Osmanlı’da manzum hâlde yazılmış eserler arasında fetvâlar da bulunmuş ve birçok şeyhülislâm veya müftü fetvâlarını manzum hâlde vermişlerdir. Osmanlı’da bu uygulama çok fazla yaygınlaşmış olmasa da bu alanda bir geleneğin oluştuğu görülmektedir. İlk örnekleri 16.yüzyılda görülen bu fetvâlar 17-18. yüzyıllarda da boy göstermiş ve daha sonra iyice azalmıştır. Klasik Türk edebiyatında da orijinal bir tür olarak yerini almış olan bu fetvâların büyük ölçüde 16.yüzyılda Şeyhülislâm Ebussuûd Efendi ile başladığı söylenebilir. Fetvâ kelimesi Arapça fetâ kökünden gelen ve müşkil bir meselenin kaynaklarından araştırılarak güçlü bir cevapla çözülmesini anlatan bir kelimedir. Osmanlı’da manzum fetvâlar kalemi ve kelamı güçlü şairlerinden olan şeyhülislâm veya müftülerin kalemlerinden çıkmıştır. Bu şeyhülislâmların en önde gelenlerinden birisi de padişah hocalığı ile şeyhülislâmlığı bir arada yürütmüş olan Hoca Sadeddin Efendi’dir. Kendisinden sonra oğul ve torunları da şeyhülislâm, kazasker, kadı gibi unvanlarla ilmiyenin yüksek mansıplarında görev yapmışlar ve bu aile fertlerine Hoca Sadeddin Efendi’ye nispetle Hocazâde lakabı verilmiştir. Bu ailenin fertleri ayrıca manzum fetvâ vermede bir gelenek oluşturmuşlar ve her biri en az üç manzum fetvâ vererek öne çıkmışlardır. Mesela Hocazâde Muhammed Bahâî Efendi bilinen 15 civarındaki manzum fetvasıyla ilk sırada yer almaktadır. Hoca Sadeddin Efendi’nin manzum fetvalarından bir kısmını daha önceki bir makalemizde tanıtmıştık. Bu makalede ise daha sonra tespit edilen üç adet manzum fetvâsı tanıtılmaktadır.
There are many verses in the Qur’an, and many verses in the Qur’an, and many verses in the Qur’an, and many verses in the Qur’an. Although this practice is not so popular in the Ottoman region, it seems that there is a tradition in this area. The first examples of these fetuses, seen in the 16th century, showed size in the 17th and 18th centuries, and later significantly decreased. In the classical Turkish literature, these fetvas, which took their place as an original species, may be said to have begun largely in the 16th century with the Sheihülislâm Ebussuûd Efendi. The word Fetva is an Arabic word that comes from the root of the fetah and describes the solution of a client issue by researching the sources of a strong answer. In the Ottoman, manzum fetvâs came out of the pen and the word of the strong poems of the shehulism or of the mufti. One of the most prominent of these shishulisms is the Hoca Sadeddin Lord, who has conducted shishulism together with the Padişah teaching. After him, his sons and grandchildren also served in the highest mansions of science with titles such as shehulism, kazasker, female, and this family members were given the word of Hoca Sadeddin Lord relative to Hocazâde. The members of this family also formed a tradition of giving manzum fetva, and each of them came out by giving at least three manzum fetva. For example, Hocazade Muhammad Bahá’í is ranked first with the 15th manzum fetva known as the Lord. We have presented some of the manzuma fetvals of Hoca Sadeddin Lord in our previous article. In this article, there are three fictional fictional fictional fiction that are later identified.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|