Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 4
 Görüntüleme 29
 İndirme 7
Türk Kültüründe Ev ve Çöp İlişkisi: Ekofeminist Bir Yaklaşım
2021
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Ekofeminizm, kadın ve doğa üzerine düşünen bir yaklaşımdır. Ekoloji ve feminizm kavramlarını birleştiren bu yaklaşıma göre, kadının ve doğanın baskı altına alınarak araçsallaştırılmasında koşutluklar bulunmaktadır. Ekolojik sorunlara yol açan uygulamaların kökeninde erkek-egemen kültürün paradigmalarıyla ekonomik, bilimsel ve toplumsal yapılarının olduğunu ileri süren Ekofeminizm, bu yapıların kadınlar üzerinde de tahakküm kurduğunu savunmaktadır. Ekofeminist yaklaşıma göre bu yapılar ve bakış açıları, düalist düşünsel gelenekten kaynaklanmaktadır. Kadın-erkek, doğa-kültür gibi ikilikler yerine bütüncül ve ilişkisel bir alternatif düşünce öneren Ekofeminizm, bu amaçla tarihsel ve kültürel süreç içerisinde ekolojik sorunların ve kadına yönelik baskıcı uygulamaların izini sürmektedir. Kadın değerlerinin ön planda olduğu dönemlerin bakış açılarının değerlendirilmesi, kadın ve doğa bağlamında ortaya çıkan sorunların anlaşılmasında ve bu sorunlara çözümler bulunmasında işlevsel olmaktadır. Erkek-egemen kültürün baskın olmadığı eski dönem topluluklarının doğa-kültür birlikteliğine dönük pratiklere ve yaklaşımlara sahip olduklarını belirten ekofeminizm, bu dönemlerin düşünsel dünyasından yararlanmaya çalışmaktadır. Bu yönde yaklaşımların izinin mitolojiden, efsanelere kadar kültürel ürünlerde yer alacağı açıktır. Doğaya ve kadına dönük yargıların olumlu olarak değerlendirilebilecek yanları yanında bu yargılarda meydana gelen değişim ve dönüşümler de kültürel ifadelerin bu yönde yorumlanmasıyla açığa çıkarılabilecektir. Bu çalışmada Ekofeminist düşüncenin yaklaşımları ışığında Türk kültüründe ev ve çöp ilişkisi değerlendirilmeye çalışılmıştır. Çalışmamızda “çöp”, kavramsal anlamda sadece bir atık ve kirlilik olmanın ötesinde ele alınmıştır. Kapsamı genişletilerek ekolojik sorunların evdeki yansıması olarak ele alınan “çöp” ve “kirlilik” kavramları gibi “ev” kavramı da farklı bir bağlamda değerlendirilmiştir. Bu kavramların gündelik anlamlarının ötesine taşınarak oluşturulmaya çalışılan “ekolojik mercek” vasıtasıyla Türk kültüründe bu kavramlar kapsamında kadın ve doğa temalarını çözümlemeye çalışmak, çalışmamızın temel amacını oluşturmaktadır. Bu bağlamda Türk kültürünün kadim içeriklerinde yer alan doğal varlıklara içsel bir değer atfeden kültler gibi, her bir varlığın saygı duyulması gereken değerler olduğuna dönük yargının, kültür-doğa etkileşiminde ekolojiyle kurulan ilişkinin bütüncül yapısının bir birikim olarak kültürel bellekte kodlanmış olduğuna dönük varsayım çalışmamız için temel belirleyicidir. Geçmişte ve anda doğaya ve kadına yönelik bakış açılarının karşılaştırılmalı incelenmesi, doğaya ve kadına uygulanan tahakkümün kültürel süreçte açığa çıkma biçimlerini yorumlamayı olanaklı kılmaktadır. Bu çalışmada kültürel bellekte saklanan ve belli dönemlerde sergilenen pratiklerde açığa çıkan doğayla uyumlu bir yaşam şeklinin kültürel kodlarının değerlendirilmesiyle doğaya ve kadına dönük yaklaşımlar Türk kültürü özelinde incelenmektedir. Bu çerçevede ilk olarak Ekofeminist kuramın yaklaşımları betimlenmektedir. Daha sonra Türk kültüründe anaerkil dönemin inanç ve pratikleri sunularak oluşturulan kavramsal şema ile Ekofeminist düşüncenin görüşleri aracılığıyla kültürel yapıda içerildiğini düşündüğümüz doğaya ve kadına dönük bakış açıları yorumlanmaktadır. Bu amaçla vermiş olduğumuz güncel örneklerle eski dönemlerde doğa-kültür ilişkiselliğinden ortaya çıkmış olan ortak-yaşamcı ve animist yaklaşımların kadın pratiklerini ve bakış açılarını ne şekilde belirlemiş olduğu tespit edilmeye çalışılmaktadır.

Anahtar Kelimeler:

Turk Kulturunde Ev ve Cop İli̇ski̇si̇: Ekofemi̇ni̇st Bi̇r Yaklasim
2021
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Ekofemism is an approach that thinks about women and nature. According to this approach that combines the concepts of ecology and feminism, there are conditions in the instrumentalization of women and nature under pressure. Ekofeminism, which claims that the origins of the practices that lead to ecological problems are the economic, scientific and social structures of the paradigms of the male dominant culture, claims that these structures are also influenced by women. According to the ecofeminist approach, these structures and perspectives are derived from the dualist thinking tradition. Ekofeminism, which suggests a comprehensive and relational alternative thought instead of dualities such as women and men, nature and culture, continues to track ecological problems and suppressive practices towards women in the historical and cultural process. The evaluation of the perspectives of the periods in which women’s values are in the forefront is functional in understanding the problems arising in the context of women and nature and in finding solutions to these problems. The ecofeminism, indicating that the ancient period communities have practices and approaches towards the unity of nature and culture, which is not dominated by men and dominant culture, is trying to take advantage of the thought world of these periods. It is clear that the traces of approaches in this direction will be found in cultural products from mythology to legends. In addition to the aspects that can be positively evaluated in nature and women’s judgments, the changes and transformations that occur in these judgments will also be revealed by the interpretation of cultural expressions in this direction. In this study, in light of the approaches of ecopheminist thought, the relationship between home and waste in Turkish culture was tried to be assessed. In our study, “the waste” has been dealt with in the conceptual sense beyond being just a waste and pollution. The concept of "home" as the concepts of "waste" and "pollution", which are addressed as a reflection of ecological problems in the home by extending its scope, has also been evaluated in a different context. Through the "ecological mark" which is trying to be created by moving beyond the daily meanings of these concepts in the Turkish culture in the framework of these concepts to try to resolve women and nature themes, is the main objective of our work. In this context, as the cults that attribute an inner value to the natural beings contained in the ancient contents of Turkish culture, the judgment that each existence is the values to be respected is the fundamental determinant for our study of the assumption that the integral structure of the relationship established with ecology in cultural-natural interaction is coded in cultural memory as an accumulation. The comparative study of the views of nature and women in the past and present makes it possible to interpret the ways in which the nature and women's attitude reveal in the cultural process. In this study, the assessment of cultural codes of a nature-compatible way of life, which is hidden in cultural memory and revealed in certain periods in practices, the approaches to nature and women are studied in the Turkish culture. In this framework, first, the approaches of the ecofeminist theory are described. Later in Turkish culture, the conceptual scheme created by presenting the beliefs and practices of the anaercal period and the views of the Ekofeminist thought are interpreted through the cultural structure of the nature and the perspective of the woman we think is included. With the current examples we have given for this purpose, we are trying to identify how the common-life and animist approaches, which emerged from the nature-cultural relationship in ancient periods, have defined women’s practices and perspectives.

0
2021
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.690
Atıf : 8.920
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini