User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 1
 Views 135
 Downloands 29
İBİŞ’İN RÜYASI TİYATRO METNİNDE OYUN HAYAT BENZERLİĞİ
2019
Journal:  
Turkish Studies Language and Literature
Author:  
Abstract:

Tarık Buğra’nın dikkat çekici tiyatro metinlerinden biri olan İbiş’in Rüyası, gerek karakterlerin işlenişi gerek tiyatro tekniği bakımından Türk edebiyatının önemli eserlerindendir. Önce tiyatro metni olarak tasarlanan sonra roman olarak vücut bulan metin daha sonra tiyatro metni olarak da kaleme alınmıştır. Dış öyküde tiyatrocu Nahit ve Hatice’nin tanışma ve âşık olma hikâyeleri anlatılırken kuliste yaşanan olayların içine sahnede gösterime sunulan İbiş’in Rüyası adlı oyun metni yerleştirilmiştir. Bu iki metnin en dışında ise yer yer bir meddah havasıyla Nahit ve Hatice’nin başına gelecek olan olayları sezdiren Vasıf karakteri durmaktadır. Bu üç katmanlı yapıdaki oyun karakterleri, alın yazısı-oyun metni-gerçek hayat-oyun arasında gidip gelirken ortaya derinlikli ruh tasvirleri çıkmakta ve yer yer metnin yazarı Tarık Buğra’nın ve tiyatro oyuncusu Naşit Özcan’ın hayatından kesitler sunulmaktadır. Geleneksel tiyatro ile modern tiyatroyu birleştiren eser, karakterlerin konuşmalarında geçen kimi ibarelerle Türk edebiyatının ve Türk tiyatrosunun yanı sıra dünya tiyatrosunun önde gelen temsilcilerine yapılan atıflarla süslenmiştir. İbiş’in Nahit’e, Nahit’in Tarık Buğra’ya geçişleri bu metnin Freud’un “yazarlar ve gündüz düşleri” ile ilgili kuramı göz önünde tutulduğunda rüya içinde rüya metni olarak okunabileceğini göstermektedir. Tanrı’nın kulların kaderini yazması, Tarık Buğra’nın Nahit’i kaleme alması ve Nahit’in de İbiş’i yazarak adeta onun kaderini tayin etmesi metnin, “yazmak, yazgı ve yaratıcılık” kavramlarına dikkat çekmesi bakımından önemlidir. Tiyatro kurgusunun yanında karakter yaratmada da ustalık gösteren Tarık Buğra, diğer metinlerinde olduğu gibi İbiş’in Rüyası metninde de insanı sorgulamıştır. Çalışmanın amacı Tarık Buğra’nın yazmış olduğu İbiş’in Rüyası tiyatro metninde iç içe geçmiş metinleri rüya, yazgı, yaratıcılık, oyun bağlamında incelemektir.

Keywords:

The dream of the theatre is the same as the life of theatre.
2019
Author:  
Abstract:

The dream of Ibish, one of the notable theatrical texts of Tarık Buğra, is one of the important works of Turkish literature in terms of the theatrical technique and the processing of the characters. It was first designed as a theatrical text, then the text found the body as a novel, then it was also taken as a theatrical text. In the outer story, the theatrist Nahit and Hatice's dating and falling in love stories are told, while the events in the kulis have been placed in the play text called the dream of Ibish, which is presented on the stage. In addition to these two texts, the Vasıf character that senses the events that will happen to Nahit and Hatice with an infertile atmosphere stands. The game characters in this three-layer structure are presenting profound spirits when they go and come between the script-play-text-real life-play and the place text writer Tarık Buğra and the theatre actor Naşit Özcan's life are presented. The work that combines traditional theatre with modern theatre is decorated with references to the leading representatives of Turkish literature and Turkish theatre, as well as the world theatre, with some words passing through the conversations of the characters. The transitions of Ibish to Nahit, and the transitions of Nahit to Tarık Buğra show that this text can be read as a dream text in the dream when taken into account Freud's theory of "writers and day-to-day dreams". It is important that God writes the fate of the servants, that the Tarık Buğra takes the Nahit as a pen and that the Nahit also determines his fate by writing the Ibish, for the text to draw attention to the concepts of "writing, writing and creativity". In addition to the theatre phantom, Tarık Buğra, who has also been skilled in creating characters, as in other texts, has also questioned the person in Ibish's Dream text. The purpose of the study is to study the text in the dream, writing, creativity, and play context in the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, the dream, and the dream.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Turkish Studies Language and Literature

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 748
Cite : 278
Turkish Studies Language and Literature