Şiir mecmuaları, edebiyat tarihi için önemli birer kaynak eser oldukları gün geçtikçe daha da anlaşılan, derleyen kişinin ve yazıldıkları dönemin şiir zevkini yansıtan önemli antolojik eserlerdir. Şiir mecmuaları sayesinde şuara tezkireleri gibi temel kaynaklarda bile isimleri bulunmayan şairleri tespit etmek mümkündür. Tarihi kaynaklarda ismi bulunup divanı kaybolmuş şairlerin şiirlerini derleyerek bir divançe oluşturmak da şiir mecmuaları sayesinde yapılabilmektedir. Bir şairin divanında bulunmayan şiirlerine mecmualarda rastlanması, önemli olaylar hakkında kimi zaman derkenarlarda bilgiler verilmesi, bazı şiirlerin yazılma nedenlerinin belirtilmesi vb. nedenlerle şiir mecmualarının önemi gittikçe artmış, bu bilgilerin bir veri tabanında toplanması ihtiyacı doğmuştur. Mecmuaların Sistematik Tasnifi Projesi (MESTAP) birçok mecmuanın ortak bir şablona göre tasnif edildiği bir projedir. Bu makalede incelenen şiir mecmuası İstanbul Millet Kütüphanesi Ali Emiri Koleksiyonu 34 Ae Manzum 234 numarada bulunmaktadır. 71 yapraklı, 47 şaire ait 216 manzumenin bulunduğu mecmuanın detaylı içerik dökümü MESTAP kapsamında hazırlanan tabloda yapılmıştır. Mecmuanın çoğunluğunu Diyarbakırlı Lebîb ve Şûhî’ye ait şiirler oluşturmaktadır. Mecmuaya sonradan eklendiği anlaşılan Erzurumlu Emrah’a ait iki adet koşmanın haricindeki bütün şiirler aruz ölçüsüyle ve klasik Türk şiiri geleneğinde kaleme alınmıştır. Eser aynı zamanda bir tefe’ülname örneği sergilemektedir.
Şiir mecmuaları, edebiyat tarihi için önemli birer kaynak eser oldukları gün geçtikçe daha da anlaşılan, derleyen kişinin ve yazıldıkları dönemin şiir zevkini yansıtan önemli antolojik eserlerdir. Şiir mecmuaları sayesinde şuara tezkireleri gibi temel kaynaklarda bile isimleri bulunmayan şairleri tespit etmek mümkündür. Tarihi kaynaklarda ismi bulunup divanı kaybolmuş şairlerin şiirlerini derleyerek bir divançe oluşturmak da şiir mecmuaları sayesinde yapılabilmektedir. Bir şairin divanında bulunmayan şiirlerine mecmualarda rastlanması, önemli olaylar hakkında kimi zaman derkenarlarda bilgiler verilmesi, bazı şiirlerin yazılma nedenlerinin belirtilmesi vb. nedenlerle şiir mecmualarının önemi gittikçe artmış, bu bilgilerin bir veri tabanında toplanması ihtiyacı doğmuştur. Mecmuaların Sistematik Tasnifi Projesi (MESTAP) birçok mecmuanın ortak bir şablona göre tasnif edildiği bir projedir. Bu makalede incelenen şiir mecmuası İstanbul Millet Kütüphanesi Ali Emiri Koleksiyonu 34 Ae Manzum 234 numarada bulunmaktadır. 71 yapraklı, 47 şaire ait 216 manzumenin bulunduğu mecmuanın detaylı içerik dökümü MESTAP kapsamında hazırlanan tabloda yapılmıştır. Mecmuanın çoğunluğunu Diyarbakırlı Lebîb ve Şûhî’ye ait şiirler oluşturmaktadır. Mecmuaya sonradan eklendiği anlaşılan Erzurumlu Emrah’a ait iki adet koşmanın haricindeki bütün şiirler aruz ölçüsüyle ve klasik Türk şiiri geleneğinde kaleme alınmıştır. Eser aynı zamanda bir tefe’ülname örneği sergilemektedir.
Poetry mecmues are important antological works that reflect the poetic pleasure of the person and of the time they are written, which is becoming an important source of literary history and the day they are becoming more and more understandable. Thanks to the poems, it is possible to identify poets who do not have names even in the basic sources, such as the poems. In historical sources, the name can be found and the divan can be composed by the poems of the lost poems and a divan can be created thanks to the poems. A poet’s poem is not in the hall of the poem, sometimes in the journal information about important events, indicating the reasons for the writing of some poems, etc. For reasons, the importance of poems has increased and the need for this information to be collected in a database has emerged. The Systematic Design Project (MESTAP) is a project in which many mechanisms are classified according to a common template. The poem examined in this article is located in the Istanbul National Library Ali Emiri Collection 34 Ae Manzum 234. The detailed contents of the 71 sheets, the 216 manzumen of 47 shares are made in the tables prepared under the MESTAP. Most of them are poems and poems. All the poems, except the run of two pieces of Erzurumlu Emrah, which appeared to be added to the Mecmuya later, were taken in the tradition of the classical Turkish poem and in the size of the poem. The work also shows an example of a tefe'ulname.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|