Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 36
 İndirme 3
COVID-19 Pandemisi Sürecinde Dinî Gruplarda Otantikliği Yitirme Korkusuna Dayanan Yüz Yüze Etkileşim ve Ritüel Israrı: Delhi ve Kum Vakaları
2021
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Yaşamın temel öğelerinin sarsıldığı olağanüstü dönemlerden birini deneyimlediğimiz günümüzde yaşam dünyasının anlam kaynaklarını ilgilendiren istisnai uygulamalar din sosyolojisi için ivedi konulardan biri olmuştur. Bu araştırmada, COVID-19 pandemisinin toplumsal yaşamın düzenliliğine etkilerine ilk dönemlerinde verilen tepkiler, Müslüman dinî gruplar çerçevesinde ele alınmıştır. Toplumsal örgütlenme biçimleri, kendi özgül formlarında tepkiler ortaya koyduğu için farklılıkların dikkate alındığı bir araştırma deseni tercih edilmiştir. Sosyal bilimlerin vazgeçilmez ilkesi olan “İnsan doğası gereği sosyaldir.” hükmü, günümüz pandemisinin kısıtlamalarında önemli konuların temel özelliği olmuştur. İnceleme için önemli olan dinî sosyalleşme, sürekli bir temelde gerçekleştirilmek istenen bir olgudur. Edimsel boyutu, bilinç ve dayanışma gibi grubun oluşumunu ve toplumsal ontolojisini etkileyen önemli unsurlara dikkat çeker. Bazı dinî gruplar yüz yüze etkileşim ve ritüellerde ısrar ederken, bazıları dijital araç ve kanalları etkin bir şekilde kullanmayı tercih etmektedir. Bu farklılık özellikle pandemi sürecinde kamusal bir mesele haline geldi. Öte yandan, yeni medya araçlarının dijital dünyası ve ulaşım teknolojisinin seyahat olanakları bağlamında bir tartışma söz konusudur. Dinî grupların yüz yüze etkileşim ve ritüel ısrarlarını ele alan bu çalışmanın teorik temeli Erving Goffman’ın yaklaşımıdır. Onun yüz yüze iletişime ilişkin analizleri ve günlük yaşamın törensel doğasını vurgulayan yorumları iki temel vaka çalışması aracılığıyla işlevselleştirilmiştir: İlk vaka, pandeminin ilk günlerinde Tebliğ Cemaati’nin yıllık toplantılarındaki ısrar ve uygulamasıdır. Bu dini grubun Delhi’deki merkezi (Nizamuddin Markaz) hakkında başlayan tartışma, hastalık teşhisine rağmen yıllık toplantılarını iptal etmemelerine dayanıyor. İkinci vaka, İran’ın Kum kentindeki türbeleri ziyaret eden hacıların ritüel ısrarına dayanıyor. Şii İslam anlayışının ibadet ve hac üzerindeki ısrarı ve ona dayalı şuurla inşa edilen dayanışma, bilinen bir olgudur. Çağdaş pandemide Pakistan gibi ülkelerden Kum şehrine gelen hacıların hareketliliğinin yanı sıra Hac sırasındaki temas ve sosyal mesafenin neden olduğu bulaşma riski tartışılmıştır. İki vaka, vaka analizi yöntemi ve betimsel analiz tekniğini içeren nitel bir desenle ele alınmıştır. Makalenin temel amacı ve hedeflenen katkısı, toplumsal düzeyde analitik bir açıklayıcı olarak ritüellere dayalı performatif aracılığıyla yüz yüze etkileşimin ısrarını ortaya koymaktır. Dini grupların kısıtlamalara yönelik olağanüstü dönemlerdeki tepkisini analizine dayanan çıkarımlar, konunun önemini inşa etmektedir. Vaka çalışması bağlamında belirlenen vaka bilgileri, geleneksel etkileşim biçimlerine sahip grupların belirsizlik ve inisiyatif alanında kendi uygulamalarında ısrar ettiğini göstermektedir. Zorunluluk inisiyatifi ortadan kaldırmadıkça, geleneksel dinî grupların bu ısrarının tespiti sadece teolojik değil aynı zamanda ontolojik bir doğrulamadır. Grup üyelerinin grup içindeki itibarlarını ve grubun özverisini temsil etmek için inisiyatif aldıkları anlaşılmaktadır. Ulus ötesi İslami dâvetin en büyük grubu olan Tebliğ Cemaati’nin demografik hareketliliğe dayalı bir yöntemden vazgeçmemesi tartışma konusu olmuştur. Grubun ısrarı, her sıradan müminin davayı yaymayı asli görevi olarak kabul etmesini gerektiren yöntemlerden kaynaklanmaktadır. Öte yandan İslam dünyasında geleneksel yapısı ve ritüel yoğunluğu ile öne çıkan Şiilik, özel önem verdiği, dayanışma ve kimliğini inşa ettiği hac olgusunda inisiyatif sürecinde ısrar etmiştir. Bu ısrar, üyelik sisteminin icrasında dinî grubun dinamiklerini ve sosyal ontolojisini korumayı amaçlamaktadır. Esasen gruptaki birey yüz yüze etkileşim konumunda ısrar eder; çünkü bir grupta rol almak aynı zamanda bir yüze sahip olmak demektir. Dolayısıyla dinî grupların bu ısrar performansı aynı zamanda kendilik teknolojilerinin bir yansıması olarak da okunmalıdır. Son tahlilde ortaya konan ısrar, özünde toplumsal ontolojideki konum ısrarıdır.

