Cahiliye toplumu olarak bilinen İslam öncesi Mekke ve çevresinde yaşayan Arap toplumunun en önemli özelliği kabile anlayışının hakim olmasıdır. O toplum bireyleri için kabile yasalarına bağlılık, kabileyi himaye, kabileye sığınma, kabile ile övünme, kabile tarafından kınanma ve dışlanma korkusu insanların davranışlarında en baskın ve etkin güç idi. Aslında zor çöl şartlarında bir cahiliye Arabı için hayatta kalmanın, kendisini korumanın geleceğe güvenle bakmanın başka bir yolu da yoktu. Çünkü Bir kabile sizi sahiplenmiyor ve korumuyorsa yaşama şansınız hemen hemen hiç yoktu. Kabile adına sahip olunan asalet soydan devam ediyor, her şey kabile için, kabile adına, kabileden yana: İster iyilik ister kötülük. İslam ile birlikte bu dini kabul eden insanlar, kabileyi himaye ve kabile tarafından himaye edilme adına yaptıkları davranış ve karakter özelliklerini inanç değerleri adına yapmaya başladılar. İslam, onların cahiliye dönemine ait erdem kabul ettikleri değerlerini kökten söküp atmak yerine, ıslah edip dönüştürmeyi, İslam’ın temel prensiplerine aykırı olmayan değerleri de aynen devam ettirmeyi uygun görmüştür.
The most important characteristic of the pre-Islamic Mekka and the surrounding Arab society known as the ignorant society is the domination of the tribe understanding. For the individuals of that society, the devotion to the tribal laws, the protection of the tribal, the shelter of the tribal, the pride of the tribal, the fear of conviction and exclusion by the tribal were the most dominant and effective force in the behavior of people. In fact, there was no other way to survive for an ignorant car in difficult desert conditions, to protect himself, to look safely to the future. For if a tribe does not own you and does not protect you, you would almost never have the chance to live. The originality held in the name of the tribe continues from the race, everything for the tribe, in the name of the tribe, in the side of the tribe: whether it is good or evil. The people who accepted this religion along with Islam began to make their behavior and character characteristics in the name of their faith values, in the name of their protection and protection of the tribe. The Islam has found it appropriate to continue, instead of removing the values they accept from the virtue of their ignorance period, to heal and transform, the values that are not contrary to the fundamental principles of Islam.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|