty of Fine Arts, the Conservative, the music education associated with the educational faculty and other institutions that provide music education. This article is described as a document scan of research methods, and the data is processed through content analysis. The universe of this work is formed by traditional music and performers of Sanlıurfa. The example group is the form of hoyrat that is often read in the Sanlıurfa and the Sanlıurfa hoyratists. In addition to the above information, the Divan Hoyrate from the master hoyratists that Shanlıurfa has grown from Yaşar Özden's Istanbul Business Art Center, which was read at the concert performed by the Oxfords Sera Night Group, will be addressed and analyzed with his note. In this article we will briefly discuss the general structure of Shanlıurfa music, the definition of the hoyrat form, the structure, varieties, the life of Yaşar Özden, the history of music.
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|