Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 8
Lao Tzu'nun Tao Düşüncesinde Felsefi Boyutlar
2023
Dergi:  
Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi
Yazar:  
Özet:

Araştırmamız; Çin toplumunun manevi, entelektüel, politik, ekonomik ve sosyal yaşamı üzerinde önemli bir etkiye sahip olan antik, modern ve çağdaş Çin felsefi düşünce tarihindeki en önemli felsefi vizyonlardan biri olan Tao/Yang ve Yin felsefesine odaklanmaktadır. Konunun zorluğu ve derinliği nedeniyle çalışmamızı, Çin'in en önemli bilgelerinden biri olan Lao Tzu'ya göre Tao teorisinin felsefi boyutları ile sınırladık. Araştırmamızdaki önemli terimleri belirledikten sonra konuyu şu üç boyutuyla ele almaya çalıştık: Ontolojik (varoluşsal), epistemolojik (bilişsel) ve aksiyolojik (değer ve etik) boyut. Birinci (ontolojik) boyutta Tao felsefesinin Lao Tzu düşüncesi üzerindeki etkisi, Lao Tzu'nun Tao'ya nasıl baktığı, nitelikleri ve eylemlerinin neler olduğu, Tao'nun Yang ve Yin ile ilişkisinin neler olduğu tartışılmıştır. Ayrıca Yang ve Yin'in doğanın beş unsuruyla (ateş, su, hava, toprak ve ağaç) ilişkisi ortaya konulmuştur. Bu çalışma aracılığıyla Yunan filozofu Plotinus’a göre sudur teorisine değinerek Lao Tzu'nun Tao teorisi ile sudur teorisi arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit etmeye gayret ettik. İkinci boyutta Lao Tzu'nun bilgi teorisi tartışıldı. Lao Tzu, insana varoluşu verenin ve ona bilgi verenin Yüce Tao olduğuna ve duyuların ayartmasından ve zihnin vahşiliğinden kaçınmadıkça bir kişinin gerçek bilgiye ulaşmasının mümkün olmadığına inanıyordu. Ona göre insan, ruhunun derinliklerine dalabilir ve bunu ancak sakin ve hafif nefes almaya dayalı meditasyonla yapabilir. Bu da onu zihinsel berraklık aşamasına getirir. O zaman düşünmeme aşaması olan mutluluk ve huzur aşamasına, tek bir kaynak dışında her türlü bilgi kaynağından sıyrıldığı kopuş aşamasına, yani bilgi ve marifetin üzerine aktığı büyük Tao ile bağlantı aşamasına ulaşır. Böylece bu aşamadan geçen insan Taocu bir bilge, (ilahi) olur. Lao Tzu'nun düşüncesinde büyük önem taşıyan üçüncü boyutta belirtildiği üzere aksiyolojik boyutu (değer ve ahlak) ele aldık. Lao Tzu'nun ahlaki değerleri Konfüçyüs'ün düşüncesindeki değer ve ahlaktan farklıdır. Konfüçyüs'e göre ahlak, manevi boyutlardan ziyade toplumsal boyutlarla karakterize edilen monoton, mekanik bir ahlak iken Lao Tzu için basitlik ve bireysellik ile karakterize edilen ilkelere ve manevi temellere sahip bir ahlaktır. Bu nedenle dinamik, öznel ahlak olarak nitelendirilebilir. Dolayısıyla Taocu bilge, bir ahlak öğretmeni değil; manevi bir eğitimcidir. Doğanın genel bir yasaya göre işlediğine inandığı için kimseden teşekkür, ödül, övgü beklemeden iyilik ve salih işler yapar. Taocu bilge bu genel yasaya uymak zorundadır. Böylece o, doğanın gidişatına karşı çıkmaz. Yani doğada orta bir pozisyon alır. Eylem ve davranışlarında aşırılığa kaçmaz, tökezleyip düşmemek için nerede durması gerektiğini, eğilip kırılmamak için ne zaman hareket etmesi gerektiğini bilir ve sonra insanî kemal mertebesine ulaşır. Bu araştırma sırasında ayrıca Taocu felsefenin önemli bir yönüne, kadın ve erkek arasındaki cinsel ilişkiye değindik. Bu, hayvanî bir cinsel ilişki değil; evrensel doğaya uygun amaç ve hedefleri olan bir ilişkidir. Baba, anne ve çocuklardan oluşan bir aile oluşturmanın yanı sıra Taocu felsefeye göre cinselliğin sağlıkla ilgili bir yönü de vardır ki o da sağlıklı ve uzun yaşamdır. Araştırma boyunca antik ve modern çağda Doğu din ve felsefelerinin inandığı reenkarnasyon fikrine veya inancına da değinildi. Ancak Lao Tzu'ya göre bu inanç bambaşka bir karaktere bürünüyordu. O, arınma meselesinin uzun reenkarnasyonlar gerektirmediğinin farkına vardı. Çünkü bir insan, sözkonusu arınmaya bir lahzalık tefekkür ve saf ruhi dingilik ile ulaşma imkanına sahiptir. Bu da mutluluk ve düşünmeme aşamasıdır.

