Çalışma kapsamında Kıbrıs'a Çıktık adlı türkünün Türk milliyetçiliğinin ön plana çıkarılmasında ve Yunanistan karşıtı kamuoyunun inşasında propaganda amaçlı ne şekilde kullanıldığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla türkü nitel araştırma yöntemlerinden müzik ve göstergebilim analizleri kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada eser, ABD'li dilbilimci Charles Sanders Peirce'in Anlamlandırma Modeli ve Fransız antropolog Claude Lévi-Strauss'un İkili Karşıtlıklar Modeli ışığında analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda, eserde Rumlara yönelik düşman soyut kavramı kullanılarak olumsuz bir algı inşa edildiği ortaya çıkarılmıştır. Kıbrıs Barış Harekâtı esnasında ve daha sonrasında Türk ozan, âşık ve şarkıcılar tarafından milliyetçilik fikrini daha etkili kılmak için olumsuz temsiller içeren eserlerin yazıldığı ve icra edildiği gözlemlenmiştir. Analiz sonucunda eserin “La (Dügâh)” karar sesinden, “Uşşak dörtlüsü”ne, “Buselik beşlisi” nin eklenmesinden oluşan Geleneksel Türk Sanat Müziği makam dizilerinden “Uşşak Makamı Dizisi”nde, ritmik yapı bakımından “2/4 (Nim Sofyan)” usulünde icra edildiği sonuçlarına varılmıştır.
In the framework of the study, we tried to figure out how the Turkish nationalism was put to the forefront and how it was used for propaganda purposes in the construction of the anti-Greek public. For this purpose, the type of quality research methods have been studied using music and indicative analysis. The work in the study was analyzed in the light of the Understanding Model of the American linguist Charles Sanders Peirce and the French anthropologist Claude Lévi-Strauss' Dual Contradictions Model. The findings found that in the work a negative perception was built using the enemy abstract concept of the Roms. During and later the Cyprus Peace Movement, the works containing negative representations were written and performed by Turkish ozans, lovers and singers to make the idea of nationalism more effective. The analysis resulted in the result of the work "La (Dügâh)" decision to the "Uşak fourth" to the "Buselik fifth" of the "Traditional Turkish Art Music" official series in the "Uşak Makam Series" to the results that it was performed in the "2/4 (Nim Sofyan)" procedure in terms of rhythmic structure.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|