Selçuklu tarihinde yirmi üç vezirin on altısı İran asıllıdır. Göçebe Türk boyları ile yerleşik halklar arasında bir denge kurması amaçlanan bu vezirler arasında en fazla bilineni Nizamülmülk’tür. Ancak bunlar arasında dokuz yıl Tuğrul Bey’e vezirlik yapan ve Selçukluların kurumsallaşmasında, din ve mezhep politikasının şekillenmesinde, Halifelik ile ilişkilerin kurulmasında çok önemli etkileri olan Amîdülmülk el-Kündürî, maalesef Nizamülmülk’ün gölgesinde kalmış, tarih önünde hak ettiği ilgiyi görememiştir. İranlı feodal asillerin bir temsilcisi olan Kündürî, İbrahim Yınal ve Kutalmış isyanlarının bastırılmasında oynadığı rolle ve Abbâsî Halifeliği ile Selçuklular arasındaki ilişkilerin geliştirilmesindeki etkisiyle temayüz etmektedir. Kündürî’nin vezirlik yıllarında Selçuklular, kuruluş devrinin sorunlarını geride bırakarak bir istikrar dönemine girmiştir. Kündürî Halifelik merkezinin mali bütçesini yeniden düzenlemiş, Büveyhîler döneminde harap hale gelmiş Adudi Hastanesi ve diğer kurumları restore ederek yeniden faaliyete geçirmiştir. Bu faaliyetlerinden dolayı Abbâsî halifesi tarafından kendisine “Seyyidu’l-vüzera” unvanı verilmiştir. Kündürî’nin Selçuklu tarihinde en dikkat çeken faaliyeti ise mezhep politikası ve mücadelesidir. Mutaassıp bir Mu’tezîli-Hanefî ve Şiî olan Kündürî, kendi mezhep taraftarlarını iktidara ve önemli mevkilere taşıdığı gibi özellikle Eş’arîler ile sert bir mücadeleye girmiştir. Siyaseten Kündürî’nin başını çektiği bu mezhep kavgası, geride bir literatür bırakmıştır.
Twenty-three of the sixth Zeus in Selchuklu history are Iranian originals. It is known to be the Nizamülmülk between the immigrants of Turkey and the settled peoples intended to establish a balance. But between these nine years, who has been in the shadow of Mr. Tuğrul and has not seen the interest he deserves in the organization of the Selçuklists, the formation of religion and religious policy, the very important effects in the establishment of relations with Halifelik, Amidülmülk al-Kündürî, unfortunately, remained in the shadow of the Nizamülmülk, not seen the interest he deserves in history. A representative of the Iranian feudal ethnicities, Kundurî, Ibrahim Yınal and Kutalmış discusses the role he plays in the oppression of the rebellions and the influence in the development of relations between the Abbasian Halifeli and the Selchuklists. During the years of Kündî’s vigilance, the Selçuklists entered a stability period, leaving behind the problems of the establishment. He has restored the financial budget of the Kündî Halifelik center, restored the Adudi Hospital and other institutions that have been destroyed during the Buveyhîler period. He was given the title “Seyyidu’l-Vüzera” by his Abbâsî halif. The activity of Kündürî in the Selçuklu history is the political and religious struggle. He is a great man, and he is a great man, and he is a great man, and he is a great man, and he is a great man, and he is a great man. The political struggle that the Kündî's head pulled out left a literature behind.
Alan : Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|