Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 131
 İndirme 52
Anadolu’da Bilinen İlk Türkçe Manzum Fütüvvetnâme Olan Şeyh Eşref B. Ahmed Fütüvetnâmesinde Dinî-tasavvufî Muhtevâ
2019
Dergi:  
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Fütüvvetnâmeler, Ahî teşkilatlarının gelişmesiyle birlikte fütüvvet kavramını ve bu teşkilatların kaidelerini ortaya koyan eserler olarak ortaya çıkmıştır. Türk Edebiyatının da bir türü olan fütüvvetnâmeler ahlaki ve tasavvufî içerikli eserlerdir. Şeyh Eşref b. Ahmed Fütüvvetnâme’si 444 beyitlik ve aruzun fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün kalıbıyla yazılmış bir mesnevidir. 1452’de Edirne’de istinsah edildiği bilinen bu eserin XIV. yüzyılın sonu ile IV. yüzyılın başında yazıldığı tahmin edilmektedir. Şeyh Eşref b. Ahmed’in bu tarihler arasında yaşamış olabileceği göz önünde bulundurularak bu fütüvvetnâmenin Eski Türk Edebiyatında bilinen üç Türkçe manzum fütüvvetnâmeden ilki olduğu düşünülmektedir. Mesnevi1992 yılında Orhan Bilgin ve 2016 yılında Mustafa Güneş tarafından günümüz Türkçesine aktarılarak yayımlanmıştır. Eserde fütüvvetin ana ilkelerinden olan güzel ahlak, nefsine hâkim olmak, iyi huylu olmak, Allah’ın emir ve yasaklarına uymak, Hz. Peygamber’in sünnetine uymak, hak ve adalet sever olmak, yalan söylememek, din ve mezhep gözetmeksizin bütün insanlara sevgi beslemek konuları ele alınmaktadır. Bu temalar tasavvuf anlayışı içerisinde tarikat, şeriat, hakikat, marifet, arif, nefs, akıl, iman, mürşid, dünya ve ahiret gibi kavramlarla birlikte Şeyh Eşref b. Ahmet Fütüvvetnâmesindeki beyitlerde yer almaktadır. Aynı zamanda Allah ve Hz. Peygamber sevgisi dinî muhtevânın önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Şair eserin ilk beyitlerinde iyilik yapmak ve tevazu göstermek ile ilgili öğütleri verdikten sonra akıl ve nefsi konuşturarak Hakk yoluna yönelmenin önemini vurgulamaktadır. 297. beyitten sonra ise “Tarikat Beyanıdur” başlığı altında tarikat adabından söz etmektedir. Eserde fütüvvete dair yalnızca ahlakî ve tasavvufî hususların yer alması nedeniyle bu fütüvvetnâmeyi sufî fütüvvetnâmeleri içinde değerlendirmenin doğru olacağı kanaatindeyiz. Bu çalışmada, Allah inancı, Peygamber sevgisi ve fütüvvetin temel ahlakî esasları ve tasavvufu ortak çerçevede ele aldığını düşündüğümüz Şeyh Eşref b. Ahmed’in manzum fütüvvetnâmesinde dinî ve tasavvufî kavramlar tespit edilerek örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler:

Anadolu’da Bilinen İlk Turkce Manzum Futuvvetnâme Olan Seyh Esref B. Ahmed Futuvetnâmesinde Dinî-tasavvufî Muhtevâ
2019
Yazar:  
Özet:

Thus, the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation. A kind of Turkish literature, fütüvvetnâmâs are ethical and tasavvufist works. Sheikh Eşref b. Ahmed Fütüvvetnâme is a mesnev written with the pattern of 444 beits and aruzun fâ'ilâtun fâ'ilâtun fâ'ilâtun. This work was known to be invented in 1452 in Edirne. The end of the century IV. It is estimated that it was written at the beginning of the century. Considering that Sheikh Ashref B. Ahmed may have lived between these dates, this fituvvetnâmen is believed to be the first of three Turkish manzum fituvvetnâmen known in Ancient Turkish Literature. Mesnevi was published in 1992 by Orhan Bilgin and in 2016 by Mustafa Sunshine translated into today's Turkish. It is a good thing, a good thing, a good thing, a good thing, a good thing, a good thing, a good thing, a good thing, a good thing. The subject matter is to follow the Sunnah of the Prophet, to love the truth and justice, not to lie, to feed love to all people without regard to religion and religion. This is the meaning of the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, the Holy Qur’an, and the Holy Qur’an. God and Hz. The Prophet's love is a part of the religious glory. The poet, after giving advice on doing goodness and showing goodness in the first verses of the work, emphasizes the importance of directing the right path by speaking the mind and the spirit. The 297th verse of the Qur’an says, “The Qur’an is the Qur’an, and the Qur’an is the Qur’an.” We believe that only the moral and tasavvufic aspects of the future in the work are placed because of the fact that this fituvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv. In this study, the basic moral principles of Allah's faith, the love of the Prophet and the fiduciary and the tasavvufu in the common framework that we think are dealt with in the manzum fiduciary of Sheikh Eshref b. Ahmed have been tried to explain with examples by identifying religious and tasavvufic concepts.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler


Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 277
Atıf : 334
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini