User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 5
KONYA TÜRKÜLERİNDE ‘DALGALI’ KİŞİZADE İMGESİ
2021
Journal:  
Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi E-Dergisi
Author:  
Abstract:

Orta Anadolu’da muhafazakâr bir şehir olarak bilinen Konya, farklı açılardan incelenmesi gereken canlı bir halk türküsü geleneğine sahiptir. Bu açılardan biri de erkek müzisyenlerin bahçe duvarlarıyla çevrili bağ evlerinde icra ettikleri musiki pratiğidir. Bu gerçek müzisyenlerin sosyal ortama çıkmaya hevesli olmadığı anlamına gelir. Bu tavır, türkülerde (özellikle mahrem) insani duyguların dile getirilmesinde gösterir: duygular doğrudan değil, simgelerle dolaylı olarak kodlanır. Bu, söz konusu duyguların saklandığı anlamına gelmez, aksine kullanılan dilin kodlarını bilenlerin anlayacağı biçimde açığa vurulması demektir. Bu makalede Konya türkülerinde beliren erkek karakterler tespit edilmeye ve neden gizemli/simgesel bir dil kullanmaya gereksinme duydukları çözümlenmeye çalışılacaktır. Araştırma malzememizi Konyalı kaynak kişi Mazhar Sakman’ın basılı/yayınlanmış türkü metinleri oluşturmaktadır. Makalenin amacı bu metinlerde aşk duygularının nasıl ifade edildiğini ve bağlam içinde nasıl anlaşılması gerektiğini tartışmaktır.

Keywords:

In Turkey’s “DALGALI”
2021
Author:  
Abstract:

Known as a conservative city in Central Anadolu, Konya has a living folk turquoise tradition that needs to be studied from different points of view. One of these aspects is the musical practice performed by male musicians in the connectivity houses surrounded by garden walls. This means that real musicians are not enthusiastic to get into the social environment. This attitude appears in the expression of human emotions in the turks (especially private): emotions are not directly coded, but indirectly coded by symbols. This does not mean that those emotions are hidden, it means that they are revealed in a way that those who know the codes of the language used will understand. In this article, we will try to identify the male characters appearing in the Konya texts and explain why they need to use a mysterious/simbolic language. Our research material constitutes the printed/published text of the Konyal source person Mazhar Sakman. The purpose of the article is to discuss how the feelings of love are expressed in these texts and how it should be understood in the context.

Keywords:

0
2021
Author:  
Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles












Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi E-Dergisi

Field :   Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 166
Cite : 198
2023 Impact : 0.049
Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi E-Dergisi