Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 26
 İndirme 3
Eşref Ali et-Tehânevî’nin “Risâletü’l-katâif mine'l-latâif” Adlı Risâlesi Bağlamında Latâife Dair Görüşleri
2021
Dergi:  
Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi
Yazar:  
Özet:

İslâm’ın Hindistan’a girmesinden sonra günümüze kadar birçok âlim ve sûfî yetişmiş ve kendilerinden sonraki nesillere bilgi ve tecrübelerini aktararak İslâm düşüncesinin gelişmesine yardımcı olmuşlardır. Nitekim Hindistan’ın manevi mimarlarından biri olan Eşref Ali et-Tehânevî yaşadığı dönemde ve coğrafyada Müslüman toplumun kültür mirasına katkı sağlamış önemli bir şahsiyettir. Çiştiyye tarîkatının Sâbıriyye kolundan icazet sahibi bir mürşid olan Tehânevî, yaşamış olduğu mîladî 20. asır Hindistan tasavvufunun bünyesine bulaşmış virüsleri, bid’at ve hurafeleri temizleme ve aynı zamanda sahih bir tasavvuf anlayışının hangi temellere oturması gerektiğini beyan etmeye çalışmıştır. İslâmî ilimlere vakıf bir âlim ve aynı zamanda bir sûfî olan Tehânevî, tasavvufun doğru anlaşılıp uygulanabilmesi için 2000’den fazla esas belirlemiş ve böylece hem tasavvufa uzak duran fukahâya hem de şeriattan uzaklaşıp bid’at ve hurafelere dalan sözde bazı tarîkat ehline doğru davranışı gös-termeye çalışmış ve bunda büyük oranda muvaffak olmuştur. Bu uğurda verdiği hizmet ve gösterdiği gayretleri sebebiyle daha sonraları Hakîmü’l- ümme (ümmetin doktoru) lakabıyla anılmıştır. 20. yüzyılda Hind alt kıtasında Müslümanların uyanması, sünnetin ihyası ve tasavvufun savunucusu olarak bilinen Tehânevî, İslâmî ilimlerin her alanında eser kaleme almış, risalelerle birlikte 800’e yakın hayret verici büyük bir kütüphane bırakmıştır. Onun çağdaşı olan ve ondan sonra yaşayan Zahid Kevserî, Abdulfettah Ebu Ğudde ve Ebu’l-Hasan Ali en-Nedvî gibi âlimler Tehânevî’den övgüyle bahsetmişlerdir. Bu çalışmanın temel amacı, Hindistan tasavvufunda etkin rol oynayan Eşref Ali et-Tehânevî’nin, Risâletü’l-Katâif Minel-Latâif adlı risâlesi bağlamında latâife dair görüşlerini analiz etmektir. Tehânevî’nin Risâletü’l-ketâif minel-letâif adlı risâlesi tefsir, hadis, fıkıh, tasavvuf gibi konuları içeren Bevâdirü’n-nevâdir adlı eserin içerisinde yer almaktadır. Tehânevî, araştırmamız konusu olan risâlesinde sûfîlerin görüşlerini kelam ve felsefe gibi farklı alanlardaki bilim dalları ile mukayese ederek izah etmeye çalışmıştır. Söz konusu ilim dallarına karşı aklî ve naklî deliller getirerek sûfîlerden yana fikir beyan etmiştir. Tehânevî, tabip ve mütekellimînin, insanın bütün cüzlerinin maddeden mürekkep olduğunu söylerken sûfî ve hükemânın ise bütün cüzlerinin maddi olmadığı fikrini savunduklarını belirtmiştir. Ayrıca hükemâ, sadece nefs-i nâtıkanın maddi olmadığını savunurken sûfîlerin ise, maddi olmayan cüzlerin müteaddit olduğunu ve maddi olmayanların hem zât hem de zaman açısından hâdis olduklarını savunarak hükemâdan ayrıldıklarını ifade etmiştir. Bazı sûfîlerin “letâif arşın üzerindedir” sözüne değinen Tehânevî, onların bu sözünün salt ıstılahî bir tabir olduğuna dikkat çekmiştir. Zira onların, “favke’l-arş” ile bütün mekânların üstünde, yani mekândan hariç demek istediklerini belirtmiştir. Nitekim sûfîlerin, arş’ın gayri mütahayyiz ve gayri mütemekkin olduğunu savunmaları bunu gösterdiğini çünkü “favk” sözcüğüyle mekânların haricinde demek istediklerini yoksa bilinen anlamıyla istikrar veya yer edinmek anlamında ele almadıklarını ifade etmiştir. Tehânevî, mütekellimînin letaifin yokluğuna dair getirdikleri delillerin zayıf olduğunu zira bunun aklî delillerle mümteni olduğu ortaya çıkmayana kadar letâifin mümteni olduğu anlamına gelmediğini ve sûfîlerin letâiften asıl maksatlarının mahiyetlerin hakikati değil, letâifin ef’âli olduğunu yani hangi fiilin kişiyi Allah’a yaklaştırdığını hangisinin ise O’ndan uzaklaştırdığını açıklamaya çalıştıklarını beyan etmiştir. Tehânevî, letâifin ceset ile farklı makamlarda irtibatları bulunduğunu ayrıca letâifin bedende kendine has yerleri olduğunu belirtmiştir. Ayrıca sâlikin bu letâif ile zikretmeye başlamasıyla birlikte bazı renklerin ortaya çıktığını ifade etmiştir. Letâif-i hamseyi ele alan Tehânevî, sûfîlerin maddi olduğu halde nefsi letâife katmaları, tağlibi yoldan olduğunu yoksa hakikatte nefsin maddi olduğunu belirtmiştir. Tehânevî, risâlesinde letâifin genel bir değerlendirmesini yaptıktan sonra ef’âl-i letâifi ele almıştır. Birinci sırada nefsi ele alarak emmâre, levvâme ve mutmainne şeklinde nefsin üç kategorisine değinen Tehânevî, nefs-i mutmainnenin hayır işlerinde hiç mukâvemet göstermediğini, ancak insanın derecesi ne kadar yükselse de nefs-i mutmainnede de vesvese ve havâtırın devam edeceğini söylemiştir. Ancak nefs-i mutmainne her ne kadar vesvese ve havâtır ile mukâvemet gösterse de sâlikin bir işareti ile bu mukâvemetinden vazgeçeceğini ve sanki bunlar hiç olmamış gibi sakinleşeceğini ifade etmiştir. Tehânevî, letâif-i hamsenin fiillerinden maksadın tasavvur etmek olduğunu bu yüzden tasavvurun farklı dereceleri bulunduğunu söylemiş, tasavvurun anlaşılması ve zihne daha kolay gelsin diye temsil yoluyla beş derecesini izah etmeye çalışmıştır.

Anahtar Kelimeler:

In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said:
2021
Yazar:  
Özet:

After the entry of Islam into India, many allies and sufis have grown up until today and have the development of Islamic thought by transmitting their knowledge and experience to the next generations. Indeed, Eşref Ali et-Tehânevî, one of the spiritual architects of India, is an important person who has contributed to the cultural heritage of the Muslim society in the period and geography of his life. Tehânevî, a murshide of the Chistiye aristocracy from the Sâbiriye arm, has tried to declare on what foundations a true tasavvuf understanding should sit on, to clean the viruses, bid'at and hurafels infected with the indigenous tasavvuf in the 20th century in which he lived. The Islamic sciences are a foundation of the world and also a saffy, Tehanevî has established more than 2000 bases for the right understanding and application of the tasavvuf and thus has tried to adjust the right behavior to the so-called taricate members of the fukahya and sharia that are both distant from the tasavvuf and the bid'at and the hurafel, and has become largely muvaffy in this. This is because of his service and his efforts, he was later referred to with the words of the Prophet (peace and blessings of Allah). In the 20th century, the awakening of the Muslims in the subcontinent of India, known as the worship of the Sunnah and the defenders of the Tasavuf, Tehanevî has received works in all fields of Islamic sciences, and has left a large library of 800 surprising verses. His fellow and afterward living Zahid Kevserî, Abdulfettah Abu Dudde and Abu-Hasan Ali en-Nedvî, the worshippers of Tehânevî have spoken with praise. The main objective of this study is to analyze the views of Eşref Ali et-Tehânevî, who plays an effective role in the Indian tasavouf, in the context of the resurrection named Risâletü’l-Katâif Minel-Latâif. The name of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the name of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the name of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the name of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). In his discourse on the subject of our research, Tehanevî tried to explain the opinions of the tsufis by comparing them with the disciplines of science in different fields, such as kelam and philosophy. He has given the knowledge and the knowledge of the truth, and he has given the knowledge and the knowledge of the truth. He said that all of the people, who are in the midst of the earth, and who are in the midst of the earth, and who are in the midst of the earth, and who are in the midst of the earth, and who are in the midst of the earth, and who are in the midst of the earth, and who are in the midst of the earth. The judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment. Some of them said, “They are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones. He said, “They want to do what they want to do, but they want to do what they want to do.” In fact, the Sufis have shown that their defence of the arsh is uninterrupted and uninterrupted because the word "favk" has expressed that they do not deal with what they want to mean other than the places or what they do not know in the meaning of stability or place. The truth is that the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth, the truth is the truth. He said that the body was in contact with the other authorities, and that the body was in contact with the other authorities. He also said that some of the colors appeared when the sage began to mention with this letâf. Those who are in the midst of the covenant, and who are in the midst of the covenant, and who are in the midst of the covenant, and who are in the midst of the covenant, and who are in the midst of the covenant, and who are in the midst of the covenant, and who are in the midst of the covenant. Then, after he made a trial, he made a trial, and then he made a trial. In the first verse of the Qur’an, the Holy Qur’an says: “There are three verses of the Qur’an, and there are three verses of the Qur’an, and there are three verses of the Qur’an, and there are three verses of the Qur’an, and there are three verses of the Qur’an, and there are three verses of the Qur’an. But even if it is a good thing, it is a good thing, it is a good thing, it is a good thing, it is a good thing, it is a good thing, it is a good thing, it is a good thing, it is a good thing, it is a good thing, it is a good thing. He said that he had the intention of imaging from his facts, so that he had different degrees of imaging, and he tried to explain the five degrees by means of representation so that the imaging could be understood and the mind could come easier.

Anahtar Kelimeler:

0
2021
Yazar:  
Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi

Alan :   İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 202
Atıf : 400
Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi