Hızlı teknolojik gelişimler sonucunda oluşan dijital televizyonların içeriğini, hem halihazırda var olan yapımlar hem de kendi platformlarına özel çekilmiş belgeseller, filmler ve diziler oluşturmaktadır. Dijital televizyon dizileri de tıpkı televizyon dizileri gibi bir kurmaca, bir hikâye anlatımı olmanın ötesinde, hâkim ideolojik ve gündelik yaşam biçimlerini yansıtan yapımlardır. Dönemin gerçekliğinin kodları dijital televizyon dizi söylemleri içerisinde kendisine yer bulur. Ataerkil toplumsal düzenin işleyiş biçiminin olmazsa olmaz parçalarından olan erkeklik biçimleri ve onlar arasındaki etkileşim (Connell, 2016) de bu yapımların izlerkitlesine sunduğu yaşam biçimlerinin içerisinde yer alır. Hegemonik erkeklik, bir iktidar konumudur. Egemen erkeklik, kendisinden başkasının ne olması, nasıl olması gerektiği hakkında kanı belirtme hakkını elinde tutan ve kendi konumunu diğerlerine galebe çalma amacıyla kullanan bir güç formudur. Bu gücü kültürel pratikler belirlemekte ve sürdürmektedir. Kültürel pratiklerin önemli bir ayağı olan televizyon dizileri ve bu dizilerde sunulan toplumsal cinsiyet kalıpları da bu üretim sürecinde önemli bir rol oynar. Dijital televizyon dizileri izleyenlerine idealize edilmiş hegemonik erkeklik biçimleri sunar. Bu çalışmada Türkiye’nin önde gelen dijital televizyon platformları olan BluTV ve PuhuTV’de yayınlanan 5 dizi analiz edilmiştir. BluTV’nin “Masum”, “Sıfır Bir-Bir Zamanlar Adana’da” ve PuhuTV’nin “Şahsiyet”, “Fi-Çi” ve “Dip” dizileri, hangi erkeklik biçimlerinin idealize edildiğini keşfetmek ve hâkim hegemonik erkeklik söylemlerini açığa çıkarmak amacıyla eleştirel söylem analizi yöntemiyle incelenmiştir.
The content of digital TVs formed as a result of rapid technological developments is created by both existing productions and documentaries, films and series designed for their own platforms. The digital television series are also, like the television series, a narrative, beyond being a story narrative, productions that reflect the judge’s ideological and daily ways of life. The codes of the reality of the time find themselves in the digital television series. The forms of masculinity and interaction between them (Connell, 2016) are also part of the forms of life that these creations offer to the observer. Hegemonic masculinity is a position of power. Sovereign masculinity is a form of power which holds the right to declare what other than itself is, how it should be, and uses its position for the purpose of winning others. This power is determined and continued by cultural practices. The television series, which are an important foot of cultural practices, and the social gender patterns presented in these series also play an important role in this production process. Digital television series offers the viewers idealized hegemonic masculinity forms. In this study, 5 series published on BluTV and PuhuTV, the leading digital television platforms of Turkey, were analyzed. BluTV's "Innocent", "Zero One-One Time in Adana" and PuhuTV's "Personality", "Fi-Chi" and "Dip" series have been studied by critical speech analysis method to discover which forms of masculinity are idealized and to reveal the judge's hegemonic masculinity speech.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|