Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 10
Recaizade Ekrem'in Gazelleri
2023
Dergi:  
Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu makalede Recaizade Ekrem’in gazellerinin özellikleri üzerinde durulmaktadır. Türk edebiyatına kattığı yeniliklerle bir devir yaratan Recaizade, klȃsik nazım şekillerinin hemen hemen her türünü kullanmıştır. Yeniliği, şiirdeki etkisi seyreltilmiş bir geleneğin varlığı ile açıklayan Tanzimat kuşağının diğer mensupları gibi o da klȃsik nazım şekilleri üzerinde kişisel tasarruflar ortaya koymuştur. Bu nazım şekillerinin başında da gazel gelmektedir. Ekrem’in Nağme-i Seher’den Nijad Ekrem’e kadarki yedi eserinde bulunan üç yüz elli dört şiirin yüz elli sekizini gazeller oluşturur. Kendi ifadesiyle bir mecmûa-yı eş’ȃr olan Nağme-i Seher’deki gazellerin birçoğu klȃsiktir. Zemzeme’lerle birlikte yeni sanat anlayışı belirginleşmeye ve gazeller de şahsȋleştirilmiş bir içerikle yazılmaya başlar. Burada değişen ve dönüşen yalnızca gazel geleneği değildir. Recaizade’nin gazellerine bakıldığı zaman “şair”in kendi benliğine dair bilgisi, algısı, inançları ve düşünceleriyle kendine alan açtığı görülür. Gazelin fȃillerinden biri olan ȃşığın sevgiliye bakışı farklılaştığı gibi sevgiliden beklenen özelliklerde de şahsȋleşmiş bir şey aranır. Şiirde karakterizasyona kapı aralayan bu beklentinin başka bir yönü daha vardır. O da şiirin payitahtı olan gazelin “birincil” veya “seçkin” fȃiline (mutlak) bir taarruzu da içererek ikincil (dünyevȋ) olanı öne çıkarmasıdır. Recaizade Ekrem’in Batılı şairlerin düşünce ufkuyla buluştuğu en yenilikçi şiirleri içeren kitaplarına “tagazzülden geçemem” diyerek gazel ilave etmesini, başka bir deyişle yeniyi inşa sürecinde klȃsik şiir birikimini kendine daima hatırlatan yaklaşımı ondaki edebȋ kavrayışın genel karakteri olan farklılıklara alan açma, çok yönlülük gibi özelliklerde aramalıdır. Eskiyi devam ettirmek onun sanatı içinde yeniye karşı psikolojik bir direnç oluşturmadığı gibi, klȃsik şiirlerinin azımsanamayacak kadar çok oluşu dönemin edebȋ konjonktüründe de olumsuz eleştirilere maruz kalmamıştır.

Anahtar Kelimeler:

2023
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler










Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 481
Atıf : 96
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini