Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 83
 İndirme 22
Albert Camus’nün Yabancı ve Yusuf Atılgan’ın Aylak Adam eserlerinde bilinç akışı
2019
Dergi:  
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bilinç akışı tekniği, kişinin duygu ve düşüncelerinin kendi ağzından, birinci tekil kişi ile yansıtıldığı, postmodern roman anlatım tekniğidir. Bu tekniği kullanan yazarlar, kahramanın bilinç yansımasıyla, hayatı nasıl algıladığını derin ve soyut ifadelerle dile getirirler. Bilinç akışı tekniğinin en belirgin özelliği, düşünceler arasında mantıksal bir bağ bulunmayışı ve dilbilgisi kurallarına uygunluk olmayışıdır. Düşünceler anlık olarak, duyusal, işitsel ve görsel bağlantılarla birleşerek ifade edilir. Modern edebiyat eserlerinde oldukça sık kullanılan bilinç akışı tekniği, kahramanların olayları algılama şeklini ve ruhsal dünyalarındaki yansımalarını aktarır. Bilinç akışı tekniği, XX. yüzyılda Varoluşçuluk (Existentialisme) akımı ile birlikte kendini göstermeye başlar. Bu akımın öncülerinden olan ve Saçma Felsefesinin (la philosophie d’absurde) kurucusu olan Fransız yazar Albert Camus, eserlerinin çoğunda, özellikle Yabancı (L’Etranger) isimli eserinde, ana karakteri Meursault’nun düşüncelerini bilinç akışı tekniği ile aktarır. Modern Türk Edebiyatı’nda sıkça kullanılan bu teknik ile Yusuf Atılgan, Aylak Adam isimli eserinde ana karakter C.’nin belleğindeki düşünceleri, mantıksal bir bağ kurmadan, bilinç yansımasıyla ifade eder. Bu çalışmada Camus’nün Yabancı ve Atılgan’ın Aylak Adam isimli romanlarında karşılaştırmalı olarak bilinç akışı tekniği ele alınarak, ana karakterlerin kendi iç hesaplaşmalarındaki düşünceleri ve karşılıklı konuşmaları üzerindeki etkileri belirtilmeye çalışılacaktır. Karşılaştırmalı olarak hazırlanan bu çalışmada, ana karakterlerin eylemlerini neden ve nasıl bir süreç içerisinde yaptıkları sorunsalı üzerinde durulacaktır. İnsanın varoluş felsefesini Varoluşçuluk düşüncesinde belirten her iki yazar da eserlerindeki ana karakterlerin içinde yaşadıkları topluma yabancılaşmalarını, yalnızlıklarını, bilinç akışı tekniği ile birey odaklı bir anlayış içinde, toplumdan kopuk bireyin parçalanmışlığını dile getirirler.

Anahtar Kelimeler:

Albert Camus's Alien and Yusuf Atılgan's Month Man's work
2019
Yazar:  
Özet:

The technique of the flow of consciousness is the postmodern novel narrative technique, in which the feelings and thoughts of a person are reflected in his own mouth, with the first single person. The writers who use this technique express the hero’s consciousness with profound and abstract expressions of how he perceives life. The most distinctive feature of the technique of awareness flow is the lack of a logical connection between thoughts and the lack of compliance with the rules of linguistic knowledge. Thoughts are expressed instantly, combined with sensual, hearing and visual connections. The technique of the flow of consciousness which is widely used in modern literature works transmits the way the heroes perceive the events and their reflections in their spiritual worlds. Technical processing, XX. In the century, existentialism begins to manifest itself along with the flow. The French writer Albert Camus, a pioneer of this stream and the founder of the Foolish Philosophy (la philosophie d'absurde), in most of his works, especially in the work called the Alien (L'Etranger), his main character translates the thoughts of Meursault through the technique of the flow of consciousness. With this technique often used in modern Turkish literature, Yusuf Atılgan, in his work called Aylak Adam, expresses the thoughts in the memory of the main character C., without establishing a logical connection, with a reflection of consciousness. In this study, by comparing the technique of the flow of consciousness in Camus's Romans, the Alien and the Athletic Man, the main characters will try to identify the thoughts in their own internal calculations and the effects on their mutual conversations. In this comparatively prepared study, the focus will be on the question of why the main characters act and how they do in a process. Both writers, who express the philosophy of human existence in the thought of existence, also express their alienation to society in the main characters of their works, their loneliness, the technique of the flow of consciousness, and in an individual-oriented understanding, the disintegration of the individual divided from society.

Anahtar Kelimeler:

The Stream-of-consciousness In Albert Camus' The Stranger and Yusuf Atilgan's The Wanderer
2019
Yazar:  
Özet:

The stream-of-conscious is a postmodern novel narrative technique in which one's own feelings and thoughts are conveyed through the sensibility of the writer directly. The writers who use this technique express deeply and abstractly how the hero perceives life with the reflection of consciousness. The most prominent feature of the stream of consciousness technique is that there is no logical connection between thoughts and that it does not comply with grammar rules. Thoughts combined with sensory, auditory and visual connections are instantly expressed. The stream-of-consciousness technique, which is frequently used in modern literary works, conveys the heroes' perception of events and the reflections in their spiritual worlds. The stream-of-consciousness technique began to manifest itself with Existentialism in the 20th century. The French writer Albert Camus, one of the pioneers of this movement and the founder of absurd philosophy (la philosophie d’absurde) specifically conveys the thoughts of his main character Meursault in his work called The Stranger through the stream-of-consciousness technique as he does in most of his works. By this technique, which is frequently used in modern Turkish literature, Yusuf Atılgan expresses the thoughts in the memory of the main character C. of his work named The Wanderer without constructing any logical relationships rather than using the reflection of consciousness. By comparatively approaching to the stream-of consciousness technique in Camus’ The Stranger and Atılgan’s The Wanderer, our aim in this study is to identify the impact of the it on the main characters' thoughts on their internal reckoning and its impact on their conversations. This comparative study focuses on the question of why and how the main characters perform their actions in a process. Within the frame of the school of Existentialism, which concentrates on the human being and his/her philosophy of existence, both writers, in their works, reveal the alienation of the main characters to the society they live in, their loneliness and the disintegration of those detached from the society in an individual-oriented understanding and by means of the stream-of-consciousness technique.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 2.664
Atıf : 2.685
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi