Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 9
 Görüntüleme 244
 İndirme 68
 Sesli Dinleme 3
Kültürel Din Pedagojisi
2019
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Pedagojik yaklaşımların tespit edilmesinde, toplumsal yapı, ülkenin politik durumu ve sosyal yapısı gibi pek çok faktör etkilidir. Bunlardan biri de kültürdür. Bireyin yaşam biçimi üzerinde etkili olan kültür, düşünme ve öğrenme biçimlerini de etkilemektedir. Bu durum kültür-pedagoji ilişkisinin incelenmesini gerekli kılmaktadır. Pedagoji-kültür ilişkisinde, kültürel, çok kültürlü ve kültürlerarası pedagojik yaklaşımlardan bahsedilebilir. Pedagoji-kültür ilişkisini belirleyen ve bunun pratikte eğitim sistemlerine yansımasına vesile olan şey ise yine ülkenin sosyo-politik durumudur. Bu durumda kültür-pedagoji ilişkisinin ülkelerin kendi eğitim felsefeleri doğrultusunda yorumlanması gerekliliği ortaya çıkar. Kültür, genel pedagojiyi etkilediğinden din pedagojisi üzerinde de doğal olarak etkisi vardır. Buna ilaveten kültür ve dinin ayrılmaz bütünlüğü dikkate alındığında kültürel din pedagojisi olgusunun önemi ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmayla kültür ve din pedagojisi ilişkisinin Türkiye açısından yorumlanarak daha etkili bir din pedagojisinin oluşturmasına kapı aralamak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, kültürel pedagoji ve kültürel din pedagojisi kavramları tanıtılmış ve Türkiye’de kültürel din pedagojisi geliştirmede temel meseleler tespit edilmeye çalışılmıştır. Özet: Günümüzde pek çok toplumun açık toplum haline gelerek değiştiği gözlemlenmektedir. Açık toplumlarda eğitim bir endoktrinasyon faaliyeti değildir. Bu durum eğitimde bütün fikir, inanç ve kültürler dikkate alınarak bunlara uygun pedagojilerin geliştirilmesini zorunlu kılar. Küreselleşme etkisiyle çok kültürlü yapının da pek çok toplumda görüldüğü düşünülürse, etnik, dini ve kültürel çeşitliliğin eğitime yansımaları gözetilmiş ve buradan kültürel pedagoji ihtiyacı doğmuştur. Din ile kültürün ayrılmaz bütünlüğü düşünüldüğünde, din pedagojisinde kültür etkisinin gözetilmesi gerektiği söylenebilir. Ancak kültürel bir din pedagojisinden bahsedilirken, din pedagojisi tanımlamasındaki dinin bir olgu olarak mı ele alınacağı yoksa herhangi bir dinden mi bahsedildiği, bunlardan birinin tercih edilmesiyle izlenen araştırmalarda hangi hususlara dikkat edilmesi gerektiği, dinin kültür ile etkileşimi noktasından hareketle bir pedagoji geliştirilecekse bunun kültürlerarası bir yaklaşımla mı yoksa tek bir dinin kültür ile ilişkisi bağlamında mı ele alınması gerektiği cevaplanması beklenen sorulardır. Yapılan bu araştırmayla bu soruların, kültürel din pedagojisi çalışmalarına etkisinden bahsedilerek kültürel din pedagojisi kavramının tanıtılması ayrıca kültürel din pedagojisi araştırmalarında gözetilmesi gereken hususların ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Literatür tarama yöntemiyle yapılan bu araştırma, bazı paradigmalar açısından kültürel din pedagojisi kavramını incelemekle sınırlandırılmış, pratikte kültürel din pedagojisi geliştirme noktasında herhangi bir öneri sunmayı sınırların dışında bırakmıştır. Kavramın Türkiye açısından ifade ettiği anlamın imkân ve sınırlılıkları ile birlikte tartışılmasının kültürel din pedagojisi geliştirmenin esaslarına dikkat çekmesi bakımından alana ışık tutacağı düşünülmektedir. Pedagojinin alanı eğitim kapsamı içine giren pek çok konu, olgu ve fenomeni kapsadığından insanın varoluşu ve doğası ile ilgili genel ve evrensel bir yapı oluşturduğu söylenebilir. Birey, insan oluşu yönüyle ortak özelliklere sahip olsa da sosyal yönü nedeniyle bağlı olduğu kültürün bir parçasıdır ve bu açıdan farklı kültürlere mensup bireyler -diğer bir ifade ile topluluklar, cemaatler- birbirlerinden farklılık gösterirler. Kültürel farklılıklar olarak adlandırılan bu özellikler, öğrenmeyi de etkilediği ve özgünleştirdiği için eğitim açısından önem arz etmektedir. Çok kültürlü ve açık toplum yapısı içerisinde ise birbirinden farklı kültürel özellikler gösteren kendine has öğrenme ve davranış biçimlerinin aynı sınıf ortamında toplandığı bir ortamda eğitim öğretim faaliyetlerinin asimilasyonist değil bu çeşitliliği koruyacak tarzda sürdürülmesi ve bireyin kültürel özelliklerine bağlı olarak öğrenmesini kolaylaştırma konusunda pedagojik ilkeler üzerinde düşünülmesi gerekliliği kültürel pedagoji çalışmalarının temel amacını oluşturur. Etnik, yapı, din ve kültür bakımından daha fazla çeşitliliğe sahip ülkelerde kültürler arası pedagojik yaklaşımla kültürel ve dini noktada ortaklıklardan yola çıkılarak uzlaşı olanağı sağlayacak bir pedagojik yaklaşım görülürken kültürün ve dinin birbirinden ayrıldığı noktalarda o din veya kültürün mensuplarınca getirilen açıklamalar üzerinden farklılıklara değinilir. Kültürel ve dini farklılıkların çatışmaya sebep olmaması için birlikte yaşama unsurlarına vurgu yapılır ve böylelikle de farklılıklara rağmen çeşitliliğe saygı temeli üzerinden gelişmiş bir pedagojik yaklaşım ortaya çıkar. Türkiye’de ise toplumsal yapı gereği kültürler arası bir yaklaşımın yanı sıra kültürel bir pedagojiye de ihtiyaç duyulduğundan, din pedagojisi ve kültür ilişkisinin Batıdakinden farklı olarak kurgulanması gerekliliği doğmaktadır. Türkiye açısından bakıldığında merkezinde İslam teolojisinin yer aldığı bir İslam din pedagojisinden bahsedilebilir. Ancak bunu bir zorunluluk olarak düşünmemek gerekmektedir. Akademik ve yazınsal alanda, dini bir olgu olarak ele almak ya da İslam dini olarak düşünmek yapılacak araştırmanın niteliğine göre değişecektir. İslam dini özelinde düşünüldüğünde İslam dininin temel kaynakları olan Kur’an ve hadis merkezli bir pedagoji oluşturulacak olsa da ayet ve hadislerin yorumunda farklılıkların ortaya çıkması, bu yorumlarda kültür etkisinin de olması kültürel İslam din pedagojisinin oluşmasına yol açmaktadır. Özel bir din pedagojisi alanı olarak İslam din pedagojisinden kültürel etkilerden, örtünme biçimleri, halk nezdinde dini kabul edilen ancak kültürel etkilerle oluşmuş mevlit vb. gibi ritüeller örnek gösterilerek bahsedilebilir. Mezhepler de dinin yoruma açık kısımlarındaki farklılıklardan oluşması bakımından mezheplerin tercihinde kültürün büyük bir etkisi olduğundan bahsedilebilir. Bu bağlamda birbirinden farklı metodolojiler izleyerek farklı düşünme biçimleriyle hükümlere varan mezheplerin farklı pedagojiler oluşturacağı söylenebilir. Bu durumda İslam din pedagojisinin mezhebe bağlı olmaksızın genel bir metodojiyle ve mezhepsel bağlamda daha özel metodolojik yaklaşımlarla olmak üzere iki şekilde oluşturulabileceği söylenebilir. Ülkemizin çok kültürlü yapısında mezheplerin de etkisi olduğu düşünüldüğünde çok kültürlü bir din pedagojisi oluşturulmak isteniyorsa, Avrupa’daki gibi dinlerin değil mezheplerin farklılığından yola çıkılmalıdır. Mezhep farklılıkların bir ayrışma unsuru değil, yorum zenginliği olduğu dikkate alındığında da mezheplerin bu farklılıklarına vurgu yapılmasında bir sakınca görülmemelidir. Bu bakış açısıyla kültürel bir İslam din pedagojisinden bahsedilebilir. Kültürel ya da kültürlerarası din pedagojisini temellendirmekten bahsederken bu hususu yalnızca mezheplere dayandırarak açıklamak konunun kapsamını sınırlandırmaktadır. Zira coğrafi bölgeler arasındaki farklılıklar, geleneksel ya da modern yaklaşımlar gibi farklılıkların her biri üzerinden pedagoji inşa etmekten bahsetmek mümkündür. Bu farklılıkların her birini tespit ederek üzerinde çalışmak daha etkili bir din eğitimine de katkı sağlayacaktır. Bu çerçeveden bakıldığında ülkemizde kültürel bir din pedagojisinden bahsedebilmek ve kültür pedagoji ilişkisini kurgulayabilmek için toplumda mevcut olan dinlerin yapısının dikkate alınması gerekliliğinin yanı sıra kültürel çeşitliliğin mahiyetinin de göz önünde bulundurulması ihtiyacı belirmektedir.

Anahtar Kelimeler:

The Cultural Pedagogy
2019
Yazar:  
Özet:

In the identification of pedagogical approaches, many factors are influential, such as the social structure, the political state of the country and the social structure. One of them is culture. It also affects the culture, way of thinking and learning that affects the individual’s way of life. This requires the study of the cultural-pedagogical relationship. In the pedagogical-cultural relationship, cultural, multicultural and intercultural pedagogical approaches can be discussed. What determines the pedagogical-cultural relationship and makes it possible to reflect it in the practical educational systems is the social-political situation of the country. In this case, the need for the cultural-pedagogical relationship to be interpreted by the countries in accordance with their own educational philosophies. Because culture affects general pedagogics, it has a natural impact on religious pedagogics as well. In addition, taking into account the inseparable integrity of culture and religion, the importance of the phenomenon of cultural religious pedagogy arises. This study aims to open the door to the creation of a more effective religious pedagogy by interpreting the relationship between culture and religious pedagogy from the point of view of Turkey. In line with this goal, the concepts of cultural pedagogics and cultural religious pedagogics have been introduced and the main issues in the development of cultural religious pedagogics in Turkey have been tried to be identified. Summary: Today it is observed that many societies are transformed into an open society. Education in open societies is not an endoctrination activity. This situation requires the development of appropriate pedagogies, taking into account all ideas, beliefs and cultures in education. If the influence of globalization considers that the multicultural structure is also seen in many societies, the reflections of ethnic, religious and cultural diversity in education have been observed and the need for cultural education has emerged. Considering the inseparable integrity of religion and culture, it can be said that the influence of culture in religious pedagogics should be observed. But when it comes to a cultural religious pedagogy, it is the question that is expected to be answered whether the religion in the definition of religious pedagogy should be treated as a fact or whether any religion is mentioned, what aspects should be observed in the research that is followed by the preference of one of them, whether a religious pedagogy should be developed by movement from the point of interaction with the culture, whether it should be treated by a intercultural approach or whether a single religion should be treated in the context of the relationship with the culture. With this research, the aim of the introduction of the concept of cultural religious pedagogics, discussing the impact of these questions on cultural religious pedagogics studies, is also to reveal the aspects that should be observed in cultural religious pedagogics studies. This research by literature scan method has left beyond the limits to submit any suggestions at the point of development of cultural religious pedagogy, which is limited to the study of the concept of cultural religious pedagogy in some paradigms. It is believed that the concept of the meaning expressed from the point of view of Turkey, along with the possibilities and limitations of the discussion, will keep the field light in terms of attracting attention to the principles of the development of cultural religious pedagogy. Since the field of education covers many subjects, facts and phenomena that enter the field of education, it can be said that it forms a general and universal structure related to the existence and nature of man. Although the individual has common characteristics in the direction of being a human being, it is part of the culture in which it is connected because of its social aspect, and in this regard individuals belonging to different cultures — in a different way, communities, communities — differ from each other. These characteristics, called cultural differences, are important in terms of education because they also influence and originalize learning. Within the multicultural and open social structure, the need to consider the pedagogical principles in order to maintain this diversity and facilitate learning according to the cultural characteristics of the individual in a environment in which the specific learning and behavior forms showing different cultural characteristics are gathered in the same class environment, the need to consider the pedagogical principles in order to maintain this diversity and facilitate learning according to the cultural characteristics of the individual is the main objective of the cultural pedagogical work. In countries with greater diversity in terms of ethnic, structural, religious and cultural aspects, a pedagogical approach is seen to provide the possibility of reconciliation through intercultural and religious partnerships with intercultural pedagogical approach, while in the points where culture and religion are separated, the differences are pointed out through the explanations brought by the members of that religion or culture. Cultural and religious differences are emphasized on the elements of co-life to prevent conflict, and thus, despite the differences, a developed pedagogical approach is emerged on the basis of respect for diversity. In Turkey, because the social structure requires an inter-cultural approach as well as a cultural pedagogy, it is necessary that religious pedagogy and cultural relationship be established differently from the West. From the point of view of Turkey, we can talk about an Islamic religious pedagogy where the Islamic theology is located in the center. But it is not necessary to consider it as an obligation. In the academic and written field, it will vary depending on the nature of the research to be considered as a religious fact or considered as an Islamic religion. When considered in the Islamic religious particularity, the basic sources of Islamic religion, the Qur’an and the Hadith-centered education will be created, but the appearance of differences in the interpretation of the verses and the hadiths, the cultural influence in these interpretations also leads to the formation of the cultural Islamic religious education. As a special field of religious pedagogy, from Islamic religious pedagogy to cultural influences, forms of coverage, religious accepted by the public but formed by cultural influences, etc. The rituals can be referred to as an example. It is also possible to mention that religious differences in the open parts of the interpretation of the religion have a great influence on the preference of the religions. In this context, it can be said that the disciples that are determined by different ways of thinking by following different methodologies will create different pedagogies. In this case, it can be said that Islamic religious pedagogy can be formed in two ways: by a general methodology and by more specific methodological approaches in the religious context. If a multicultural religious pedagogy is intended to be established, considering the influence of the religions on the multicultural structure of our country, it should be taken from the differences of the religions, not the differences of the religions, as in Europe. The differences between the disciples are not a separation element, but considering that it is a wealth of comments, it should not be a disadvantage in the emphasis of these differences between the disciples. From this point of view, we can talk about a cultural Islamic religion pedagogy. When it comes to fundamentalizing cultural or inter-cultural religious pedagogics, this subject is limited to the scope of the subject to be explained only on the basis of the disciples. Because it is possible to talk about building education through each of the differences between geographical areas, such as traditional or modern approaches. Identifying each of these differences, working on it will also contribute to a more effective religious education. In this context, it is necessary to take into account the structure of the religions that exist in society in order to be able to speak of a cultural religious pedagogy in our country and to establish the cultural pedagogy relationship, as well as the nature of cultural diversity.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini