Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 19
 İndirme 3
Korkut’un Destansı Mirasının İncelenmesinde Yeni Meseleler: Sahtecilik ve Sahte Değiştirmeler
2023
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Korkut ismi, uzun zamandır bilim dünyasının ilgisini çekmektedir. Eski Oğuz boylarıyla ilgili Türkçe konuşan birçok halkın folklorunda, Oğuz kahramanlarının kahramanlıklarını anlatan Korkut hakkında efsaneler mevcuttur. Efsanevi Korkut’un müzikal ve destansı mirası, 19. yüzyılın ortalarından itibaren incelenmektedir. Rusya, Türkiye, Azerbaycan, Türkmenistan ve Kazakistan’daki bilim insanları, Oğuz döneminin ana destansı yapıtı olan “Dedem Korkut’un Kitabı” ile ilgili sorunları vurgulayan çok sayıda çalışma kaleme almıştır. Efsanevi Korkut adıyla ilişkilendirilen edebî eserler, dünya çapında ün kazanmıştır. Oğuzca yazılmış olan “Kitâb-ı Dede Korkut Alâ Lisân-ı Tâife-i Oğuzân” (Dresden) ve (Vatikan)’ın günü-müze ulaşan her iki versiyonu da bilimsel düşüncenin odak noktası olmaktadır. Destandaki bazı bilgilerin ve isimlerin fazlalığı, halk bilimcilerin giderek daha fazla ilgisini çekmektedir. 20. yüzyılın başlarındaki Kazak folklorunda Sovyet ideolojisi, Korkut’un destansı mirasının gelişimine yasak getirmiştir. Ayrıca 20. yüzyılın ortalarına doğru Oğuz kahramanlık destanı feodal dönemin bir eseri olarak değerlendirilmiştir. Bu nedenle Oğuz kökenli bazı halklar, bu yapıtı şiddetle reddetmiştir. Korkut, Oğuz boyunun temsilcisidir. Bununla birlikte, adı Kazak folklorunda uzun süredir yer almaktadır. 1917 Devrimi’nden önce bile, ünlü etnograflar tarafından Korkut’un mezar taşıyla ilgili çeşitli efsaneler kaydedilmiştir. Kazak bilim insanları, 70’lerin başında Korkut ile ilgili folklor materyallerini incelemeye başlamıştır. Bu konu ilk olarak V. V. Bartold tarafından Dedem Korkut’un Kitabı’nı Kazakçaya çeviren Profesör Avelbek Konratbayev tarafından dile getirilmiştir. Son yıllarda, özellikle bağımsızlığın benimsenmesinden sonra halk bilimciler, müzikologlar ve icracı müzisyenler bu soruna odaklanmıştır. Efsanevi Korkut’un yeni bulunan mirası-yaylı çalgı için müzik besteleri – kılkopuz hakkında tartışmalar başlanmıştır. Güvenilir kaynaklara başvurmayan ve Korkut’a atfedilen yeni keşfedilen müzik bestelerinin kökenini tartışmayan yazarlar, oldukça ayrıntılı araştırmalarını makale ve hatta kitap olarak yayımlamışlardır. Uluslararası yayınlardaki eleştirel materyallere rağmen, Dede Korkut üzerine bilimsel temele dayanmayan bilgiler veren araştırmacılar çoğalmaktadır. Korkut mirasına ilişkin sorular, kökeni ayrım gözetmeyen her türden uzun masallarla doludur. Bu çalışmada, son yıllarda yerli ve yabancı basının sayfalarında yayımlanan çok sayıda çalışmanın bilimsel analizinin yapılması amaçlanmıştır. Korkut adıyla ilgili efsanelerin sayısını çoğaltmakla ilgilenen bazı yeni yazarların bireysel eserleri özel bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Bu bağlamda makale, Kazak Korkut efsanesinin klasik versiyonu 19. yüzyılın ikinci yarısında V. Velyaminov-Zernov tarafından yayımlandığı vurgulamaktadır. Metnin varlığına rağmen, bu efsane bazı yazarlar tarafından serbestçe yorumlanmıştır. Bir zamanlar A. Zhubanov tarafından orijinal kaynağa atıfta bulunulmadan yayımlanan başka bir efsane de detaylı çalışma gerektirmektedir. Bu çalışma, Korkut’un musiki ve destan mirasına ilişkin bilimsel problemlere dayanmaktadır. Korkut’un müzik mirasına ve bunlarla bağlantılı efsanelere hâkim olmanın aşamalarını vurgulamaktadır. Analitik, karşılaştırmalı analize ve birincil kaynaklara odaklanılmaktadır. Temayı geliştirme sürecinde Korkut’un müzik mirasının gelişiminin başlangıcından bu yana meydana gelen bütün değişimler tespit edilmiştir. Müzikal yaratımlarıyla bağlantılı olarak ortaya çıktığı iddia edilen efsaneler de incelenmiştir. Hermeneutik analiz sayesinde Korkut’a atfedilen müzik ezgileri de gözden kaçmaktadır. Daha önce bilinme-yen birincil kaynakların güvenilirliğine özellikle dikkat çekilmektedir. Aynı zamanda bu ezgilerin sanatsal özellikleri ve bilimsel önemi de analiz edilmektedir. Ancak son yıllarda yabancı bilimsel yayınların sayfala-rında Korkut’un müzik mirası hakkında çeşitli makaleler yayımlanmıştır. Kazak folklorunda korunduğu iddia edilen Kazak folklorunun ufkunda daha önce bilinmeyen efsaneler ortaya çıkmıştır. “Korkut” adının hayranları, bu olgunlaşmamış entrikaları efsanevi Korkut adıyla ilişkilendirmeye çalışmaktadır. Ayrıca bazı araştırmacılar, Korkut’un sadece Türk dünyasının değil, dünya biliminin de bildiği müzik mirasından bahsetmeye başlamıştır. Araştırmacılar tarafınan 20. yüzyılın ikinci yarısında yaşamış, “sarın” ve “sarnau” müzikallerinin kaydedildiği Nişan Şamenulu’nun dinî ve tasavvufi ezgilerine birincil kaynak olarak başvurmaya başlanmıştır. Bu kapsamlı ifadeler, günümüze ulaşmayan kopuz üzerindeki asırlık icra geleneği dikkate alınmadan ifade edildiğinden, makale Şamenulı Nişan’ın müzikal ve dinî ezgilerinin kökenini belirlemeye çalışmaktadır. Orta Çağ dönemine ait Korkut’un daha önce bilinmeyen müzik mirası tüm dünyaya tanıtılmıştır. Üstelik efsanevi Korkut ile hiçbir ilgisi olmayan bu ezgiler, Orta Çağ antikitesinin somut olmayan kültürel mirasının bir örneği olarak UNESCO listesine dâhil edilmiştir.

Anahtar Kelimeler:

New Issues In The Review Of Korkut's Destans Heritage: Fraud and Fake Changes
2023
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

The name Horror has long attracted the interest of the world of science. In the folklore of many people speaking Turkish about the old Son's height, there are legends about the horror that tells the heroisms of the Son's heroes. The musical and distant heritage of the legendary Korkut is studied from the mid-19th century. Scientists from Russia, Turkey, Azerbaijan, Turkmenistan and Kazakhstan have received numerous paperwork that emphasize the issues related to the "Book of Father's Fear" which was the main story of the Son's Age. The literary works associated with the legendary Horror have gained fame worldwide. The two verses of "The Book of Father's Fear" (Dresden) and "The Day of Vatican" (Vatikan) are the focus of the scientific thought. The excess of some information and names in the story is increasingly attracting public scientists. In the Kazakh folklore in the early 20th century, the Soviet ideology banned the development of Korkut's distant heritage. In the middle of the 20th century, the Son’s heroic plot was also considered a work of the feudal era. Therefore, some peoples of Son's origin have strongly rejected this creation. Fear is the representative of the Son. However, the name has been in the Kazakh folklore for a long time. Even before the 1917 Revolution, various legends related to the tombstone of Korkut were recorded by famous ethnographs. Kazak scientists began to study folklore materials related to Korkut in the early 70s. This is the first issue of V. It was spoken by Professor Avelbek Konratbayev, who translated the Book of Dedem Korkut into Kazakhstan by Bartold. In recent years, especially after the adoption of independence, public scientists, musicologists and executive musicians have focused on this issue. The music compositions for the newly found legacy-published play of the legendary Horror - discussions about the headline have begun. Writers who do not refer to reliable sources and do not discuss the origins of the newly discovered musical compositions attributed to Korkut, have published their very detailed research as articles and even books. Despite the critical materials in international publications, researchers are multiplied to provide information that is not based on scientific basis on Dede Korkut. Questions about the horror heritage are filled with long stories of all kinds that do not distinguish their origins. This study aims to conduct scientific analysis of numerous studies published in the pages of domestic and foreign press in recent years. The individual works of some new writers interested in multiplying the number of legends related to the horror name have been subjected to a special assessment. In this context, the article emphasizes that the classic version of the Kazak Horror legend was published by V. Velyaminov-Zernov in the second half of the 19th century. Despite the presence of the text, this legend has been freely interpreted by some authors. Another legend once published by A. Zhubanov without reference to the original source also requires detailed study. This study is based on the scientific issues related to Korkut's musical and casting heritage. He emphasizes the stages of judging Korkut's music heritage and the legends associated with it. It focuses on analytical, comparative analysis and primary sources. In the process of developing the theme, all changes that have occurred since the beginning of the development of Korkut's musical heritage have been detected. The legends allegedly appeared in connection with their musical creations have also been studied. Through hermeneutic analysis, the music of Korkut is also avoided. Special attention is paid to the reliability of previously unknown primary sources. At the same time, the artistic characteristics and scientific importance of these spots are also analyzed. But in recent years, various articles on Korkut's music heritage have been published on the pages of foreign scientific publications. In the horizon of the Kazakh folklore, which is claimed to be preserved in the Kazakh folklore, unknown legends have appeared. Fans of the name "Fear" are trying to associate these unmatched entries with the legendary Fear. Also, some researchers have begun to talk about Korkut’s music heritage not only of the Turkish world, but also of the world sciences. The researchers have lived in the second half of the 20th century, and began to apply as a primary source to the religious and tasavvufi algae of Nishan Shamenulu, where the "Sarin" and "Sarnau" music were recorded. Since these comprehensive statements are expressed without taking into account the century executive tradition on the faint that has not reached today, the article tries to determine the origin of the musical and religious traditions of Shamenulı Nişan. The unprecedented musical heritage of Korkut from the Middle Ages has been introduced to the whole world. Furthermore, these scenes, which have nothing to do with the legendary Horror, have been included in the UNESCO list as an example of the non-specific cultural heritage of the Middle Ages.

Anahtar Kelimeler:

New Questions In The Examination Of Korkut's Epic Heritage: Forgery and Fake Replacements
2023
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler




Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.690
Atıf : 8.895
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini