Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 15
 İndirme 7
KUR’AN’IN KAVRAMLARA KATTIĞI MANA DERİNLİĞİ ÜZERİNE: ‘FETÂ’ ÖRNEĞİ
2022
Dergi:  
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi
Yazar:  
Özet:

Kur’an; kullandığı kavram ve getirdiği hükümlerde, indirildiği toplumun normlarını dikkate alarak bunlarüzerinden mesajlarını insanlığa ulaştırmıştır. Yirmi üç yıllık zaman dilimi içerisinde gelişen olaylaramüdahale ederek İslam’ın öngördüğü hayat anlayışı tedrici olarak yerleştirilmiştir. Kur’an, Arapça olarakindirilmiş ve hitap ettiği Arap toplumunun kavramlarını kullanmıştır. Ancak Kur’an’ın kullandığı Allah,Rab vs. kelimeleri başta olmak üzere bazı kavramlar, şirk toplumunun hayat tarzındaki karşılığını değil,dinin öngördüğü karşılığı zihinlere yerleştirmek üzere kullanılmıştır. Dolayısıyla bazı kavramlar, Kur’an’ınkullanmasıyla birlikte, değişim süreci geçirmiş ve zaman içerisinde de bu manalar kalıcı hale gelmiştir.Cahiliye dönemi Araplarında belli özellikleri haiz genç karakterini ifade eden fetâ kavramı da Kur’an’ınkullanmasıyla birlikte değişim geçirmiş, İslam öncesi döneme ait olumsuz özellikler bu kavramın dışındabırakılmıştır. Fetâ kavramının geçirdiği değişim ve sosyal hayata etkisi nedeniyle risalet sonrası dönemdefütüvvet adıyla kurumsal bir yapıya da bürünmüştür. Kısaca ifade edilecek olursa fetâ denildiğinde zihindeoluşan manalar ile verilmek istenen mesajlar açısından İslam öncesi ve sonrası arasında önemli farklarbulunmaktadır. İlave olarak Kur’an, bu kavramı, peygamberler gibi seçkin kimseler hakkında da kullanarak,kavrama yeni bir boyut kazandırmıştır. Çalışmamızda fetâ kavramı detaylı olarak incelenmiş, İslamöncesi ve Kur’an’daki kullanımları karşılaştırılmıştır. Kur’an’da geçen fetâ ifadelerinin ve bu ifadelerleanılan şahsiyetlerin ortaya koyduğu karakter özelliklerinden hareketle, kavramda meydan gelen değişimve genişlik tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca Kur’an’da bu kavramın kullanımı Mekke dönemininikinci yarısı ve hicrete yakın zaman aralığında olduğu anlaşılmaktadır. Bu doğrultuda ilgili kavramınkullanılmasıyla, o günkü muhataplar üzerinden hangi mesajların verildiği üzerinde durulmuştur. En genelanlamıyla gençliği ifade etmesi sebebiyle, Kur’an ve gençlik ana teması doğrultusunda yapılan çalışmalardafetâ kavramına değinildiği gibi, fütüvvet konulu çalışmalarda da değinilmiştir. Çalışmamızda zaman zamanilgili araştırmalardan da istifade edilmiştir. Ancak bu makalede, fetâ ve türevlerinin manalarının tespitiyanında, Kur’an’daki kullanımlarından kastedilen manalar ile bağlamsal olarak indiği döneme mesajlarıortaya konulmaya gayret edilmiştir. Çalışmamızın, ilgili kavramın anlam içeriğinin ve Kur’an’ın bu kavramıkullanmak suretiyle verdiği mesajların daha iyi anlaşılmasına katkı sunmasını umuyoruz.Anahtar Kelimeler: Kur’an, Tefsir, Fetâ, Mekkî, Fütüvvet.

Anahtar Kelimeler:

The Qur’an says to the people of the Qur’an: “I am the one who gives the meaning of the Qur’an.
2022
Yazar:  
Özet:

The Qur’an, in the concepts and the provisions of which it brings, takes into account the norms of the community which it has been revealed, sends its messages to mankind. Twenty-three years of time, the events that evolve in the course of time, and the understanding of life that Islam has forecast, have been placed as a therapeutic. The Qur’an was in Arabic and used the concepts of the Arab community. But the Qur’an used some concepts, including the words of Allah, Rab, etc., first and foremost, not the reward in the way of life of the associate society, but the reward that the religion predicts was used to put in minds. Therefore, some concepts, along with the use of the Qur’an, have gone through a process of change and in time these meanings have become permanent. The concept of fetah, which expresses certain characteristics in the Arabic period of ignorance, has also changed with the use of the Qur’an, and the negative characteristics of the pre-Islam period have been excluded from this concept. As a result of the change of the concept of fetah and its impact on social life, it has also been embedded in a corporate structure under the name of the period of resurrection. If it is to be expressed in short, when it is said fetâ, there are significant differences between Islam before and after in terms of the messages that are intended to be given with the mindfulness of the mindfulness. The Qur’an has also used this concept, as well as about the distinguished people, and has given a new dimension to the cowardy. In our study, the concept of fetah has been studied in detail, compared the uses of Islam and the Qur’an. In the Qur’an, the expressions of fetah and the character character characteristics of those expressed personalities have been attempted to identify the challenge and width in the concept. It is also clear that the use of this concept in the Qur’an is the second half of the Mekka period and the near-time interval of the Hicret. In this way, the concept of the subject was focused on what messages were given through those interlocutors on that day. For the most generally expressed youth, the Qur’an and the youth are referred to the concept of deafetâ, as it is referred to in the work on fituvvet. Our work has been carried out on time-long research. But in this article, in the identification of the meanings of the fetah and its derivatives, the meaning of the use of the Qur’an and the meaning of the period in which it has come in connection with the message. We hope that our work will contribute to the better understanding of the meaning of the corresponding concept and the messages of the Qur’an in this way of conception.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler


Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 612
Atıf : 921
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi