Toplumsal sınıf ayrımcılığından ve ırk ayrımcılığından daha örtülü ve daha ısrarlı şekilde devam eden toplumsal cinsiyet ayrımcılığı, insan ilişkilerinin ‘doğal’ ve ‘değiştirilemez’ bir parçası gibi sunulmaktadır. Bu sunumun en etkili yollarından biri kitle iletişim araçlarıdır. Cinsiyete yönelik stereotiplere ve toplumsal cinsiyetin yüklediği rollere en çok rastlanılan medya görüngülerinden biri de reklamlardır. Bu nedenle reklamların toplumsal cinsiyet üzerine etkisiyle ilgili pek çok araştırma yapılmıştır. Bu çalışmada ise Rinso gibi küresel markalı bir temizlik ürününün Türkiye’deki reklam filmi tartışılmıştır. İncelenen reklam filmi van Dijk’in ideolojik söylem analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Bu tarz ideolojik anlatımlar kitle iletişim kodları üzerinden kurumsallaşmaktadır. İncelenen reklam filminde, toplumsal cinsiyete bağlı rollerin temizlik ürünlerinin imajlarıyla ilişkilendirilerek verildiği görülmüştür. Yemek yapan, çocuk bakan, tüketen, kıskanan halleriyle temsil edilen ve karikatürize edilen kadın imajı, ataerkil bakış açısının desteklediği sanrısal algıyı beslemiştir.
Social gender discrimination, which is more covered and more persistent than social class discrimination and racial discrimination, is presented as a 'natural' and 'unchanged' part of human relations. One of the most effective ways of this presentation is the mass communication tools. One of the most popular media appearances on gender-oriented stereotypes and social gender-based roles is advertising. Therefore, a lot of research has been done on the impact of advertising on gender. In this study, we discussed a advertising film of a world-brand cleaning product such as Rinso in Turkey. The reviewed advertising film is analyzed by Van Dijk’s method of ideological speech analysis. This kind of ideological narrative is organized through mass communication codes. In the reviewed advertising film, it has been shown that gender-related roles are associated with the images of cleaning products. The female image of the cooker, the child-looking, consuming, represented and cartooned by their jealousy, has nourished the sensational perception that is supported by the paternal perspective.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|