Bireyin kurgusal anlamda mitik anlatmalardan sonra yarattığı ilk edebi verimlerden olan masallar aynı zamanda Türk sözlü geleneğinin de önemli bir yaratmasıdır. Var ile yoğun, güzel ile çirkinin, zengin ile fakirin, akıllı ile aptalın mücadelesinin anlatıldığı masallarda dinleyici kitlesini ağırlıklı olarak kadınlar ve çocuklar oluşturur. Konu bakımından oldukça çeşitli olan masallar yapıları itibariyle de nesir ağırlıklı yaratmalardır. Türk masallarının en temel işlevi eğitmek ve eğlendirmektir. Olağanüstülük paydasında zamanın, mekânın ve şahısların buluştuğu masallar bizlere düş dünyamızda yaşamayı istediğimiz evreni sunar. Bu evrenin de temel yasası, iyilerin ödüllendirilip kötülerin cezalandırılmasıdır. Bu bakımından kötülük ve kötücül unsurlar masal dünyası için vazgeçilmezdir. O hâlde “Kötü nedir? Kötülük nasıl başlar? Sınırları nelerdir?” gibi soruların cevabı masal dünyasının anlaşılması, kültürel arka planının tanınması için oldukça ehemmiyet kazanmaktadır. Bu bağlamda biz de bu çalışmada Türk dünyasının sözlü ve yazılı kültür merkezlerinden birisi olan Özbek sahasını ele aldık. Buradaki temel sebebimiz de Özbek Sahasında masal ve kötülük üzerine bir çalışmanın yapılmamış olmasıdır. Dolayısıyla pek çok masal metnindeki kötülük unsurlarını görmemize imkân verecektir. Çalışmanın kapsam ve sınırlılıkları çerçevesinde de Özbek sahasındaki masalları kötülük unsurları boyutuyla irdelemek istiyoruz. Çalışmamızda önce masal hakkında bilgi verip ardından Özbek sahası masal çalışmalarından bahsedeceğiz. Ardından da Özbek sözlü geleneğindeki bu masallardaki kötülük unsurlarını tasnif edip yine masallardaki “Kötünün sınırları ve işlevi neler?” sorularına cevap arayacağız.
The stories, which are one of the first literary outcomes that the individual creates after mythical narratives in the fictional sense, are also an important creation of the Turkish verbal tradition. In the fairy tales where the struggle of the rich and the poor, the wise and the fool is described, the listening masses are mainly women and children. There are many kinds of creatures that are greatly diverse, and there are many kinds of creatures that are greatly diverse. The main function of the Turkish fairy tales is to train and entertain. The fairy tales in which time, space and people meet in the extraordinary part offer us the universe we want to live in our dream world. The basic law of this universe is the reward of the good and punishment of the evil. In this regard, evil and evil elements are unnecessary for the fairy tale world. What is “bad”? How does evil begin? What are the boundaries?” The answer to such questions is the understanding of the fairy tale world, the recognition of the cultural background is a great deal of awareness. In this context, we also discussed the Uzbek field, which is one of the oral and written cultural centers of the Turkish world. Our main reason here is that there is no work on fairy tale and evil in the Uzbek field. Therefore, it will allow us to see the elements of evil in many stories. In the framework of the scope and limitations of the study, we also want to describe the stories in the Uzbek field with the size of the elements of evil. In our work, we will first give you information about the story and then talk about the work of the Özbek field. Then, the Uzbek oral tradition of the elements of evil in these fairy tales and again in the fairy tales "What are the boundaries and functions of evil?" We will seek answers to your questions.
Alan : Eğitim Bilimleri; Fen Bilimleri ve Matematik; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|