Garip şairleri, Türk şiirinde bir bakış açısı değişikliğine giderek türün sıfır noktasına dönüş yaparlar. Garip’in yeni görüş alanlarının kuramsal dayanağı gerçeküstücülüktür. Dada ve gerçeküstücülük, çıkış yıllarında Garip anlayışının düşünsel zeminini oluşturur. Garipçiler yeni şiiri savunurken çoklukla André Breton, Paul Eluard, Philippe Soupault gibi şairleri referans gösterirler, uygulamada ise Jacques Prévert’in etkisinde kalırlar. Garip ve Prévert şiiri yakın bakış açıları üzerinden kurgulanır. Gerçeküstücülükten gelen etkileri yerlileştirme kaygısı Garip hareketinin halk kaynaklarından, şiirinden, sözlü kültür ürünlerinden, deyişlerinden yararlanmasına zemin hazırlar. Nasrettin Hoca Hikâyeleri ve La Fontaine’ın Masalları da Garip’in kaynakları arasında sayılmalıdır. Garip’i çıkış yıllarında etkileyen diğer bir kaynak da Fransız kanalıyla tanıştıkları haikulardır. Dada ve gerçeküstücülük, İkinci Yeni şiirini de etkileyen akımlardandır. Gerçeküstücülüğün şiirsel imge, otomatik yazım, rastlantısallık yöntemleri bu bağlamda düşünülebilir. Gerçeküstücü resim, sinema ve atonal müzik, yeni şiiri hazırlayan sanatlardır. Varoluşçu felsefe, İkinci Yeni’yi düşünsel yönden etkiler. İkinci Yeni’nin oluşumunda İngiliz ve Amerikan edebiyatlarının da etkisi söz konusudur. İmgecilik akımı, Azra Pound ve T.S. Eliot etkisi, kaynak değişikliğinde önemli rol oynar. Garip’in her üç şairini etkileyen kaynaklar aynıdır, İkinci Yeni şairleri arasında ise bu tarz bir ortaklıktan söz etmek mümkün değildir. Örneğin, Sezai Karakoç, Edip Cansever, Ece Ayhan ve Cemal Süreya gibi şairlerin beslenme kaynakları kişilikleriyle uygunluk gösterecek yönelimlere sahiptir. Bu makalede, her iki hareketin beslendiği kaynakların izi sürülmüş, hareketlerin ortaya çıkışında dönemlerin siyasî atmosferinden ziyade edebî oluşumların etkisi üzerinde durulmuştur.
Strange poets turn to a change of viewpoint in Turkish poetry and turn to the zero point of the genre. The theoretical basis of the new fields of strange views is surreality. Dada and surreality form the thought ground of Strange Understanding in the years of departure. While the strangers defend the new poem, they often refer to poets like André Breton, Paul Eluard, Philippe Soupault, while in practice they remain under the influence of Jacques Prévert. Strange and prevert poems are made from close perspectives. The impact of realism is localization concern The strange movement prepares the ground for the use of public resources, poetry, verbal cultural products, speeches. Nasrettin's Hoca Stories and La Fontaine's Tales must also be among the sources of the Strange. Another source that affects the strange in the outlet years is the haicles they met with the French channel. Dada and surreality are the flowes that influence the Second New Poetry. The poetic image of supremacy, automatic writing, random methods can be considered in this context. Realist painting, cinema and atonal music are the art of preparing new poems. Existencial philosophy affects the Second New in a thoughtful way. In the formation of the Second New, the influence of English and American literature is also discussed. Injection flow, Azra Pound and T.S. The Eliot effect plays an important role in the change of source. The sources that influence the three poets of the Strange are the same, and among the Second New Poets it is impossible to talk about this kind of partnership. For example, Sezai Karakoç, Edip Cansever, Ece Ayhan and Cemal Süreya poets have directions to fit their nutritional resources with their personalities. In this article, the trace of the sources that both movements feed, and the influence of literary formations rather than the political atmosphere of the periods in the emergence of the movements is focused.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|