Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 561
 İndirme 108
 Sesli Dinleme 1
Tanzimat Döneminde Edebî Tenkit
2015
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

Tenkit, Batıda çok önceden beri varlığını sürdüren bir inceleme yöntemidir. Bu çalışma ile Tanzimat edebiyatının tenkit anlayışı, dönem sanatçılarından ve bu evredeki eleştirel eserlerden hareketle ortaya konulmaya çalışılmıştır. İlk etapta Türk ve Batı edebiyatındaki tenkit kavramları ve bu kavramların ifade ettiği anlamlar izah edilmiştir. Yirminci yüzyıla kadar Batı edebiyatında özellikle Eski Yunan ve Roma devirlerini kapsayan klasik tenkit, Aristo ve Eflatun’un sanat hakkındaki düşüncelerini ve yine Aristo’nun günümüz tenkit anlayışına da temel oluşturan ilk metotlu tenkit anlayışını içerir. Ortaçağdan başlayarak 17 ve 18. yüzyıla gelindiğinde ise Neoklasik tenkidin etkisi görülür ancak 19. yüzyıla gelindiğinde Neoklasizm’e tepki olan ve Herder ile Goethe’nin geliştirdiği Romantik tenkit anlayışı benimsenmiş olur. Batı edebiyatında olduğu gibi Divan edebiyatında da tenkit mevcuttur. Klasik edebiyatta yapılan tenkidin, nazari tenkit anlayışından daha çok pratik tenkit biçiminde olduğu görülür. Bunun en önemli sebepleri olarak Arap ve Fars edebiyatlarının temel alınarak oluşturulan Divan edebiyatının değiştirilemez olarak düşünülen birtakım kurallarının varlığı, bu dönem sanatçılarının ve eserlerinin kutsiliğine inanılmasıdır. Bir kültürün edebiyatına yön veren, onu geliştiren en önemli etkenlerden biri yapıcı ve yenilikçi bir tenkit anlayışıdır. Daha çok öznel düşünceleri temel alan Tanzimat edebiyatının birinci dönem sanatçıları, edebiyat anlayışlarında olduğu gibi tenkitte de sosyal faydacılığı esas almışlardır. Tanzimat’ın ikinci dönem sanatçıları ise eleştirel anlayışlarını, birinci dönem sanatçılarına göre daha nesnel ve Batılı bir düzlemde gerçekleştirmiş, belirli kriterlere dayandırmışlardır. Bu bağlamda Recaizade Mahmut Ekrem, Takdir-i Elhân ve Talim-i Edebiyat adlı eserleriyle önemli bir yere sahip olmuştur. Onun teorik görüşleri, sanat hakkında olduğu gibi tenkit algısı üzerinde de son derece büyük öneme sahiptir. Nazari görüşlere sahip önemli olan Ekrem Bey, Fransız eleştirisini önemser ve görüşlerini bu çizgide temellendirir. Edebiyatımıza ilk tenkitli biyografiyi kazandıran Beşir Fuat’ın da tenkide, Ekrem gibi nesnel yaklaştığı görülür. Beşir Fuat ile edebî düzlemde yazışmaları olan ve bunları İntikad’da bir araya getiren Muallim Naci, tenkit anlayışında gelenekçi bir tutum sergilemiştir. Yanlış ve basit kelime kullanımı üzerinde durarak yeni bir tarz olan “kelime eleştirisi” anlayışını geliştirir. Bu nedenle Naci’nin, edebî tenkit konusunda genellikle dil hususiyetleri ve biçimsel hususiyetler üzerinde durduğu görülür. Yeni edebiyatta ilk sayılabilecek tenkit örneğini veren ve eskiye karşı yeniyi savunan Şinâsi, tenkitlerini genellikle eserleri ile ortaya koyar. Edebiyatta sosyal faydacılığı kendine vazife edinen Namık Kemal, ilk büyük tenkitçimizdir. Yeni ve sade bir dilin gerekliliğine inanan bu eleştirmen, “Lisân-ı Osmaninin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazatı Şâmildir” isimli makalesinde dil hassasiyetini, “Mukaddeme-i Celâl”de dilin manasının doğru ve sağlam anlaşılması gerektiğini belirtir. Eski ve Yeni edebiyatçılar arasındaki görüş ayrılıklarını ilginç benzetmelerle dile getiren Namık Kemal, sert eleştirileriyle dikkat çeker. Ziya Paşa ise övünülecek şiirin yeniliklerle dolu olması gerektiğine inanır, ancak edebiyat anlayışı içinde eski-yeni ikilemi yaşar. Bu durumu “Şiir ve İnşa” makalesi ile Harabat adlı antolojisinde kaleme aldığı yazılarla görmek mümkündür. Tanzimat’ın ikinci nesli ise tenkidi daha çok eser ve edebiyat düzlemine çeker, böylece nesnel olana yaklaşılır.

Anahtar Kelimeler:

In The Tanzanical Period
2015
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

Tenkit is a method of examination that has long existed in the West. With this study, the tangible understanding of Tanzimat literature has been tried to be revealed by movement from the artists of the period and from the critical works in this stage. In the first stage, the Turkish and Western literature concepts and the meanings expressed by these concepts were explained. In the Western literature until the twentieth century, the classical tenk, which covers the ancient Greek and Roman epochs, includes the ideas of Aristotle and Eflaton about art, and the first methodical tenk, which is the basis for Aristotle’s present tenk understanding. From the Middle Ages to the 17th and 18th centuries, the effect of the Neoclassic Tencid appears only in the 19th century. In the century, the concept of Romantic Tencit, which is a reaction to Neoclassicism and developed by Herder and Goethe, is adopted. As in Western literature, it is also in the Divan literature. In classical literature, it appears that the tenkide is more practical than the Nazari tenkide. The most important reason for this is the existence of a number of rules of Divan literature created on the basis of Arab and Persian literature, which is considered unchanged, the belief in the holiness of the artists and works of this period. One of the most important factors that direct the literature of a culture, developing it, is a constructive and innovative conception of the tint. The artists of Tanzimat literature, which are based on more subjective thoughts, have based on social utility as well as in literary concepts. The artists of the second period of Tanzimat, however, have made their critical understanding more objective and western than the artists of the first period, based on certain criteria. In this context, Recaizade Mahmut Ekrem had an important place with his works named Takdir-i Elhân and Talim-i Literature. His theoretical views have a great importance on the perception of the tint as well as about the art. Mr. Ekrem, who is important to have Nazari opinions, is concerned with French criticism and is based on his opinions on this line. The first biography to our literature, Beşir Fuat, also appears to be objective as Ekrem. The five-year-old, who has been in the midst of the world, and who has been in the midst of the world, and who has been in the midst of the world, and who has been in the midst of the world. It develops the understanding of "word criticism", which is a new style by standing on the wrong and simple use of the word. Therefore, it appears that Naci often stands on linguistic specificities and formal specificities in literary terms. The Shinashi, who gives the first example of the tenk that can be considered in the new literature and defends the new against the old, often reveals his tenk with his works. Namik Kemal, who has taken responsibility for social utility in literature, is our first great fan. This critic, who believes in the necessity of a new and simple language, points out that the sensitivity of the language in his article, entitled "Some Talk About the Literature of Lisân-i Osmanin" is clear and clear, in "Mukaddeme-i Celâl" the meaning of the language should be properly and solidly understood. Namık Kemal, who expressed the differences between the old and the new writers with interesting comparisons, attracted attention with strong criticisms. Ziya Pasha believes that the poetry should be filled with innovations, but in the literary understanding he lives the old-new duality. It is possible to see this situation in the article "Poetry and Construction" and in the Anthology of Harabat. The second generation of Tanzimat attracts the text more to the work and literature level, so it approaches the objective.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler










Turkish Studies

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 11.943
Atıf : 44.969
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini