Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de oldukça zorlu ve ağır şartlar altında yaşanan II. Dünya Savaşı yılları ekonomik, siyasi ve sosyal alanlar başta olmak üzere toplumu etkileyen tüm alanlarda değişimin ve kırılmaların olduğu bir dönem olmuştur. Özellikle 1940’lı yılların başından itibaren başlayan ve 1945’de savaşın sona ermesiyle siyasi olarak yeniden şekillenen dünya düzeni içerisinde, Avrupa’daki tek parti iktidarları sona ererken, Türkiye’de de tek partiden çok partili hayata geçiş hızlanmıştır. Savaş sonrası CHP’deki parti içi muhalefet ve halkın CHP’nin uzun yıllar süren parti programına tepkisi yeni partilerin doğmasına sebep olmuştur. Halkın en çok destek verdiği Demokrat Parti ise 1946 genel seçimlerinde 65 milletvekili ile Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne girmiştir. Demokrat Parti’nin ana muhalefet partisi olarak meclise girmesiyle, 1945 yılına kadar tek parti iktidarı tarafından uygulanan kültür ve müzik politikaları açık açık eleştirilmeye başlanmış ve Türkiye Büyük Millet Meclisi şiddetli tartışmalara sahne olmuştur. Sadece batı müziği referans alınarak uygulanan müzik politikaları, muhalefet ile birlikte bürokratları olduğu kadar toplumu da ikiye bölmüştür. Bu bölünme sanatçıları ve dönemin yayın hayatını da etkilemiş, Batı müziği-Türk müziği, -diğer bir deyişle- alafranga-alaturka tartışmaları, dönemin basınında da yer bulmuştur. Bu çalışmada Demokrat Parti’nin muhalefet yılları olan 1946-1950 arasında mecliste yaşanan müzik tartışmaları TBMM Zabıt Cerideleri incelenerek ele alınacaktır. Ayrıca değerlendirme yapılırken konu ile ilgili tetkik eserlerden ve yardımcı kaynaklardan da yararlanılacaktır. İktidar-muhalefet ilişkileri kapsamında da ele alınacak olan tartışmalar üzerinden dönemin müzik algısı belirlenmeye çalışılacaktır.
In Turkey, as in the whole world, it is in difficult and difficult conditions. The years of World War have been a period of change and breakdowns in all areas affecting society, primarily in economic, political and social areas. Especially in the world order, which began in the early 1940s and was politically re-formed with the end of the war in 1945, while the one-party powers in Europe ended, the transition from one-party to a multi-party life in Turkey has been accelerated. The post-war party opposition in the CHP and the people’s reaction to the CHP’s long-lasting party program have led to the birth of new parties. The Democratic Party, which was most supported by the people, entered the Greater National Assembly with 65 members in the general elections of 1946. As the Democratic Party entered the parliament as the main opposition party, the cultural and musical policies implemented by the single party power until 1945 began to be openly criticized and the Greater National Assembly of Turkey was the scene of severe discussions. The music policies applied by referring only to Western music, along with the opposition, have divided society as much as the bureaucrates. This division has also influenced the artists and the broadcasting life of the period, the Western music-Turkish music, in other words, the alafranga-alaturka discussions have also found a place in the press of the period. In this study, the music discussions in the parliament between 1946 and 1950, which were the Democratic Party’s opposition years, will be discussed by examining TBMM Zabıt Cerideleri. It will also be used for the evaluation of the subject-related inspection works and assistance sources. In the context of the power-opposition relations, the discussions that will also be discussed will try to determine the music perception of the time.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|