Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 74
 İndirme 42
Portrait and Self-portrait: Ibrahim Muteferrika’s Mind Games
2014
Dergi:  
Osmanlı Araştırmaları
Yazar:  
Özet:

The paper deals with an intellectual who was famous in Ottoman cultural history as the founder of the first Turkish printing house (1726). He was a Hungarian born Protestant (allegedly Unitarian), who left his homeland in Transylvania in the late seventeenth century, took refuge in the Ottoman Empire and converted to Islam, gaining a new Ottoman and Muslim identity under the name Ibrahim Müteferrika. The paper reveals Müteferrika’s portrait and self-portrait by dwelling not only on the few available narratives dealing with it, but also on those aspects of Müteferrika’s postTransylvanian activities in which one could see some important idiosyncrasies of his pre-Ottoman identity. To date, there are only three narratives revealing Müteferrika’s biography: of Müteferrika’s contemporaries César de Saussure and Charles Peyssonnel, as well as of Müteferrika himself. However, Saussure’s and Peyssonnel’s portraits, on the one hand, and Müteferrika’s self-portrait, on the other, allow us to contrats the images appearing from them. All three biographical narratives provide a basis for different and even controversial interpretations of the following more or less unclear issues: how exactly did Müteferrika become an Ottoman subject; what was his religious affiliation before Islam; and how did he convert to Islam: of his own free will or under the pressure of unfavorable circumstances? Müteferrika himself may have created a much more favorable self-image through mystifying the circumstances that led to his conversion. This story could serve also as an act of submission before his new Muslim rulers. In other words, Müteferrika probably created an alternative and fictitious self-portrait, which is much more plausible than the real one.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Osmanlı Araştırmaları

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 1.007
Atıf : 1.041
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini