Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 213
 İndirme 64
İbn Miskeveyh’in Nefs Anlayisi
2019
Dergi:  
Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

The purpose of this study is to examine Ibn Miskawayh's concept of soul in general terms; more specifically, to analyze the sensory and intellectual perception problems. He deals with the soul in two main lines. The soul as the basis of moral principles; as the subject of sensual and intellectual perception. These two fields can not be separated by sharp lines, however, in this study, the soul concept is studied on the basis of sensory and intellectual problems. Ibn Miskawayh follows Peripatetic philosophers and uses the word ‘soul’ for both the terrestrial region and the celestial region, in the same sense. Ibn Miskawayh's theory of soul is basically based on the Aristotelian tradition. He defines the soul must be the first actuality of a naturally organised body. Soul is the basis of life, vitality and immortality. Soul determines the hierarchical chain of existence, not matter. The soul has different powers for plants, animals and humans, but this does not contrast with the unity and integrity of the soul. Man shares some faculty with  plants and animals, but he is separated from other creatures by having intelligence. The sensation, imagination and fantasy are the stages of the material perception level, in man. The mind perceives universal forms. The mind has two tendencies; towards sensation and intelligible world. The mind can only perceives the supreme intelligible forms by turning to its own self. The human soul which is able to obtain intelligible forms and independent of the body is eternal essence and its source is divine.

Anahtar Kelimeler:

Åbn Miskeveyh'in Nefs Anlayisi
2019
Yazar:  
Özet:

The purpose of this study is to examine Ibn Miskawayh’s concept of soul in general terms; more specifically, to analyze the sensory and intellectual perception problems. He deals with the soul in two main lines. The soul as the basis of moral principles; as the subject of sensual and intellectual perception. These two fields can not be separated by sharp lines, however, in this study, the soul concept is studied on the basis of sensory and intellectual problems. Ibn Miskawayh follows Peripatetic philosophers and uses the word 'soul' for both the terrestrial region and the celestial region, in the same sense. Ibn Miskawayh's theory of soul is basically based on the Aristotle tradition. He defines the soul must be the first actuality of a naturally organized body. Soul is the basis of life, vitality and immortality. Soul determines the hierarchical chain of existence, not matter. The soul has different powers for plants, animals and humans, but this does not contrast with the unity and integrity of the soul. Man shares some faculty with plants and animals, but he is separated from other creatures by having intelligence. The sensation, imagination and fantasy are the stages of the material perception level, in man. The mind perceives universal forms. The mind has two tendencies: towards sensation and intelligible world. The mind can only perceive the supreme intelligible forms by turning to its own self. The human soul which is able to obtain intelligible forms and independent of the body is eternal essence and its source is divine.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler










Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi

Dergi Türü :   Ulusal

Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi