Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 4
 Görüntüleme 35
 İndirme 9
Yahyâ B. Zeyd İsyanı ve Horasan’daki Etkileri
2020
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Emevîler dönemi önemli iç gelişmelerden biri Ehl-i beyt mensupları tarafından gerçekleştirilen isyanlardır. Kerbelâ’dan sonra 122/740 yılında Zeyd b. Ali tarafından Kûfe’de gerçekleştirilen isyan başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Babasının isyanı sonrası Yahyâ Kûfe’de Irak valisi Yusuf b. Ömer’in yoğun takibatına uğramış, bundan dolayı kendini daha güvende hissedeceği ve taraftarlarının da bulunduğu Horasan bölgesine geçmiştir. Yahyâ’nın Horasan’ı tercih etmesinin en önemli sebepleri arasında bölgede Ehl-i beyt taraftarlığının taban kazanmış olmasıdır. Nitekim Horasan’da Keysâniyye, Abbâsoğulları ve Zeyd b. Ali’nin taraftarları faaliyete bulunmaktaydı. Yahyâ bu şartlar altında Irak’tan ayrılarak doğuya doğru Nînevâ, Medâin, Rey, Nîşâbûr yolunu takip ederek Serahs’a gelmiş ve burada yaklaşık altı kadar ikamet etmiştir. Yahyâ sonrasında doğuya yoluna devam ederek Belh şehrine gelmiş ve burada halife Hişâm b. Abdülmelik’in vefatına kadar kalmıştır. Yahyâ’nın Irak’tan Belh’e uzanan yolculuğunun genel olarak amacı muhtemelen Irak valisi Yusuf b. Ömer’in takibatından kurtulmak, Horasan’daki Ehl-i Beyt taraftarlarıyla iletişime geçerek isyan için uygun siyasî havayı oluşturabilmekti. Irak valisi Yusuf b. Ömer Belh’teki ikameti esnasında, Yahyâ’nın yerini tespit etmiş ve kendine bağlı Horasan valisi Nasr b. Seyyâr’a emrederek Yahyâ’nın Merv’de hapsedilmesini sağlamıştır. Yahyâ’nın Merv’de hapsedilmesi halife Velîd b. Yezîd’e bildirilince, onun salıverilmesini emretmiştir. Vali Nasr, Yahyâ’ya doğrudan halifenin yanına gitmesini ve fitneye sebep olabilecek durumlardan kaçınmasını tavsiye etmiştir. Yahyâ bu durumda Merv’den yola çıkarak ilk olarak Serahs’a gelmiş, sonrasında Tûs üzerinden Nîşâbur’a ulaşmıştır. Bu esnada Horasan valisi Nasr b. Seyyâr güzergâh üzerindeki valilere mektup yazarak Yahyâ’nın hareketlerini takip etmelerini ve şehirlerde uzun süreli kalmasına izin vermeyerek diğer bir şehre gidinceye kadar takip etmelerini emretmiştir.Yahyâ Beyhak şehrinden daha fazla batıya ilerlememiştir. Horasan’ın batıdaki sınır şehri olan Beyhak’tan ileri gitmemesinin nedeni Yahyâ’nın Irak valisi tarafından yolda bir hile sonucu öldürülebileceğinden çekinmesidir. Bundan dolayı Beyhak’tan geriye dönerek Nîşâbur’a gelmiştir. Burada yolda rastladığı bir kervanın binek hayvanlarına yanındaki yetmiş kişi ile birlikte el koymuşlar fakat ücretini de ödemişlerdir. Bu olaydan dolayı Nîşâbur valisi Yahyâ ve beraberindekiler üzerine asker sevkinde bulunmuş fakat çıkan çatışmada Yahyâ’nın taraftarları kendilerinden sayıca fazla valinin askerlerine karşı başarılı olmuşlardır. Yahyâ ve yanındakiler bundan sonra doğudaki Belh’e doğru hareketlerine devam etmişlerdir. Yahyâ’nın Belh’e hareketinin sebebini kaynaklar tam olarak ifade etmeseler de muhtemelen coğrafî uzaklık ve bölgedeki muhtemel Şiî potansiyel kendisini yönlendirmiş olabilir. Ancak Yahyâ bu sefer Belh’e Merv üzerinden değil de güneydoğu istikametinde yol alarak Herat ve Cûzcân üzerinden ulaşmayı hedeflemiştir. Yahyâ’nın Cûzcân’a ulaştığı haberi üzerine Nasr b. Seyyâr üzerine sekiz bin kişilik bir ordu göndermiştir. Yahyâ yetmiş veya yüz yirmi kişiden oluşan az sayıdaki yanındaki taraftarlarıyla Emevî ordusuna karşı çatışmaya girmek zorunda kalmıştır. Sonuçta kendisi ve taraftarları öldürülmüştür. Yahyâ’nın başı vücudundan kesilerek halifeye gönderilmiş, cesedi de Cûzcân şehrinin giriş kapısı üzerine asılmıştır. Yahyâ’nın Horasan bölgesinde başlatmak istediği isyan başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Tespitlerimize göre bunun bazı sebepleri bulunmaktadır. İlk olarak olarak Yahyâ’nın kalkışacağı isyan hareketi için önceden takip edeceği bir yol haritası hazırlamadığı, geniş bir halk kitlesiyle iletişim sağlayamadığı ve hedefini belirlemediği anlaşılmaktadır. İkinci olarak, Yahyâ’nın isyanında Emevî ordularına karşı koyabilecek yeterli sayıda desteğinin olmadığı görülmektedir. Buna sebep olarak da Yahyâ’nın Horasan’da geçirdiği üç yıllık dönemde takibat altında olduğundan gizlendiği ve bu sebeple açıktan faaliyette bulunamadığı sonucuna varabiliriz. Ayrıca kendisinin bölgedeki Keysânî, Abbâsî ve diğer Şiî toplulukların desteğini sağlayamamış olduğu görülmektedir. Özellikle Abbâsîler taraftarlarına Yahyâ’nın isyanına katılmamaları yönünde uyarıda bulundukları bilinmektedir. Yahyâ’nın isyanı başarısız olsa da ilerleyen süreçte bölgedeki halklar üzerinde bazı etkilerde bulunmuştur. Özellikle Yahyâ’nın Horasan’da öldürülmesinin en önemli sonucu Abbâsî ihtilali için uygun bir zeminin oluşmasına yardımcı olmasıdır. Bu şekilde ilk olarak Zeyd’in akabinde Yahyâ’nın öldürülmeleri farklı topluluklara ayrışmış tüm Şiî grupların Abbâsîler’in “Âl-i Muhammed” daveti altında toplanmalarını sağlamıştır. Sonuç olarak Yahyâ’nın isyanının başarısızlıkla sonuçlanması, Abbâsîler’in bölgedeki propaganda faaliyetlerini güçlendirmiş ve muhtemelen Emevî hakimiyetinin yıkılış sürecine katkıda bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler:

Yahya B. Zeyd's Rebellion and The Effects In Horasan
2020
Yazar:  
Özet:

One of the important internal developments in the Emevîs period is the rebellion carried out by the Ehl-i-beyt members. The rebellion carried out in Kûfe by Zeyd B. Ali in 122/740 after Kerbelâ ended with a failure. After his father's rebellion in Yahya Koufe, the Iraqi governor Yusuf b. Omer was under intense trace, and therefore he moved to the Horasan area where he would feel safer and his supporters were. One of the most important reasons for Yahya’s preference for Horasan is that the Ehl-i-beyt support in the region has won the base. In fact, in Horasan, Keysâniye, Abbâsons and Zeyd b. Ali’s supporters were active. In these circumstances, Yahya departed from Iraq and followed the way to the east of Nineva, Medâin, Rey, Nîşâbûr and came to Serahs, where he resided about six. Then Yahya continued his way to the east and came to the city of Belh, where he remained until the death of Khasham B. Abdülmelik. The general purpose of Yahya’s journey from Iraq to Belh was probably to get rid of the follow-up of Iraqi governor Yusuf b. Omer, and to communicate with the Ehl-i Beyt supporters in Horasan to create a suitable political atmosphere for the rebellion. During his residence in the Iraqi governor Yusuf b. Omer Belh, he identified the place of Yahya and ordered the governor of Horasan, Nasr b. Seyâr, to ensure that Yahya was imprisoned in Merv. Yehuda was sentenced to prison in Merv. And when he was told to Isaiah, he commanded him to be released. Governor Nasr advised Yahya to go directly to the caliphant and to avoid situations that could cause fitna. In this case, Yahweh went out of Merv and first came to Serahs, and then came to Nishabur through Tûs. At this time, Horasan Governor Nasr b. Seyyâr wrote a letter to the governors on the route and ordered them to follow the movements of Yahya and keep them in the cities until they went to another city without allowing him to stay for a long time. The reason for Horasan's failing to go ahead of Beyhak, the western border city, is that Yahya's fear is that he may be killed by the Iraqi governor as a result of a fraud on the road. Then he returned to Nishabur. They were handled with the seventy people who were alongside the riding animals of a kervan on the road, but they also paid their salary. For this reason, Nishabur governor Yahya and those with him were sent to the military, but in the outgoing struggle, Yahya's supporters succeeded against the soldiers of the governor as many as themselves. After that, Yahya and those with him continued their movements towards Belh in the east. Although the sources do not express the reason for Yahya’s movement to Belh exactly, it is likely that the geographical distance and the possible Shiite potential in the region have directed him. But this time Yahya did not aim to reach Belh through Merv but in the south-eastern position by Herat and Cûzcân. And when he came to Jozue, he sent an army of eight thousand men on the seyer. Yahya was forced to fight against the Emevian army with a small number of supporters of seven or twenty. He and his supporters were killed. The head of Yahya was cut from the body and sent to the Khalifa, and his body was hanged on the entrance to the city of Cuzcan. The rebellion that Yahya wanted to launch in the Horasan region ended with a failure. According to our findings, there are some reasons for this. First, it is clear that Yahya has not prepared a road map for the rebellion movement that will begin, that he cannot communicate with a large crowd and that he has not set his goal. Secondly, it appears that Yahya has not enough support to resist the Emevian armies in the rebellion. For this reason, we can also conclude that Yahya was hidden in the triumph during the period of three years he spent in Horasan and that therefore he was unable to openly operate. It is also seen that he has not provided the support of the Keysani, Abbasi and other Shiite communities in the region. It is known that the Abbasians warned their supporters that they should not participate in the rebellion of Yahya. Although the rebellion of Yahya failed, it had some impact on the people in the region in the progressive process. Especially the most important result of Yahya’s murder in Horasan is that it helps to create a suitable ground for the Abbasi conflict. In this way, first after Zeyd, the murders of Yahya made it possible that all the Shiite groups, divided into different communities, gather under the invitation of the Abbasians, "Al-Muhammad". As a result, the failure of Yahya’s rebellion has strengthened the propaganda activities of the Abbasians in the region and has probably contributed to the process of the destruction of the Emevian domination.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler












Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini