Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 8
 Görüntüleme 179
 İndirme 104
Dindarlık Öznel İyi Oluşu Etkiler Mi Hemodiyaliz (hd) Hastaları Üzerinde Kesitsel Bir Çalışma
2019
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bir alan araştırması olan bu çalışmanın amacı betimsel bir yaklaşımla sosyo-psikolojik metotlardan faydalanarak, hemodiyaliz tedavisi gören kronik böbrek yetmezlikli hastaların dindarlık ve öznel iyi oluş (ÖİO) düzeylerini belirlemek ve dindarlık düzeyleri ile öznel iyi oluşları arasındaki ilişkiyi tespit etmeye çalışmaktır. Araştırmanın örneklemi T.C. Sağlık Bakanlığı, Hitit Üniversitesi Çorum Erol Olçok Eğitim ve Araştırma Hastanesi ile Çorum İlçe Diyaliz Ünitelerinde tedavi gören hastalardan tabakalı rastgele örnekleme yöntemiyle belirlenen 205 kişiden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan hastaların % 54,1’i (111 kişi) erkek, % 45,9’u (94 kişi) da kadındır. Veriler demografik özellikleri belirlemek için hazırlanan kişisel bilgi formunun yanı sıra katılımcıların dindarlıklarını ve öznel iyi oluşlarını tespit etmek için Kula tarafından geliştirilen "Dindarlık Envanteri" ve Dost tarafından geliştirilen “Öznel İyi Oluş Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi demografik değişkenler, dindarlık ve öznel iyi oluş arasında anlamlı farklılıklar ve ilişkiler göstermiştir. Ayrıca, katılımcıların dindarlık düzeyi ile öznel iyi oluş düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişkinin bulunduğu ve dindarlığın öznel iyi oluştaki varyansın % 31,9’unu açıkladığı saptanmıştır. Araştırma bulguları temel hipotez ve alt hipotezlerin istatistiksel olarak doğrulandığını ve dindarlığın öznel iyi oluşun anlamlı ve önemli bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Özet: Tarih boyunca varoluşsal sorular ve bu sorulara aranan cevaplar insan için önemini korumuştur. İnsanoğlu hayatı, hayatın anlamını, ölümü, ölüm sonrasını hep merak etmiş ve bu merakını giderecek anlam sistemlerinin peşine düşmüştür. Çeşitli düşünürler, filozoflar hayatın sırlarına ilişkin görüşler ortaya koyarken; din, aşkın boyutu bir anlam kaynağı olarak bireye sunmuştur. Böylece birey, varoluşla ilgili pek çok sorusunun kesin cevabını dinde bulmuş ve bu kesinlik duygusu onun psikolojik iyi oluşuna olumlu katkı sağlamıştır. Ancak insan, yaşamın doğal akışı içerisinde ve bazen beklenmedik bir anda bir takım felaketler, hastalıklar ya da olumsuzluklarla da karşı karşıya kalabilmekte ve bu tür durumlar onu çaresiz bırakmaktadır. Çaresizlik, kişide yalnızlık hissi oluşturmakta ve bu da onun için anlamsızlık duygusunu tetikleyebilmektedir. Böylesi durumlarda birey, zaman zaman varoluşu sorgulayabilmektedir. Zorlukla mücadele eden bireyin iç dünyasında oluşan boşluk hissi ya da anlamsızlık duygusu onun öznel iyi oluşuna bir biçimde etki etmektedir. Bu pespektiften araştırmanın konusu, kronik böbrek yetmezliği gibi ciddi bir hastalıkla mücadele eden ve hemodiyaliz gibi zorlayıcı bir tedavi süreci yaşayan kişilerin dindarlık düzeylerinin öznel iyi oluşları üzerindeki etkisi olarak belirlenmiştir. Çalışmanın amacı bu hastaların dindarlık ve öznel iyi oluş düzeylerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemi T.C. Sağlık Bakanlığı, Hitit Üniversitesi Çorum Erol Olçok Eğitim ve Araştırma Hastanesi ile Çorum İlçe Diyaliz Ünitelerinde tedavi gören hastalardan tabakalı rastgele örnekleme yöntemiyle belirlenen 205 kişiden oluşmaktadır. Araştırmanın temel hipotezi “Hemodiyaliz hastalarının dindarlık düzeyleri hastaların öznel iyi oluşları üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir.” şeklinde kurulmuştur. Diğer alt hipotezler aşağıdaki gibidir: 1. Kadınların dindarlığı erkeklere kıyasla daha yüksek düzeydedir. 2. Öznel mutluluk algısı ile katılımcıların dindarlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki vardır. Dindarlık puanı yüksek olan kişilerin öznel mutluluk algı düzeyleri de yüksektir. 3. Cinsiyet değişkenine göre; katılımcıların ÖİO düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır. 4. Öznel dindarlık algısı ile katılımcıların ÖİO düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki vardır. Buna göre; kişinin kendisini dindar görme düzeyleri arttıkça, ÖİO düzeyi de artmaktadır. 5. Katılımcıların dindarlık puanları ile ÖİO puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. 6. Dindarlık öznel iyi oluşun anlamlı bir yordayıcısıdır. Buna göre; dindarlık puanları arttıkça, ÖİO düzeyinin de artacağı öngörülmektedir. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Kula’nın Dindarlık Envanteri ve Dost’un Öznel İyi Oluş Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma hastanelerde yapılmıştır. Gerekli yasal izinler ve hastaların onamları alındıktan sonra hastalar çalışma hakkında bilgilendirilmiş ve çalışma tamamen gönüllülük esasına göre yürütülmüştür. Anketler hastanelerde bazen hafta içinde bazen de cumartesi günlerinde hastalarla yüz yüze görüşmeler yoluyla bizzat araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Hemodiyaliz ünitesi doktoru ile birlikte tedavisini ilçelerde alan hedef kitleye ulaşmak için ilçe hastaneleri ziyaret edilmiştir. İlişkisel tarama modeline uygun olan çalışmanın verileri SPSS 16.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Dindarlık Envanteri ve Öznel İyi Oluş Ölçeğinden alınan puanların ortalaması (x̄) ve standart sapma değerleri (ss) bağımsız değişkenlere göre hesaplanarak tablolar oluşturulmuştur. İki bağımsız örneklem grubundan elde edilen iki ortalama arasındaki farkın anlamlılığı bağımsız örneklem için t-testi (independent samples t-test) ile belirlenmiştir. İkiden fazla örneklem grubunun ortalamaları arasında fark olup olmadığı ile ilgili hipotezleri test etmek için de tek yönlü Varayns analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Ortalamalar arası anlamlı farklılıkların oluştuğu durumlarda ise “post-hoc” çoklu karşılaştırma testlerinden LSD testi ve Tamhane’s T2 testi kullanılmış ve bu şekilde farklılıkların yönü tespit edilmiştir. İki sürekli değişken olan dindarlık ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon Analizi tekniği kullanılmış, dindarlığın bağımlı değişken olan ÖİO üzerinde gözlenen değişimlerin ne kadarını açıkladığını belirlemek için de Basit Doğrusal Regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen istatistiklerin anlamlılığı 0.05 düzeyinde ve çift yönlü olarak sınanmış ve analiz değerleri araştırmanın amacına uygun bir biçimde sıralı olarak tablolar halinde sunulmuştur. Çalışmanın bulgularını şu şekilde özetlemek mümkündür: Örneklemin % 45,9’u (94 kişi) kadın, % 54,1’i (111 kişi) erkeklerden oluşmaktadır. Öznel değerlendirmelerine göre örneklemin toplamda % 55,6’sı kendisini mutlu ve çok mutlu olarak değerlendirmekte, % 79,5’i ise kendisini dindar ve çok dindar olarak tanımlamaktadır. Elde edilen bulgulardan hastalarda öznel dindarlık algısının öznel mutluluk algısına göre daha yüksek olduğu anlaşılmıştır. •                 Örneklem grubu yüksek bir dindarlık düzeyine sahiptir ( x̄ =4,3713). •                 Cinsiyet ile genel dindarlık arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır (t=2,933; p=,004; p<0.05). Buna göre, kadınların puanları (x̄=4,4766) erkeklere göre daha yüksektir (x̄= 4,2822). •                 Katılımcıların öznel mutluluk algıları ile genel dindarlık puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (F=3,458; p=,017, p<0.05). Farklılık; kendisini “mutlu” (x̄=4,4466) ve “çok mutlu” (x̄=4,5529) olarak değerlendiren grupla “biraz mutlu” (x̄=4,2644) olarak değerlendiren gruplar arasındadır. •                 Örneklem grubunun ortanın üzerinde bir ÖİO düzeyine ( x̄ =3,7673)  sahip olduğu tespit edilmiştir. •   Cinsiyet ile ÖİO arasında istatistiksel düzeyde anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır (t=1,230; p=,220; p>0.05). Ancak, kadın ve erkek katılımcıların ÖİO ortalamalarda farklılık olduğu gözlenmiştir. Analiz sonuçları kadınların ÖİO ortalamalarının (x̄=3,8309)  erkeklere göre (x̄=3,7135) daha yüksek olduğunu göstermiştir. •                 Örneklemin öznel dindarlık algısı ile ÖİO düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulgulanmıştır (F=12,345; p=,000, p<0.05). Diğer bir anlatımla; katılımcıların kendilerini dindar görme düzeyi arttıkça, ÖİO düzeyleri de artmaktadır. Ayrıca “biraz dindar” (x̄=3,3439), “dindar” (x̄=3,7737)  ve “çok dindar” (x̄=4,1363)  gruplar ile ÖİO düzeyi arasında ileri düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Olguların ÖİO puan ortalamalarında da “hiç dindar değil” düzeyinden “çok dindar” düzeyine kadar düzenli bir artış söz konusudur. •                 Genel dindarlık ile genel ÖİO arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=,565, p<0.01). •                 HD hastalarında toplam dindarlığın öznel iyi oluşun anlamlı bir yordayıcısı olup olmadığını belirlemek için yapılan regresyon analizi sonuçlarına göre; dindarlığın öznel iyi oluştaki varyansın % 31,9’unu açıkladığı tespit edilmiştir. Bu sonuç, HD hastalarının ÖİO’larının önemli belirleyicilerinden birisinin dindarlık özellikleri olduğunu göstermektedir. Dindarlık öznel iyi oluşun anlamlı ve önemli bir yordayıcısıdır ve dindarlığın artması HD hastalarının ÖİO düzeylerini doğrudan etkilemektedir. Ayrıca araştırma sonucunda temel hipotez ile alt hipotezler istatistiksel olarak doğrulanmıştır.

Anahtar Kelimeler:

Dindarlik Oznel İyi Olusu Etkiler Mi Hemodiyaliz (hd) Hastalari Uzerinde Kesitsel Bir Calisma
2019
Yazar:  
Özet:

The objective of this study, which is a field research, is to determine the levels of religious and subjective well-being (IOC) of chronic kidney disability patients who are treated with hemodialysis, using a visual approach to social and psychological methods, and to try to identify the relationship between the levels of religious and subjective well-being. Examples of research T.C. The Ministry of Health, the University of Hitit, is composed of 205 people identified by the method of random sampling of layers of patients treated in the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit. 54.1 percent of the patients involved (111 people) were men and 45.9 percent (94 people) were women. The data was collected through the personal information form prepared to determine demographic characteristics as well as the "Religious Reserve" developed by Kula to identify the religious and subjective goods of the participants and the "Subjective Goods Scale" developed by Friend. The statistical analysis of the data showed significant differences and relationships between demographic variables, religiousness and subjective goodness. In addition, it was found that there was a statistically meaningful relationship between the level of religiousness and the level of subjective goodness of the participants and that religiousness revealed 31.9% of the variance in subjective goodness. The research findings have shown that the basic hypotheses and sub-hypotheses are statistically confirmed and that religiousness is a meaningful and important contributor to the subjective good formation. Overall, existing questions and answers to these questions have preserved their importance for man throughout history. The human son has always wondered about life, the meaning of life, death, after death, and has sought for the meaning systems that will solve this curiosity. Different thinkers, philosophers present views about the secrets of life; religion has presented the dimension of love to the individual as a source of meaning. Thus, the individual found the exact answer to many questions about existence in religion, and this sense of certainty has made a positive contribution to his psychological well-being. But in the natural course of life, and sometimes in an unexpected moment, man is able to face a series of disasters, diseases or disasters, and such circumstances leave him desperate. Disappointment creates a sense of loneliness in a person, which can trigger a sense of meaninglessness for him. In such cases, the individual can occasionally question the existence. The sense of emptiness or sense of meaninglessness in the inner world of the person struggling with difficulties affects his subjective well-being in a way. The subject of this research has been determined as the impact of religious levels on the objective well-being of people who are fighting a serious disease such as chronic kidney failure and who are experiencing a compelling treatment process such as hemodialysis. The aim of the study is to determine the levels of religious and subjective well-being of these patients. Examples of research T.C. The Ministry of Health, the University of Hitit, is composed of 205 people identified by the method of random sampling of layers of patients treated in the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit, the University of Hitit. The basic hypothesis of the study is that "the religious levels of hemodial patients have a significant impact on the subjective well-being of patients." It is formed. The other sub hypotheses are as follows: 1. Women’s religiousness is higher than men. 2nd There is a meaningful relationship between the perception of subjective happiness and the levels of religiousness of the participants. Those who have a high degree of religious happiness have a high degree of happiness. and 3. According to the gender variable, there is no significant difference between the participants’ OIO levels. The fourth. There is a meaningful relationship between the perception of subjective religiousness and the participant’s OIO levels. As much as the person sees himself religious, the level of OIO also increases. and 5. There is a meaningful relationship in the positive direction between the participants' religious points and the OIO points. 6 . Religion is a meaningful promoter of good being. As long as the levels of religion increase, it is expected that the level of OIO will also increase. The data of the research was obtained using the Personal Information Form prepared by the researcher, the Religious Reserve of Kula and the Subjective Goodness Scale of the Friend. The research was conducted in hospitals. After obtaining the necessary legal permissions and patient approvals, patients are informed about the work and the work is carried out fully according to the principle of volunteering. The surveys were carried out by the researchers in hospitals sometimes during the week and sometimes on Saturday through face-to-face conversations with patients. The hemodialysis unit has been visited by the district hospitals to reach the target audience that receives treatment in the districts along with the doctor. The data of the study, which is in line with the Relational Scanning Model, was analyzed using the SPSS 16.0 package program. The average (x̄) and standard deviation values (ss) of the points obtained from the Religious Reserve and Subjective Good Making Scale are created by calculating independent variables. The significance of the difference between the two average obtained from the two independent samples groups is determined by the independent samples t-test. One-way Varayns Analysis (ANOVA) has also been used to test the hypotheses regarding whether there is a difference between the average of more than two sampling groups. In cases where significant differences occur between the average, the "post-hoc" multi-comparation tests used the LSD test and Tamhane's T2 test and thus the direction of the differences was identified. To identify the relationship between the two constantly variable religiousness and the subjective goodness, the Pearson Moments Collapse Correlation Analysis technique was used to determine how much changes observed on the religious variable, the religious dependent variable, was also done the Simple True Regression Analysis. The significance of the statistics obtained is at 0.05 and double-directionally tested and the analytical values are presented in tables in a row according to the purpose of the research. The results of the study can be summarized as follows: 45.9% of the sample is female and 54.1% (111 people) men. According to their subjective assessments, 55.6 percent of the samples estimate themselves happy and very happy, while 79.5 percent describe themselves as religious and multi-religious. The findings found that the perception of subjective religiousness in patients is higher than the perception of subjective happiness. • The sample group has a high level of religiousity (x̄ = 4,3713). There is a significant difference between gender and general religion (t=2,933; p=,004; p<0.05). Accordingly, the women’s scores (x̄=4,4766) are higher than the men (x̄=4,2822). • A significant difference has been found between the subjective happiness perceptions of the participants and the general religious score average (F=3,458; p=,017, p<0.05). The difference is between the groups that consider themselves "happy" (x̄=4,4466) and "very happy" (x̄=4,5529) and the groups that consider themselves "a little happy" (x̄=4,2644) • The sample group has been found to have an OIO level (x̄ = 3,7673) above the middle. There is no significant statistical difference between gender and IO (t=1,230; p=,220; p>0.05). However, women and men have observed a difference in the OIO average. The results of the analysis showed that the average UIO in women (x̄=3,8309) was higher than in men (x̄=3,7135). • A meaningful relationship has been found between the subjective perception of religiousness of the example and the level of OIO (F=12,345; p=,000, p<0.05). In other words, as the participant’s level of self-religiousness increases, the levels of OIO also increase. It has also found that there is an advanced level of meaningful relationship between the groups of “a little religious” (x̄=3,3439), “religious” (x̄=3,7737) and “multi-religious” (x̄=4,1363) and the level of OIO. It is also a regular increase in the ILO score of the cases from the level of "no religious" to the level of "multi-religious". • There was a meaningful relationship between general religiousness and general ILO in a positive direction and a medium level (r=565; p<0.01). • In HD patients, according to the results of the regression analysis to determine whether total religiousness is a meaningful contributor to subjective well-being; it was found that religiousness revealed 31.9% of the variance in subjective well-being. This result shows that one of the important determinants of the OIOs of HD patients has religious characteristics. Religion is a meaningful and important contributor to the subjective well-being, and the increase in religiousness directly affects the OIO levels of HD patients. Also, the research results have statistically confirmed the under hypotheses with the basic hypothesis.

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler




Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini