İran tarihi ve edebiyatının en önemli eserlerinden biri olan Firdevsi Şehnamesi’nde adı geçen kahramanlardan biri de Zaloğlu Rüstem’dir. Rüstem, yardımseverliği, cesareti ve gösterdiği kahramanlığıyla, mitolojik bir figür olarak karşımıza çıkmaktadır. Şehname metninde, Rüstem’in doğumundan ölümüne kadar, birçok efsane yer almaktadır. Adı geçen bu efsaneler arasında, Rüstem’in beyaz fili öldürmesi, ejderhayı öldürmesi, cadılar ile mücadelesi, devler (Erjeng, Akdev, Ekvan (Akvan) Dev) ile mücadelesi, Efrasiyab, İsfendiyar, Şeğad ile mücadeleleri gibi kahramanlıkları yer almaktadır. Bu makalede, Rüstem’in efsaneleri arasında yer alan, devlerle olan mücadelesi konu olarak seçilmiş ve bu mücadele sahnelerinin ikonografik çözümü çeşitli koleksiyonlarda bulunan örnekler ile incelenerek, metin-resim bağlantısı, hikâyenin betimlendiği an ile ikonografik değişimi irdelenmiştir. Seçilen bu örnekler en erken 14.yy, en geç ise 17.yy’a tarihlendirilmektedir. Bu yüzyıllar arasında hazırlanan resimli Firdevsi Şehnameleri’nde en az tasvir edilen Erjeng Dev olurken en fazla tasviri yapılan ise Akdev ve Ekvan Dev’dir. Ayrıca, Şehname metninde tespit edilen devlerle mücadelenin canlandırıldığı sahneler incelenirken, Şehname’de geçen olay sırası göz önüne alınarak, her bir hikâye kendi içinde kronolojik olarak değerlendirilmiştir.
One of the heroes named in Firdevsi Şehnamesi, one of the most important works of Iranian history and literature, is Zaloğlu Rüstem. With weapons, kindness, courage, and heroism, he appears to us as a mythological figure. There are many legends in the text, from the birth to the death of Rüstem. These legends are the heroisms such as the killing of the white flies of Rüstem, the killing of the dragon, the struggle with the witches, the struggle with the giants (Erjeng, Akdev, Ekvan (Akvan) Dev), the struggle with Efrasiab, Isfendiyar, Sheqad. In this article, the struggle with the giants, which is among the legends of Rüstem, was chosen as the subject and the iconographic solution of these struggle scenes was studied with the examples found in various collections, the link to the text-image, the iconographic change with the moment the story was depicted. These examples are selected; the earliest date is 14th and the later date is 17th. The painting prepared between these centuries was the least painted in the Firdevsi township, while the most painted was the Erjeng Dev, the Akdev and Ekvan Dev. Furthermore, while the scenes in which the struggle with the giants identified in the Shehname text is studied, taking into account the order of events in Shehname, each story has been chronologically evaluated within itself.
Alan : Filoloji; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|