Mardin il sınırları içinde, Güneydoğu Anadolu Bölgesinin Dicle bölümünde yer alan Midyat şehri; kilise ve manastırların bulunduğu kadim şehirlerdendir. Çalışma konusu, Midyat’ta yer alan Mor Barsavmo Kilisesi arşivine BMCM-00020 numarası ile kayıtlı, yaklaşık 1800’lü yıllara tarihlendirilen Süryanca serto hatla yazılmış el yazmasının süsleme açısından incelenmesini kapsamaktadır. Hagiografik eserlerde görüleceği üzere, bu Fanqito’da da, aziz ve azizelerin mucizelerinin anlatıldığı, şiir ve ilahilerinin yer aldığı bir kitaptır. Bu eser, Tigrit Metropoliti Aziz Mor Dodo’ya adanmış bir dua ve ilahi kitabıdır. Çalışmada öncelikle kısaca Mor Barsavmo Kilisesi hakkında bilgiler verilmiş, metod ve yöntemler açıklanmıştır. Ardından, araştırmanın bulguları ışığında, Süryanca kaleme alınmış (yazılmış) el yazmasının süslemeli sayfaları tek tek incelenmiş, her birinin ayrıntılı çizimleri yapılmış ve süslemelerin bulunduğu varakların metin içeriklerinin özetle nelerden bahsettiğine değinilmiştir. El yazmasında yer alan birbirini takip eden geometrik bezeme kompozisyonlar, ikili, üçlü, dörtlü zencerekler, örgüler, özellikle geçmelerden oluşmaktadır. Bunlar, dönemsel yazma eser formları özelinde incelenmiştir.
Within the borders of the province of Mardin, the city of Midyat, located in the Dicle section of the southeastern Anadolu region, is one of the ancient cities where churches and monasteries are located. The subject of the study covers the decoration of handwriting in the Mor Barsavmo Church archive located in Midyat, registered with BMCM-00020 number, dated to about 1800 years. As you can see in the hagiographical works, this is also a book in Fanqito, where the miracles of saints and saints are told, where the poems and the gods are included. This work is a prayer and divine book dedicated to St. Mor Dodo, the Tigrit Metropolitan. The study first briefly provided information about the Mor Barsavmo Church, methods and methods explained. Then, in light of the findings of the research, the decorative pages of the handwriting taken (written) in Surianca were examined individually, the detailed drawings of each of them were made and it was pointed out what the text contents of the assets in which the decorations were described in summary. The geometric compositions of the handwriting, which follow each other, consist of two, three, four-course cranes, spots, especially passages. These are the forms of the periodic writing work.
Alan : Güzel Sanatlar
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|