Anahtar Kelimeler:

Philosophical Dimensions Of Lao Tzu's Tao Thought
2023
Yazar:  
Özet:

Our research focused on one of the most important philosophical visions in the history of Chinese philosophical thought, which had a significant impact on the spiritual, intellectual, political, economic, and social life in Chinese society, ancient, modern, and contemporary, which is the philosophy of (Tao/Yang and Yin). Due to the difficulty of this topic and exploring its depths, we defined its topic as (the philosophical dimensions of the theory of Tao according to Lao Tzu), who is one of the most important Chinese sages. After defining the important terms within the research, we began to address the topic in its three dimensions: The first dimension: is the ontological (existential) dimension, and the second is the epistemological (cognitive) dimension, and the third is the axiological (value and ethical) dimension. In the first (ontological) dimension, we discussed the impact of the philosophy of the Tao on Lao Tzu’s thought, how Lao Tzu viewed the Tao, what are its attributes and actions, and what is the relationship of the Tao to yang and yin. And what is the relationship of yang and yin to the five elements of nature: fire, water, air, earth, and wood. Through this study, we touched on the theory of emanation according to the Greek philosopher (Plotinus), identifying the similarities and differences between Lao Tzu’s theory of Tao and the theory of emanation according to Plotinus. In the second epistemological dimension, we discussed Lao Tzu’s theory of knowledge. Lao Tzu believed that the Great Tao is the one who gave man existence, and is the one who gives him knowledge, and it is not possible for a person to obtain true knowledge except by avoiding the temptation of the senses and the wildness of the mind. And he can dive into the depths of his soul, and he can only do this through meditation, meditation based on calm and light breathing, which brings him to the stage of mental clarity. Then he can reach the stage of bliss and tranquility, which is the stage of nonthinking, the stage of detachment in which he is stripped of every source of knowledge, except for only one source, which is the stage of connection with the Great Tao; To whom science and knowledge are poured, he becomes a Taoist sage, i.e. (divine sage). We discussed the third dimension: the axiological dimension (value and moral), which is a dimension of great importance in Lao Tzu’s thought. Lao Tzu’s moral values differ from the values and morals in Confucius’ thought. If morality, according to Confucius, is a monotonous, mechanical, mechanical morality, characterized by societal rather than spiritual dimensions, then for Lao Tzu it is morality with principles and spiritual foundations characterized by simplicity and individuality, and therefore it is a dynamic, subjective morality. Therefore, the Taoist sage is not a moral teacher, but rather a spiritual educator. He does good and righteous deeds without expecting any thanks, reward, or praise from anyone, because he believes that nature proceeds according to a general law. This general law must be followed by the Tawi, so he does not go against what nature proceeds. That is, he takes a middle position in nature. He is not extremist in his actions and behavior, and he knows where to stand so that he does not stumble and fall, and he knows when to move so that he does not bend and break, and then he reaches the stage of human perfection. We also mentioned in the course of this research an important aspect in Taoist philosophy, which is the issue of the sexual relationship between a man and a woman. It is not an animalistic sexual relationship, but rather a relationship that has goals and objectives that go in accordance with universal nature. In addition to forming a family consisting of a father, mother, and children, it has a healthy aspect according to Taoist philosophy: health and longevity. We also referred throughout the research to the idea or belief of reincarnation, which ancient Eastern religions and philosophies believed in, ancient, modern, and contemporary. However, this belief according to Lao Tzu took on a completely different character. He saw that the issue of purification does not require long reincarnations, as a person can achieve to her in a moment of contemplation and pure spiritual serenity, which is the stage of bliss and thoughtlessness.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi

Alan :   İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 202
Atıf : 396
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini