User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 39
 Downloands 15
MUHAMMED ÂBİD CÂBİRÎ’NİN ARAP‐İSLÂM KÜLTÜRÜNDEKİ DEĞERLER DÜZENİNE YÖNELİK ELEŞTİRİLERİ
2018
Journal:  
Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi
Author:  
Abstract:

M.A.Câbirî, Arap-İslam Kültüründeki değerler düzenini yapısalcı bir metotla bileşenlerine ayırmaktadır. Epistemik temelli sisteminde beş değer düzeni bulunmakta, etkileşim yollarını, ahlâk kitapları ve vesikalar üzerinden analiz etmektedir. Siyaset felsefesinde Fars itaat ahlâkının Arap değerler düzenini şekillendirdiğini, adaletin itaatin alt değeri haline getirildiğini kaydeder. Demokrasinin, İnsanın fâilliğini tamamlayan bir değer olduğunu vurgular.  Aklın değer inşa edebileceğini, Aristoteles mutluluk ahlâkı özelinde savunur. Antik-Yunan Mutluluk ahlakının Farabi, Âmirî, Miskeveyh, Mâverdî ve isfahanî aşamalarından geçerek İslam ahlâk literatürüne girmesini iki bağlamda değerlendirir: İlkin felsefenin dışlanmasına rağmen, ürünlerinin alınmaya devam edilmek istenmesini çelişik bulur. İkinci olarak, felsefi ürünlerin ayet ve hadislerle desteklenerek İslamileştirildiğinin düşünülmesini eleştirir. O, ahlak kitaplarının, fıkıh kitabı usulünde ele alınmış olduğunu belirtmektedir. Câbirî, Eş’ari’nin kesb teorisini, felsefi konumuna yerleştirmede isabet edememiş, bu konuda Mâturîdî yaklaşımın özgünlüğünü tespit edememiştir. Bununla birlikte O, insan özgürlüğüne felsefesinde merkezi-kurucu bir değer verir. Câbirî’nin eleştirilerini tamamlayan Fazlurrahman da masum imamın, özgür iradeli insanlara değil makinalara ihtiyaç duyacağını kaydetmektedir. Özgür irade ve eylemde bulunma gücünün Câbirî ahlakının temel ölçütü olduğu tespit etmiş olduk. Bu olmadığında Câbirî, birtakım parça ahlaki öğütlerin pazar yeri mantığıyla sıralanmasının ahlakiliği sağlayamayacağını düşünür.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi

Field :   İlahiyat

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 112
Cite : 83
Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi