User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 142
 Downloands 15
DİNİ MEKÂNLARIN TOPLUMSAL HAFIZAYA ETKİLERİ: İSTANBUL AYA PANTELEYMON ORTODOKS KİLİSESİ ÖRNEĞİ
2019
Journal:  
lnternational Journal of Geography and Geography Education
Author:  
Abstract:

Bir toplumun kolektif hafızasının izini, çeşitli mekânlarda bulmak mümkündür. Özellikle toplumun üyelerinin gündelik pratiklerini gerçekleştirdikleri ve/veya belirli bir takvim eşliğinde sıkça ziyaret ettikleri mekânlar, sosyal yeniden üretimingüçlü olduğu alanlardır. Bu yolla hem grup içi iletişimin artması ve aidiyet duygusunun gelişmesi hem de bununla ilişkili kimlik ediniminin gerçekleşmesi mümkün olur. Bu yüzden grupların hafızalarının düğümlendiği bu mekânlar hafıza mekânları olarak isimlendirilirler ve bu alanlar içinde mabetlerin özel bir yeri vardır. Bu bakımdan, toplulukların mekânsal örgütlenmesinin merkezinde çoğunlukla mabetlerin yer alması tesadüf değildir. Mabetler, özellikle çoğunluktan farklı bir etnik kompozisyona sahip olan göçmen grupları için bir var oluş alanıdır. Bu noktadan hareketle bu çalışmada, İstanbul’da yaşayan Ortodokslara hizmet veren Aya Panteleymon Kilisesi’nin bir hafıza mekânı olarak anlamı konu edilmektedir. Bu yolla ortak din üzerinden bir araya gelen farklı göçmen gruplarının, kolektif hafıza yaratma sürecindeki pratiklerinin anlaşılması amaçlanmaktadır. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yapılmıştır. Çalışma kapsamında, kilisenin tarihsel varoluşunda çeşitli kopuşların olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, kilisenin, Sovyetler Birliğinin dağılmasıyla birlikte yeniden aktif hale geldiği anlaşılmıştır. Kilisenin cemaati, tarihsel kırılmalar, nesiller-arası kesişim ve değişen anlamlara rağmen, kiliseyi topluluk hafızasını koruyan bir tutkal olarak görmektedir. Ayrıca kilisenin cemaatinin bir kısmı, Sovyetler Birliği fikriyle Ortodoksluğu birleştirerek yeni bir kimlik yaratmaktadır.

Keywords:

DİNİ MEKÂNLARIN TOPLUMSAL HAFIZAYA ETKİLERİ: İSTANBUL AYA PANTELEYMON ORTODOKS KİLİSESİ ÖRNEĞİ
2019
Author:  
Abstract:

The trace of a collective memory of a society is possible to find in various places. In particular, the places where the members of the community perform their daily practices and/or frequently visit in conjunction with a specific calendar are areas where social re-production is capable. In this way it is possible to increase both group communication and the development of the feeling of affiliation and the achievement of the identity associated with it. That is why these places where the memories of the groups are bound are called memories, and within these areas there is a special place for the temples. In this regard, it is not a coincidence that most of the temples are located at the center of the spatial organization of communities. Mabetes are an area of existence especially for immigrant groups with a different ethnic composition from the majority. From this point on, in this study, the meaning of the Moon Panteleymon Church, which serves the Orthodox people living in Istanbul, is discussed as a memory place. This way is aimed at understanding the practices of the different groups of migrants gathered through the common religion in the process of creating collective memory. This study was done using quality research methods. In the context of the study, there have been various divisions in the historical existence of the church. However, it was understood that the church was reactivated with the dissolution of the Soviet Union. Despite the church’s gathering, historical breakdowns, intergenerational intersection and changing meanings, it sees the church as a attachment that preserves community memory. Also, a part of the church community creates a new identity by combining Orthodoxy with the idea of the Soviet Union.

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles










lnternational Journal of Geography and Geography Education

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 400
Cite : 1.303
lnternational Journal of Geography and Geography Education