Anahtar Kelimeler:

COVID-19 Pandemisi Sürecinde Dinî Gruplarda Otantikliği Yitirme Korkusuna Dayanan Yüz Yüze Etkileşim ve Ritüel Israrı: Delhi ve Kum Vakaları
2021
Yazar:  
Özet:

Today, when we experience one of the extraordinary periods in which the basic elements of life are stumbled, exceptional practices that concern the sources of meaning of the life world have become one of the pioneering topics for religious sociology. In this study, the reactions given in the early periods to the effects of the COVID-19 pandemic on the regularity of social life were discussed within the framework of Muslim religious groups. A model of research in which differences are taken into account has been preferred because social forms of organization present reactions in their own specific forms. The fundamental principle of social sciences is “the human nature is social.” The judgment has been the main feature of important issues in the limitations of today's pandemic. The religious socialization, which is important for the examination, is a fact that is intended to be accomplished on a constant basis. It draws attention to important elements that influence the formation of the group and social ontology, such as the action size, consciousness and tolerance. Some religious groups insist on face-to-face interaction and rituals, while some prefer to use digital tools and channels effectively. This difference has become a public issue especially during the pandemic process. On the other hand, it is a debate in the context of the digital world of new media vehicles and the travel possibilities of transportation technology. The theoretical basis of this study, which deals with the face-to-face interaction and ritual insistance of religious groups, is the approach of Erving Goffman. His analysis of face-to-face communication and his comments that emphasize the ceremonial nature of daily life have been functioned through two basic case studies: the first case is the insistence and application of the Annual Meetings of the Awareness Society in the first days of the pandemic. The debate that began on the center of this religious group in Delhi (Nizamuddin Markaz) was based on the fact that they did not cancel their annual meetings despite the diagnosis of the disease. The second case is based on the ritual insistance of the hosts visiting the turbines in the Iranian city of Sand. The insistence on the worship of the Islamic understanding and the insistence on the worship and the insistence on the worship and the insistence on the worship is a known fact. Contemporary pandemic has discussed the mobility of hostages from countries such as Pakistan to Kum City, as well as the risk of infection caused by contact and social distance during the hostage. Two cases have been addressed with a quality pattern that includes the case analysis method and the visual analysis technique. The main purpose of the article and its targeted contribution is to show the insistence of face-to-face interaction through the performance based on rituals as an analytical explanator at the social level. The conclusions based on the analysis of the reaction of religious groups to restrictions in extraordinary periods build up the importance of the subject. The case information identified in the context of the case study shows that groups with traditional forms of interaction insist on their own practices in the area of uncertainty and initiative. Unless the obligation initiative is eliminated, the detection of this insistance of traditional religious groups is not only a theological, but also an ontological confirmation. It is clear that members of the group have taken initiative to represent their reputation within the group and the commitment of the group. It has been discussed that the Islamic community, the largest group of transnational Islamic call, does not give up a method based on demographic mobility. The persistence of the group is derived from the methods that require every ordinary believer to accept the dissemination of the case as its original task. On the other hand, in the Islamic world with its traditional structure and ritual intensity, the Shi’il has insisted on the initiative process in the event of the hague, which it has given special importance, the solidarity and the identity of it. This insist is aimed at preserving the dynamics and social ontology of the religious group in the implementation of the membership system. Basically, the individual in the group insists on the position of face-to-face interaction; because playing a role in a group also means having a face. Therefore, this persistent performance of religious groups should also be read as a reflection of self-technology. The insistence shown in the final assessment is in its essence the insistence in the position in social ontology.

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.557
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi