Dinin incelenmesi, sosyolojinin en eski ilgi alanlarından birisidir. On dokuzuncu yüzyıl ile yirminci yüzyılın başındaki sosyologların çoğu, dinin analizini, sosyal ve kültü‐ rel hayatla ilgili daha genel düşüncelerinin merkezine almışlardır. Bu eğilim özellikle klasik dönem sosyologları için daha geçerlidir. Ancak onlar sosyolojiyi kendi pozitivist felsefeleriyle damgalamışlardır. Bu durum, din sosyolojisinde de görülebilir. Bu pozitivist felsefe, özellikle agnostisizm ile birleşerek, Spencer, Tylor, Frazer ve Durkheim’ınkiler gibi dini, bir çeşit kolektif delilik ve manası her nasılsa unutulmuş veya yanlış anlaşılmış bir sembolik düşünce ve davranış çeşidi olarak tanımlayan pozitivist gelenekli din teorileri üretmeye yol açmıştır. Pozitivizm aynı zamanda sosyal evrim teorilerine yoğunlaşmayı da teşvik etmiştir. Bu yüzden pozitivist ve evrimci sosyologlar, dinin kaynağı, evrimi ve geleceğiyle ilgili açıklamalar yapmaya yönelmişlerdir. Onlardan bazıları modernleşme ve sekülerleşme süreçlerinin bir neticesi olarak Tanrı’nın veya dinin ölümünden söz etmişlerdir. Bugünlerde, hepsi olmasa bile din sosyologlarının çoğunun modernleşme ve sekülerleşme tartışmalarına katılmadıklarını görüyoruz. Tersine, onlar gerçekçi bir tutum takınarak dinin ekonomi, siyaset veya eğitim vs. gibi alanlardaki etkilerini araştırmaya yönelmiş bulunmaktadırlar.
The study of religion is one of the oldest areas of sociology. Most sociologists from the nineteenth century to the beginning of the twentieth century took the analysis of religion to the center of their more general thoughts on social and cultural life. This tendency is especially applicable to classical period sociologists. But they have marked sociology with their own positivist philosophies. This can also be seen in social science. This positivist philosophy, in combination with agnosticism, has led to the production of religious, such as Spencer, Tylor, Frazer and Durkheim, positive traditional religious theories, which defines a kind of collective madness and meaning in any way as a kind of forgotten or misunderstood symbolic thought and behavior. Positivism also encouraged the focus on social evolution theories. That is why positivist and evolutionary sociologists are aimed at making explanations about the source, evolution and future of religion. Some of them talked about the death of God or religion as a result of the processes of modernization and secularization. Today, we see that many religious sociologists, even if not all of them, do not participate in the modernization and secularization discussions. On the contrary, they have been directed to investigate the effects of religion in areas such as economy, politics, or education, etc. by adopting a realistic attitude.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|